Saab 93 - 2000 mod. med motor, girkasse og servoproblemer.
Moderator: Moderatorer
Saab 93 - 2000 mod. med motor, girkasse og servoproblemer.
Hei,
Dette er min første post på forumet! Grunnen til at jeg poster, er at jeg i dag fant oil sludge(?) på oljepeilepinnen.
Men det er noen andre problemer/bekymringspunkter ved bilen som jeg slenger med i samme tråd.
Bilen er en Saab 93 - 2000 mod, 2.0l turbo, 154hk, gått 190000 km.
Håper dere har noen gode tips, eller tanker og synspunkter om de følgende punktene:
1. Hvit substans på oljepinne - hva skyldes dette?
Tilfeldig eller ikke, så fikk jeg idag beskjed av SID om at "coolant fluid low." Måtte etterfylle ekspansjonstanken med ca. 0,4l. På de 2,5 årene jeg har hatt bilen har jeg aldri måttet etterfylle kjølevæske. Vet ikke om det lekker, men nivået i ekspansjonstanken skal monitoreres nøye fremover. Ellers er det ingen hvite eller blå puff ut av eksosen når jeg starter bilen. Men jeg føler at eksosen er stort sett alltid hvit når jeg akselererer. Er ca. 10 000 km side jeg skiftet olje og oljefilter. Bilen har ikke kokt.
2. Girkassen avgir en "ulelyd" i andre gir, og litt i tredje gir. Normalt?
Girveksling er normal og uten problemer.
3. Servoen bruker litt olje. Vanlig på disse bilene?
Forbruket er ca. 1 liter i året. Etterfyller nå og da. Bruker Valvoline syntetisk olje.
4. Servoen klager og jobber tungt når det nærmer seg fullt rattutslag - både til venstre og høyre. Normalt?
5. Når jeg åpner/lukker førerdøren, kommer det to skarpe "knekkelyder." Regner med at dørhengslen i døren er slitt - finnes det delekatalog til bilen, evt. rimeligere tredjepartsdeler?
6. Bakgrunnsbelysning til speedometeret er gåent fra ca. 0-60 km/t - mye arbeid å skifte pære?
7. Til slutt lurer jeg på hvor langt det er normalt for disse bilene pleier å rulle?
Har ikke skiftet turbo, men det ble byttet en tennkassett for 1,5 år siden.
Med den kompetansen og kunnskapen som er her på forumet, håper jeg noen kan hjelpe meg på vei!
Takker for alle tilbakemeldinger!
Dette er min første post på forumet! Grunnen til at jeg poster, er at jeg i dag fant oil sludge(?) på oljepeilepinnen.
Men det er noen andre problemer/bekymringspunkter ved bilen som jeg slenger med i samme tråd.
Bilen er en Saab 93 - 2000 mod, 2.0l turbo, 154hk, gått 190000 km.
Håper dere har noen gode tips, eller tanker og synspunkter om de følgende punktene:
1. Hvit substans på oljepinne - hva skyldes dette?
Tilfeldig eller ikke, så fikk jeg idag beskjed av SID om at "coolant fluid low." Måtte etterfylle ekspansjonstanken med ca. 0,4l. På de 2,5 årene jeg har hatt bilen har jeg aldri måttet etterfylle kjølevæske. Vet ikke om det lekker, men nivået i ekspansjonstanken skal monitoreres nøye fremover. Ellers er det ingen hvite eller blå puff ut av eksosen når jeg starter bilen. Men jeg føler at eksosen er stort sett alltid hvit når jeg akselererer. Er ca. 10 000 km side jeg skiftet olje og oljefilter. Bilen har ikke kokt.
2. Girkassen avgir en "ulelyd" i andre gir, og litt i tredje gir. Normalt?
Girveksling er normal og uten problemer.
3. Servoen bruker litt olje. Vanlig på disse bilene?
Forbruket er ca. 1 liter i året. Etterfyller nå og da. Bruker Valvoline syntetisk olje.
4. Servoen klager og jobber tungt når det nærmer seg fullt rattutslag - både til venstre og høyre. Normalt?
5. Når jeg åpner/lukker førerdøren, kommer det to skarpe "knekkelyder." Regner med at dørhengslen i døren er slitt - finnes det delekatalog til bilen, evt. rimeligere tredjepartsdeler?
6. Bakgrunnsbelysning til speedometeret er gåent fra ca. 0-60 km/t - mye arbeid å skifte pære?
7. Til slutt lurer jeg på hvor langt det er normalt for disse bilene pleier å rulle?
Har ikke skiftet turbo, men det ble byttet en tennkassett for 1,5 år siden.
Med den kompetansen og kunnskapen som er her på forumet, håper jeg noen kan hjelpe meg på vei!
Takker for alle tilbakemeldinger!
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Saab 93 - 2000 mod. med motor, girkasse og servoproblemer.
Lyspære til speedometer er enkel og skifte, mener jeg brukte ca. 45 min på og skru ut plata foran på dasjbordet. Du må ut med cd/radio, alle knapper, av med hendlene ved rattet osv. Enkelt, men tar litt tid og plukke vekk alt rundt speedometeret.frank123 skrev:
6. Bakgrunnsbelysning til speedometeret er gåent fra ca. 0-60 km/t - mye arbeid å skifte pære?
7. Til slutt lurer jeg på hvor langt det er normalt for disse bilene pleier å rulle?
Har ikke skiftet turbo, men det ble byttet en tennkassett for 1,5 år siden.
Med den kompetansen og kunnskapen som er her på forumet, håper jeg noen kan hjelpe meg på vei!
Takker for alle tilbakemeldinger!

