M92 9000 2,3 - Problemer å skifte drivknutemansjett

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

M92 9000 2,3 - Problemer å skifte drivknutemansjett

Legg inn av PerH N1870 » 01 mar 2011, 20:26

Jeg prøver å skifte mansjetten på drivknuten siden den er blitt relativt morken. Jeg har tatt vekk mansjetten, løsnet opphengskula og styrestaget slik at fjærbenet henger løst (skive, calliper, hjullager og drivknute henger fortsatt på fjærbenet). Hjulmutteren er fortsatt på. Jeg mener det skal gå an å skifte mansjett uten å fjerne hjulmutteren og demontere hele drivknuten.
Men, jeg får ikke løsnet akslingen fra drivknuten.
Jeg har gjort dette før og jeg mener det skal gå an uten å løsne hjulmutteren, men nå står jeg fast og trenger råd.
Akslingen er tredd inn på drivkuten og der sitter en låsering. Denne låseringen må presses ut av sporet med en låsringtang og da trodde jeg at det skal gå an å trekke akslingen og drivknuten fra hverandre.
Det virker på meg som noe sitter en eller annen plass.

Finnes det noen gode råd ? Eller må jeg gå veien om å løsne hjulmutteren, :? :?
Sist redigert av PerH N1870 den 02 mar 2011, 08:24, redigert 1 gang totalt.
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: M92 9000 2,3 - Problemer å skifte drivknutemansjett

Legg inn av Tor N12 » 01 mar 2011, 21:18

Det er fysisk mulig å gjøre det slik du beskriver men det er ekstremt vanskelig..
Orginalt så sitter det også lim i splinesen på selve akslingen, dermed så sitter den godt. Det er jo også vanskelig å få låseringen til å slippe hele veien rundt når du lar akslingen stå på bil.

Jeg bruker normalt å ta akslingen av. Om det ikke har vært skiftet knute på den tidligere så bruker jeg å banke akslingen litt inn i knuten for å få limet til å slippe, kjenner du at den ikke er limt fast så må man jo rett og slett bare prøve å åpne låseringen og lirke akslingen ut.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

Re: M92 9000 2,3 - Problemer å skifte drivknutemansjett

Legg inn av PerH N1870 » 01 mar 2011, 22:33

Tor N12 skrev:Det er fysisk mulig å gjøre det slik du beskriver men det er ekstremt vanskelig..
Orginalt så sitter det også lim i splinesen på selve akslingen, dermed så sitter den godt. Det er jo også vanskelig å få låseringen til å slippe hele veien rundt når du lar akslingen stå på bil.

Jeg bruker normalt å ta akslingen av. Om det ikke har vært skiftet knute på den tidligere så bruker jeg å banke akslingen litt inn i knuten for å få limet til å slippe, kjenner du at den ikke er limt fast så må man jo rett og slett bare prøve å åpne låseringen og lirke akslingen ut.
Tor, tusen takk for gode tips og råd. Du er god å ha i nøden :)
Da vet jeg hva som må til for å komme videre.
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

Svar