Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
orodreth
- Innlegg: 29
- Registrert: 06 aug 2009, 08:01
Legg inn
av orodreth » 15 sep 2010, 12:57
Hei sann.
Jeg har en saab 9-5 1998 modell som det stod en 2 liter motor i men ble byttet til 2.3 liter pga havari... 2.3 liters motoren kom fra en 1998 model automat bil og byttet gikk greit. Jeg fikk senere byttet programvare til motoren og det ble da lagt inn 2002 programvare for en 2.3 liters bil. Dette ble gjort privat uten noen form for tech2.
Bilen min ville ikke starte etter jeg hadde hvert innom saab en tur her om dagen og de skulle prøve å se om de fant noen feil med tech2'n dems men de klarte ikke å kommunisere med motoren, med bilen gikk det greit. De prøvde å velge alt fra 1998 opp til 2005 men fikk ikke kontakt. Har noen hvert borti et lignende problem som dette når man har nyere programvare enn motoren? Løser seg med å legge inn et 1998 program?
Startproblemene er kun når bilen er varm og skyldes nok veivakselpoisjonsgiveren så den skal byttes.
Takker for all hjelp jeg kan få

-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 15 sep 2010, 14:35
Det skal ikke være noe problem å bruke nyere software i eldre bil, men chassisnumrene må stemme. Gjør om ch nr i DICE med tech 2 slik at det står 2 på plassen som indikerer årsmod. Legg samme nr i sw og da skal du få kontakt. Ulempen er at ch nr må endres tilbake for å få kontakt med airbag dersom det skulle bli nødvendig, men det er fort gjort.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
orodreth
- Innlegg: 29
- Registrert: 06 aug 2009, 08:01
Legg inn
av orodreth » 17 jan 2011, 08:59
Heisann, var innom saab her om dagen for å prøve å endre chassisnr så det ble likt. Mekanikern sa at chassisnr'et som har blitt lagt inn i software hadde allerede lagt seg i DICE automatisk og at han fortsatt ikke hadde tilgang til motoren via TECH2 uten noen veldig god forståelse for hvorfor
Kan det være feil på selve motorstyringsboksen?
Fikk også feilkode p0134 i dag, ser ut som nesten alle som har denne feilen har dårlig kontakt i en pinne til motorstyringsboksen? Fant ikke noen veldig god forklaring på hvilken =/