Hvor langt de bilene ruller er vel litt varierende, men mange går nok 300k km. med godt stell og punktlige olje/filter skift.

1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
Re: Saab 93 - 2000 mod. med motor, girkasse og servoproblemer.
Takk for svar! Du vet vel tilfeldigvis ikke hvilken pæretype det er som sitter inni?Rambraut N1491 skrev:Lyspære til speedometer er enkel og skifte, mener jeg brukte ca. 45 min på og skru ut plata foran på dasjbordet. Du må ut med cd/radio, alle knapper, av med hendlene ved rattet osv. Enkelt, men tar litt tid og plukke vekk alt rundt speedometeret.frank123 skrev:
6. Bakgrunnsbelysning til speedometeret er gåent fra ca. 0-60 km/t - mye arbeid å skifte pære?
7. Til slutt lurer jeg på hvor langt det er normalt for disse bilene pleier å rulle?
Har ikke skiftet turbo, men det ble byttet en tennkassett for 1,5 år siden.
Med den kompetansen og kunnskapen som er her på forumet, håper jeg noen kan hjelpe meg på vei!
Takker for alle tilbakemeldinger!![]()
Hvor langt de bilene ruller er vel litt varierende, men mange går nok 300k km. med godt stell og punktlige olje/filter skift.
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Saab 93 - 2000 mod. med motor, girkasse og servoproblemer.
Ser jeg skreiv litt feil, jeg brukte totalt 45min fra jeg begynte til jeg satt med speedometeret i fanget.frank123 skrev:Takk for svar! Du vet vel tilfeldigvis ikke hvilken pæretype det er som sitter inni?Rambraut N1491 skrev:Lyspære til speedometer er enkel og skifte, mener jeg brukte ca. 45 min på og skru ut plata foran på dasjbordet. Du må ut med cd/radio, alle knapper, av med hendlene ved rattet osv. Enkelt, men tar litt tid og plukke vekk alt rundt speedometeret.frank123 skrev:
6. Bakgrunnsbelysning til speedometeret er gåent fra ca. 0-60 km/t - mye arbeid å skifte pære?
7. Til slutt lurer jeg på hvor langt det er normalt for disse bilene pleier å rulle?
Har ikke skiftet turbo, men det ble byttet en tennkassett for 1,5 år siden.
Med den kompetansen og kunnskapen som er her på forumet, håper jeg noen kan hjelpe meg på vei!
Takker for alle tilbakemeldinger!![]()
Hvor langt de bilene ruller er vel litt varierende, men mange går nok 300k km. med godt stell og punktlige olje/filter skift.

