Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Referee
- Grunnladetrykk

- Navn: Christian E.S
- Bil: 97' 9000 CSE
- Sted: Drammen
-
Kontakt:
Legg inn
av Referee » 15 feb 2011, 14:39
Jeg kjøpte for ca 2 1/2 uke siden en 1997 modell Saab 9000CSE, og har på denne fylt 3 liter med kjølevæske etterpå. Sist jeg fylte på så holdt det i en drøy uke på samme nivå i tanken, men når jeg kom ut til bilen i dag etter og ikke ha kjørt den siden i går, så var det masse væske på bakken i garasjen. Jeg sjekket kjølevæske tanken, og dne var tom. Fylte på 2 1/2 liter med kjølevæske før nivået var der det skal være. Har vært dager hvor jeg ikke har kjørt bilen på et par dager, men nivået har vært uforandret. Men som sagt, i dag, så var det plutselig tomt. Sjekket i går, og da var nivået som forrige gang jeg fylte. Jeg kan heller ikke se noen åpenbar lekkasje i slangen/røret som går over til radiator.
Er det noen som kan tenke seg hvorfor, og hva jeg kan gjøre med dette, eventuelt hjelpe i Buskerud/Oslo/Vestfold/Kongsberg området?
Liker ikke at det lekker sånn her

------
1997 Saab 9000 CSE
"Teori er når man forstår alt, men ingenting virker.
Praksis er når alt virker, men ingen forstår hvorfor.
Jeg forener teori og praksis slik at ingenting virker og ingen forstår hvorfor."
-
Edward N812
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
Legg inn
av Edward N812 » 15 feb 2011, 15:59
Heisann! Det er ikke uvanlig at ting faktisk lekker mindre når det er under trykk, du har jo helt klart en lekkasje et sted. Hvis vannet ligger på bakken og du ikke ser hvor det kommer fra, så rengjør og tørk skikkelig overalt hvor det går vannslanger/rør. Ikke kjør bilen, for da kan det renne og dryppe hit og dit.. La bilen stå boms moms stille til det har rent ut igjen. Lite annet enn en grundig inspeksjon med en snedig lommelykt kan hjelpe deg i å finne denne lekkasjen
Par tips: Sist jeg hadde kjølevannslekk så var det o-ringen mellom vannpumpe og det røret på baksida av vannpumpa som var dønn morken, det er også en alu/metallhylse OG en o-ring mellom vannpumpe og motorblokk som kan lekke. bytter du den ene må du bytte den/de andre også, andregangsmontering av o-ringer er ikke veldig heldig
Bortsett fra det stedet jeg nevnte først burde de fleste steder være enkle å oppdage. Det føres vann inn/ut av akvariet/torpedoveggen din også, og det er jo verdt en titt der når du først skal kikke grundig. Hvis det lekker langt inn mot torpedoveggen eller i varmeapparatregisteret derimot så tror jeg lite av det ville havnet på gulvet.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
Referee
- Grunnladetrykk

-
Kontakt:
Legg inn
av Referee » 15 feb 2011, 16:12
Edward N812 skrev:Heisann! Det er ikke uvanlig at ting faktisk lekker mindre når det er under trykk, du har jo helt klart en lekkasje et sted. Hvis vannet ligger på bakken og du ikke ser hvor det kommer fra, så rengjør og tørk skikkelig overalt hvor det går vannslanger/rør. Ikke kjør bilen, for da kan det renne og dryppe hit og dit.. La bilen stå boms moms stille til det har rent ut igjen. Lite annet enn en grundig inspeksjon med en snedig lommelykt kan hjelpe deg i å finne denne lekkasjen
Par tips: Sist jeg hadde kjølevannslekk så var det o-ringen mellom vannpumpe og det røret på baksida av vannpumpa som var dønn morken, det er også en alu/metallhylse OG en o-ring mellom vannpumpe og motorblokk som kan lekke. bytter du den ene må du bytte den/de andre også, andregangsmontering av o-ringer er ikke veldig heldig
Bortsett fra det stedet jeg nevnte først burde de fleste steder være enkle å oppdage. Det føres vann inn/ut av akvariet/torpedoveggen din også, og det er jo verdt en titt der når du først skal kikke grundig. Hvis det lekker langt inn mot torpedoveggen eller i varmeapparatregisteret derimot så tror jeg lite av det ville havnet på gulvet.
Jeg har ingen vann/fukt på hverken fører eller pasasjersiden inne i bilen, og det var vått under motoren på garasjefulvet til morgen i dag. Så det er nok ikke noe som lekker inn i bilen hvertfall. Og det og ikke kjøre bilen er lettere sagt enn gjort, jeg er avhengig av og ha den hvertfall i morgen til Sandefjord. Men kan det være en ide og bytte disse O-ringene du nevner, og sjekke om det kan være sydneren?
Men det er merkelig for den har stått et par dager før, og nivået på kjølevesken har vært like fint etter de dagene. Så har bilen blitt kjørt i flere dager etter hverandre, og stått stille, og da har det forsatt vært fint. Men så stod den 1 døgn nå, og da var det tomt. Merkelige saker, men som du er inne på disse O-ringene, kan jo være de som er synderene? For jeg kan ikke se noen åpenbare lekkasjer noen plass..
------
1997 Saab 9000 CSE
Jeg forener teori og praksis slik at ingenting virker og ingen forstår hvorfor."
-
9000-fan
- 0.7 bar

