Spørsmål om girkasse på OG900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
krsve88
Innlegg: 22
Registrert: 21 aug 2010, 18:08

Spørsmål om girkasse på OG900

Legg inn av krsve88 » 02 mar 2011, 20:39

Heisann!

Forbreder girkasseskifte på nasjonal rallybilen min (900 T16 '85)

Leste i bilsport at de bruker Saab 90 girkasser ofte i rallycross/bilcross pga. de tålte mer påkjenning? Noen som har noe erfaring med dette, og om girkassen passer på 900 T16?

Er diff. likt på disse bilene, har kommet en quife sperre til en overkomlig penge :)

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Spørsmål om girkasse på OG900

Legg inn av Eirik N396 » 02 mar 2011, 21:15

Så vidt jeg vet er det ikke noe spesielt som skiller girkassene i Saab 90 fra resten. Det finnes utallige mengder lesestoff om girkasser for og900, på forumet her og rundt omkring andre steder på internett. Det finnes eldre girkasser fra visse årganger Saab 99, som går for å være sterkest. Dette er såkalt kokillestøpte girkasser, hvor måten de er støpt på gjør selve huset sterkere. Ellers er det mange smådeler som skiller på de ulike årsmodellene, hvor den ene går for å være sterkere enn de andre. Forsterkede girkasser er ofte sammensatt av bl.a. deler fra en rekke ulike årsmodeller girkasser.

Det eneste jeg kan tenke meg er at de kan ha brukt girkasser og drivakslinger fra 90 på 99. Dette fordi 90 er en billig delebil, og de senere årgangene har kraftigere drivknuter. Dette gjelder vel drivknutene fra Saab 90 årsmodell "85,5-86". Mulig mange har brukt girkasse/drivakslinger fra disse. De samme drivknutene kom også rundt -88 på og900.

Om du ikke allerede har oppgradert til slike drivknuter, er det ikke nødvendig å bytte girkasse. Du trenger bare å bytte medbringere, tripoder og drivakslinger. Vær oppmerksom på at du ikke kan bruke drivakslinger fra Saab 90 på en 900, de har ulike lengder.

turboTruls N263
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 399
Registrert: 09 jan 2004, 01:00
Medlemsnummer: N263
Navn: Truls Bredo Johansen
Bil: 900 turbo16v
Sted: Bergen

Re: Spørsmål om girkasse på OG900

Legg inn av turboTruls N263 » 02 mar 2011, 21:34

Vil tro tipset med 90 er å leite etter 90- modell årgång eller nyere. Altså de uten peilerør.
-85 900 Gruppe A t16
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)

Distriktsansvarlig Vest

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2028
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Spørsmål om girkasse på OG900

Legg inn av Morten S. » 02 mar 2011, 21:48

turboTruls N263 skrev:Vil tro tipset med 90 er å leite etter 90- modell årgång eller nyere. Altså de uten peilerør.
Saab 90 fantes da ikke på 90-tallet. Mente du 900?
"Alt" fra totakt til turbo

turboTruls N263
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 399
Registrert: 09 jan 2004, 01:00
Medlemsnummer: N263
Navn: Truls Bredo Johansen
Bil: 900 turbo16v
Sted: Bergen

Re: Spørsmål om girkasse på OG900

Legg inn av turboTruls N263 » 02 mar 2011, 22:08

Ja tenkte selvfølgelig på 90- 900 :oops: De hadde vel breiere drev inntil 92 da det ble for mye transmisionstøy for Amerika
-85 900 Gruppe A t16
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)

Distriktsansvarlig Vest

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Spørsmål om girkasse på OG900

Legg inn av Ronny_N169 » 03 mar 2011, 14:08

89-90 kassene er nok de beste 5 trinns kassene. De med store pinionlagrene og de grovere drevene (grove tannhjul) De etter dette fikk finere tannhjul, men samme bredde da. Alternativt er å få noen til å renovere en gammel 4 trinns kokillestøpt kasse. Jeg drev selv med dette i noen år, men tar mye tid, og blir derfor dyrt for kunden, fra 10000 og oppover for de beste kassene, som da blir et plukk av 3 forskjellige årsmodeller.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

turboTruls N263
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 399
Registrert: 09 jan 2004, 01:00
Medlemsnummer: N263
Navn: Truls Bredo Johansen
Bil: 900 turbo16v
Sted: Bergen

Re: Spørsmål om girkasse på OG900

Legg inn av turboTruls N263 » 03 mar 2011, 16:01

Ronny_N169 skrev:89-90 kassene er nok de beste 5 trinns kassene. De med store pinionlagrene og de grovere drevene (grove tannhjul) De etter dette fikk finere tannhjul, men samme bredde da. Alternativt er å få noen til å renovere en gammel 4 trinns kokillestøpt kasse. Jeg drev selv med dette i noen år, men tar mye tid, og blir derfor dyrt for kunden, fra 10000 og oppover for de beste kassene, som da blir et plukk av 3 forskjellige årsmodeller.
Vil si det den kassen jeg har fra deg er det tighteste jeg har kjent på. Som min far og en master technican sa: Bedre enn en fabrikkny kasse i overføringen. Men så hadde du vel pyntet litt på spakstellet også :wink:
Kjørte forresten med El duch sin fabrikksnye kasse for litt siden, den var også veldig fin :)
-85 900 Gruppe A t16
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)

Distriktsansvarlig Vest

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Spørsmål om girkasse på OG900

Legg inn av Ronny_N169 » 03 mar 2011, 17:55

turboTruls N263 skrev:
Ronny_N169 skrev:89-90 kassene er nok de beste 5 trinns kassene. De med store pinionlagrene og de grovere drevene (grove tannhjul) De etter dette fikk finere tannhjul, men samme bredde da. Alternativt er å få noen til å renovere en gammel 4 trinns kokillestøpt kasse. Jeg drev selv med dette i noen år, men tar mye tid, og blir derfor dyrt for kunden, fra 10000 og oppover for de beste kassene, som da blir et plukk av 3 forskjellige årsmodeller.
Vil si det den kassen jeg har fra deg er det tighteste jeg har kjent på. Som min far og en master technican sa: Bedre enn en fabrikkny kasse i overføringen. Men så hadde du vel pyntet litt på spakstellet også :wink:
Kjørte forresten med El duch sin fabrikksnye kasse for litt siden, den var også veldig fin :)
Takk, den er fin den. Men mye jobb er det, mye håndarbeid. Spakstellet er jo også litt anderledes. Doble sentreringsfjærer bla.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
krsve88
Innlegg: 22
Registrert: 21 aug 2010, 18:08

Re: Spørsmål om girkasse på OG900

Legg inn av krsve88 » 04 mar 2011, 20:40

Tusen takk for mange nyttige svar!

Ganske annerledes å få tak i deler til gamle rally Saaber, enn 240 rallybiler gitt!

Men har troa på at den kan bli en Volvo-killer på skogen, tidene så langt på bane har iallefall sett lovende ut, før girkassen takket for seg!

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2028
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Spørsmål om girkasse på OG900

Legg inn av Morten S. » 04 mar 2011, 20:56

Skal du ha forsterket kasse så er Jörgen Eriksson, Mellerud noe du burde vurdere.
http://www.köpsläp.nu/vaxellador.html

Han har også korte girshift for 99/900.
"Alt" fra totakt til turbo

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Spørsmål om girkasse på OG900

Legg inn av Hjelle, N6 » 06 mar 2011, 12:06

Morten S. skrev:Skal du ha forsterket kasse så er Jörgen Eriksson, Mellerud noe du burde vurdere.
http://www.köpsläp.nu/vaxellador.html

Han har også korte girshift for 99/900.
Og for en følelse i den spaken... Fy fader.

GpA500
Innlegg: 4
Registrert: 17 jun 2011, 22:33

Re: Spørsmål om girkasse på OG900

Legg inn av GpA500 » 19 okt 2011, 15:05

Tar ut "Jørgen kassa" til helgen fra min 85' 900 Aero....4 trinns kokille kasse med ZF sperre- ideell for bruk i rallybil....
Ta kontakt om du er intressert....
97557445

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Spørsmål om girkasse på OG900

Legg inn av Andreas N1194 » 20 okt 2011, 15:24

Ronny_N169 skrev:89-90 kassene er nok de beste 5 trinns kassene. De med store pinionlagrene og de grovere drevene (grove tannhjul) De etter dette fikk finere tannhjul, men samme bredde da. Alternativt er å få noen til å renovere en gammel 4 trinns kokillestøpt kasse. Jeg drev selv med dette i noen år, men tar mye tid, og blir derfor dyrt for kunden, fra 10000 og oppover for de beste kassene, som da blir et plukk av 3 forskjellige årsmodeller.
Nå vet jeg du har satt fingrene i en og900-kasse opptil flere ganger Ronny, men er det ikke slik at både lageret og større pinjonghus fortsetter ut til 93? Det mener hvertfall Kenth i Sverige. Selv har jeg nesten satt fast fingrene i en låda en gang, så jeg bare refererer disse uttalelsene slik jeg hørte de da jeg var i Sverige sist..

EDIT: Jeg ser du refererer til "finere tannhjul" som kom senere, det kan vel gjøre sitt i så måte det ja..
EDIT2: Jeg ser at det var et forholdsvis voksent trådløft fra fyren som postet før jeg, noe jeg heller ikke så ved første øyekast :mrgreen:
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Svar