Oljelekkasje B205E 01mod.
Moderator: Moderatorer
Oljelekkasje B205E 01mod.
Hei
Oppdaget for noen dager siden at det var en liten oljedam under 9-5en, jeg peilet umiddelbart oljenivå på motor (300mil siden sist) og oljenivået har sunket fra maks til min, og nå har jeg vert under bilen og undersøkt lekkasjen.
Oljen kommer farm på registersiden av motoren, og for meg så ser det ut som om den kommer ut ved det nederste rem-hjulet på motoren, men dette er noe vanskelig å fastslå siden det er noe trangt i området og siden lekkasjen er i dette området har det sprutet olje av hjulet så det er bløtt over alt på denne siden av motoren. Noe som har noen ide om hva som kan være årsaken til denne lekkasjen og hvordan man skal få utbedret dette.
Kan legge til at km.stand er 116 000, veivhusventilasjon er versjon 6. Oljen jeg kjører på er Castrol edge sport 0-40.
Oppdaget for noen dager siden at det var en liten oljedam under 9-5en, jeg peilet umiddelbart oljenivå på motor (300mil siden sist) og oljenivået har sunket fra maks til min, og nå har jeg vert under bilen og undersøkt lekkasjen.
Oljen kommer farm på registersiden av motoren, og for meg så ser det ut som om den kommer ut ved det nederste rem-hjulet på motoren, men dette er noe vanskelig å fastslå siden det er noe trangt i området og siden lekkasjen er i dette området har det sprutet olje av hjulet så det er bløtt over alt på denne siden av motoren. Noe som har noen ide om hva som kan være årsaken til denne lekkasjen og hvordan man skal få utbedret dette.
Kan legge til at km.stand er 116 000, veivhusventilasjon er versjon 6. Oljen jeg kjører på er Castrol edge sport 0-40.
Re: Oljelekkasje B205E 01mod.
Høres ut som om simiringen har tatt kvelden.
30,- kr i deler, men det er som jeg har forstått en del arbeid å få skiftet den!
Er vel noen flere her inne som har måttet skifte den..
30,- kr i deler, men det er som jeg har forstått en del arbeid å få skiftet den!
Er vel noen flere her inne som har måttet skifte den..
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Oljelekkasje B205E 01mod.
Den er faktisk enkel å bytte, kommer til gjennom hjulhuset. Simringen mot girkassa, derimot...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Oljelekkasje B205E 01mod.
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Oljelekkasje B205E 01mod.
Sjekk forresten at ikke veihusventilasjonen er helt eller delvis blokkert av is nå i kulda, høyt veivhustrykk gir oljelekkasje, gjerne gjennom simringene først.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Oljelekkasje B205E 01mod.
Takker for rask og god informasjon, Hvor i veivhusventilasjonen skal jeg lete etter is(denne er noe omfattende i forhold til det jeg er vant med i fra andre biler)? Er den oljen jeg kjører på riktig finnes det bedre alternativer, synes at denne er noe kostbar siden jeg praktiserer oljebytte for hver 7000km
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Oljelekkasje B205E 01mod.
Det går jo bare to slanger fra ventilkåpa, sjekk at begge lar seg blåse gjennom, og så er det på siste versjon en slange fra påfyllinga for motorolje. Når du blåser gjennom den store så kan du blokkere oljereturen fra oljefella, da får du vel sjekket det meste. Den hvite enveisventilen på den tynne slangen bør du også sjekke, skal kunne blåse fra ventilkåpa og ut, men ikke den andre veien.
Du kan bruke Mobil 1 helsynt 0W40 fra Europris! 99,99 kr pr liter, selges kun på litersflasker av en eller annen dum grunn, men det er helt rett olje for den motoren og den er rimelig.
Du kan bruke Mobil 1 helsynt 0W40 fra Europris! 99,99 kr pr liter, selges kun på litersflasker av en eller annen dum grunn, men det er helt rett olje for den motoren og den er rimelig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Oljelekkasje B205E 01mod.
Har nå blåst igjennom slangene og det viste seg at den lille slangen fra ventilkåpa til enveisventilen var tett. Har nå åpnet og tørket denne. Er dette en stor nok feil til å forårsake en såpass stor lekkasje? Kan denne episoden ha skadet motoren min på ett eller annet vis? Noe spesielt jeg nå må være ekstra oppmerksom på? jeg skal bytte termostat i løpet av de nærmeste dagene, sitter denne i huset bak på motoren der den øverste slangen fra radiatoren går inn? Er det bare å løsne denne eller må man være obs på pakninger og lignende?
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Oljelekkasje B205E 01mod.
med termostaten skal det vel vanligvis være med ny gummi pakning... så er vel bare å kjøre på..
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
Re: Oljelekkasje B205E 01mod.
Hei.
Fant du ut av lekkasjen sin?
Var det bare tette slanger, eller fant du noe mer?
Fant du ut av lekkasjen sin?
Var det bare tette slanger, eller fant du noe mer?