Seriøs fusking på 04 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Seriøs fusking på 04 9-5

Legg inn av 99Turbo » 13 feb 2011, 14:18

Brodern har en 04 9-5 2,0t automat som oppfører seg litt H...... Igår startet og gikk bilen normalt, men begynte plutselig å fuske og dra dårlig, den stoppet på tomgang døde unna på for mye belastning, den hadde også en solid ettertenning med et pent skudd i potta. Etter det kom "Check engine" lampa selvfølgelig og bilen stoppa, men denne slår seg av igjen. Den lot seg starte igjen, men så snart den ble satt i gir, døde den. Han fikk den tilslutt av Ring 3 og ringte berger. Etter litt prat fram og tilbake ble det tømt på en halvliter kondensfjerner ettersom den opppførte seg omtrent sånn, den står også i oppvarmet garasje til vanlig.
Etter en stund ble den bedre og lot seg kjøre hjem, men gikk fortsatt ikke bra, litt fusking og han kjørte i rundt 40, men den lå fortsatt i 1. gir. Motorlampa begynte å lyse igjen, og ble der. Idag skulle bilen kjøres og parkeres på verksted, og den begynte igjen og fuske og motorlampa lyste. Igjen døde den hen, og igjen hjalp det tydeligvis med litt mer kondensfjerner. HAn kom seg tilslutt til verkstede, men rett før parkering der kom også girkasse feil lampe på :worry:
Noen med en kjempe idè? Brodern har bittetitt angst og indre uro.... Det skal også nevnes at turboen var skiftet hos Speedparts for ca 2 mnd siden, noe de ikke helt skjønte årsaken til ettersom bilen har gått ca 100 000.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Seriøs fusking på 04 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 13 feb 2011, 14:54

Få lest av feilkodene, så er det lettere å gi et godt svar. Men går den uten mekaniske ulyder fra motor så er det nok ingen dyr affære, kan tippe på f eks et trykkrør som har hoppet av, sprekk i en luftslange e.l. for da vil ikke lufta som går inn bli målt opp av luftmassemåleren, og motoren vil oppføre seg akkurat som du skriver. Den vil dø på tomgang, gå skikkelig dårlig, skyte i eksosen osv. Med så lite spesifikk informasjon så blir det egentlig et skudd i blinde, men det kan jo være et håp å klamre seg til at det slett ikke trenger å bli så dyrt!

Kondensfjærneren er ikke noen slager...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Seriøs fusking på 04 9-5

Legg inn av Paradigm N558 » 13 feb 2011, 15:04

Ja, skulle til å si det, med mindre man faktisk heller vann på bensintanken, så kan det vel i praksis ikke oppstå kondens i tanken til 9-5?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: Seriøs fusking på 04 9-5

Legg inn av 99Turbo » 13 feb 2011, 15:27

Ingvar N629 skrev:Få lest av feilkodene, så er det lettere å gi et godt svar. Men går den uten mekaniske ulyder fra motor så er det nok ingen dyr affære, kan tippe på f eks et trykkrør som har hoppet av, sprekk i en luftslange e.l. for da vil ikke lufta som går inn bli målt opp av luftmassemåleren, og motoren vil oppføre seg akkurat som du skriver. Den vil dø på tomgang, gå skikkelig dårlig, skyte i eksosen osv. Med så lite spesifikk informasjon så blir det egentlig et skudd i blinde, men det kan jo være et håp å klamre seg til at det slett ikke trenger å bli så dyrt!

Kondensfjærneren er ikke noen slager...
Ja skudd i blinde blir det jo selvfølgelig med den infoen :) Har den bare fra over tlf jeg også, men tenkte kanskje noen kunne ha en halv idè som kunne få ned stressnivået i heimen der et par hakk, og det er det jo :D Ingen ulyd i moteren i følge han nei, snurrer med pene og pyntelige lyder. Og nei, kondensfjerner er vel ikke helt bra for pakninger og slanger vel.... Men visste ikke at det ikke kan oppstå kondens i tankene. Jeg prøvde også å berolige ham med at det sansynligvis ikke er noe kjempe havari hvis motoren høres normal ut. Men den girkasse feil lampa fikk stressnivået opp i nye høyder igjen, og der er det enda værre å si noe, for der erdet ingen info i det hele tatt.

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: Seriøs fusking på 04 9-5

Legg inn av 99Turbo » 18 feb 2011, 00:35

Stemte det Ingvar skrev, var trykkrøret som hadde hoppet av. Muligheter for at noen som skiftet turboen glemte å trekke til klemmen på der kanskje, ihvertall veldig nærliggende å tro det :(

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Seriøs fusking på 04 9-5

Legg inn av Pål N526 » 18 feb 2011, 05:04

Bra dere fant feilen 8) Noe mer info på girkasse feilen?

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: Seriøs fusking på 04 9-5

Legg inn av 99Turbo » 19 feb 2011, 14:00

Pål N526 skrev:Bra dere fant feilen 8) Noe mer info på girkasse feilen?

Mvh. Pål
Kassa var gått i "Limp home" mode så det var ingen fare for annet enn blodtrykket og hjertinfarkt på samboeren til broder`n hehe
Det som jeg synes er litt så som så er at ansvarlig for turbobytte og meget høyst sansynelig hele feilen, var villig til å ta ansvar. Noe som kunne vært en fjær i hatten og god behandlig av kunder. MEN kun hvis de kom dit med bilen med feilen!!!!! For det er jo det første en som vet lite om bil og tror hele motoren er i ferd med å havarere gjør, få den fra Oslo og ut kjørende eller å betale for bilberger dit. SKjer ike det vet du, den ender på nærmeste merkeverksted fordi de folk iike har kunnskap om hva det kan være, det er nærmest, opptatt med jobb og andre ting og avhengi av bilen så det er ikke spes enkelt. Når feilen er såpass åpenbar ogsåv vil jeg kalle det dårlig kundeservice! [-X

Svar