Legg inn
av 9000-fan » 15 feb 2011, 20:55
Har to spørsmål relatert til dette.
Om man kjøper ny vannpumpe, følger det da med de pakningene/O-ringene som er nevnt ovenfor her?
Og, holder uoriginal vannpumpe lenge, eller er det best å kjøpe original?
Uoriginale pumper er jo fristende billige, mener jeg har sett til ca kr 450,-, og jobben blir vel omtrent den samme som å skifte bare pakninger evt?
-
Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
-
Kontakt:
Legg inn
av Eirik N396 » 15 feb 2011, 21:30
Vår 9000 hadde kjølevæskelekkasje, men det viste deg til slutt å være en utrolig slitt vannpumpe, hvor vannet kom seg ut ved akslingen. Var en del arbeid med å bytte den, men det gikk på en kveld. O-ringene og pakningen fulgte ihvertfall med pumpa jeg kjøpte fra Meca

-
Referee
- Grunnladetrykk

-
Kontakt:
Legg inn
av Referee » 15 feb 2011, 21:54
Det er vel kanskje like greit og bytte vannpumpe med det samme om man bytter o-ringene? Da har man jo alt av anyway?!
------
1997 Saab 9000 CSE
-
Referee
- Grunnladetrykk

-
Kontakt:
Legg inn
av Referee » 16 feb 2011, 22:11
Jeg har i dag undersøkt litt mer etter og ha sett fukt under bilen, og det manglet da ca 1/4 av innholdet som var i ekspansjonstanken. Jeg fulgte et tykt svart "rør" som går fra undersiden av ekspansjonstanken, og inn på motorens venstre side ved multireima. Jeg ser ikke nøyaktig hvor den går inn, men det er vått under der den ca går inn. Jeg satser på pakninger/vannpumpe. Er det noen som er veldig uenig med meg i det? Jeg har uansett bestilt vannpumpe og pakninger til bilen i dag. Kostet ikke all verden heller. Værre med og finne verksted som kans ette den inn. Det koster all verden

------
1997 Saab 9000 CSE
-
Referee
- Grunnladetrykk

-
Kontakt:
Legg inn
av Referee » 22 feb 2011, 21:51
Vannpumpe er nå byttet, og så langt ser alt bra ut. Etterfylte litt i dag, men det var noe som vi regnet med når systemet fikk luftet seg litt

------
1997 Saab 9000 CSE
-
Edward N812
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
Legg inn
av Edward N812 » 23 feb 2011, 19:24
Godt å høre! Ikke nøl med å si ifra om noe ikke er som det skal

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
Referee
- Grunnladetrykk

-
Kontakt:
Legg inn
av Referee » 23 feb 2011, 19:27
Edward N812 skrev:Godt å høre! Ikke nøl med å si ifra om noe ikke er som det skal

Skal si i fra jeg vet du. hadde bilen gående i dag på tomgang mens jeg holdt på med noe annet, og tittet under panseret etterpå. Da var det litt vått på radatorens plastdel rett under er hvor slangen i fra ekspansjonstanken går inn. Mulig en liten sprekk i slangen ved slangeklemmen? kanskje bytte den en dag.
Btw, se i høyttaler tråden min for mitt lille probelm der. kanskje du har et svar?!
------
1997 Saab 9000 CSE