Nei, jeg husker ikke hvilke pærer det er, men de er vel på ca. 2-3W og leveres vel komplett med sokkel. Har du tålmodighet og er veldig forsiktig kan du bytte bare pæra også. Jeg måtte kjøpe alt komplett da de jeg byttet satt såppas godt, slik at de knuste når jeg prøvde og få de ut.

1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
Re: Saab 93 - 2000 mod. med motor, girkasse og servoproblemer.
Da skal jeg ta meg en tur til Saab å kjøpe noen slike pærer. Tror jeg bytter komplett med sokkel, lager ikke mer arbeid enn nødvendig 

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab 93 - 2000 mod. med motor, girkasse og servoproblemer.
Det skyldes vann, kan komme av kondens fra veivhusgassen ved mye småkjøring (ikke unormalt) eller vann i olja (gåen toppakning). Forsvinner kjølevannet så kan det ta veien den veien.frank123 skrev: 1. Hvit substans på oljepinne - hva skyldes dette?
Det er ikke oilsludge du ser.
154-hesteren (rød tennkassett) er ikke en av "oilsludge-motorene".
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Re: Saab 93 - 2000 mod. med motor, girkasse og servoproblemer.
2 : Ikke normalt.2. Girkassen avgir en "ulelyd" i andre gir, og litt i tredje gir. Normalt?
Girveksling er normal og uten problemer.
3. Servoen bruker litt olje. Vanlig på disse bilene?
Forbruket er ca. 1 liter i året. Etterfyller nå og da. Bruker Valvoline syntetisk olje.
4. Servoen klager og jobber tungt når det nærmer seg fullt rattutslag - både til venstre og høyre. Normalt?
5. Når jeg åpner/lukker førerdøren, kommer det to skarpe "knekkelyder." Regner med at dørhengslen i døren er slitt - finnes det delekatalog til bilen, evt. rimeligere tredjepartsdeler?
3 : ikke vanlig at servoen bruker olje.
4 : Ikke normalt på min bil, men har vert borti en del andre 900/9-3 som gjør det, dårlig drivreim kanskje?
5: Det er bare og stramme to skruer som holder fast hengslen i døra

Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Re: Saab 93 - 2000 mod. med motor, girkasse og servoproblemer.
Har nå sett på væskenivået i ekspansjonstanken, og det forsvinner kjølevæske (sjekket på kald motor).
Da har jeg nok en lekkende topp-pakning. Men turbo er vel vannkjølt, kan det lekke inn i blokken via denne?
Har noen erfaring med å skifte topp-pakning uten å planslipe toppen? Motor har ikke kokt.
Da har jeg nok en lekkende topp-pakning. Men turbo er vel vannkjølt, kan det lekke inn i blokken via denne?
Har noen erfaring med å skifte topp-pakning uten å planslipe toppen? Motor har ikke kokt.
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Saab 93 - 2000 mod. med motor, girkasse og servoproblemer.
Det er ikke uvanlig og la være å planslipe toppen ved toppakningsbytte hvis motor ikke har kokt. Jeg gjorde det slik i dag faktisk, så vil det vise seg i morgen om det blir slutt på vannforbruket.frank123 skrev:Har nå sett på væskenivået i ekspansjonstanken, og det forsvinner kjølevæske (sjekket på kald motor).
Da har jeg nok en lekkende topp-pakning. Men turbo er vel vannkjølt, kan det lekke inn i blokken via denne?
Har noen erfaring med å skifte topp-pakning uten å planslipe toppen? Motor har ikke kokt.

Vet det har blitt gjort på jobb noen ganger også, ikke uvanlig.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI