Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Bjørnstad
- Innlegg: 21
- Registrert: 04 mar 2011, 17:56
- Bil: 04' Saab 9-5 2.0t
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Bjørnstad » 04 mar 2011, 20:11
Hei.
Kjøpte min første Saab for en liten uke siden, og bilen har fungert fint. Da jeg kjørte hjem fra jobb idag merket jeg at det lyste en lampe i dashbordet. Vet ikke hva lampen "heter", men i instruksjonsboken står det "feil med drivstoff- eller tenningsproblemer". Lampen er plassert rett under temp.måler i bilen.
Noen kloke hoder her som vet hva som kan være galt? Eller det for vanskelig å si på stående fot?
Jeg er temmelig grønn på bil og mekking, så terminologi må helst være tilpasset mine amatørmessige kunnskaper
Lars,
Trondheim
Sist redigert av
Bjørnstad den 05 mar 2011, 15:07, redigert 1 gang totalt.
-
Bjørnstad
- Innlegg: 21
- Registrert: 04 mar 2011, 17:56
- Bil: 04' Saab 9-5 2.0t
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Bjørnstad » 04 mar 2011, 20:39
Det er "CHECK ENGINE"-lampa som lyser!
Registrerer at det finnes utstyr (tech2) for å få konstatert feilkoder osv.. Er det noen i Trondheimsområdet som er behjelpelig med å feilsøke?
Har lest litt rundt på forumet at det kan være både det ene og det andre som kan være feil. Jeg for min del håper at det er en enkel løsning på problemet. Det er lov å håpe

Sist redigert av
Bjørnstad den 04 mar 2011, 22:08, redigert 1 gang totalt.
-
Marius N1698
- 1.2 bar

- Innlegg: 226
- Registrert: 28 apr 2008, 19:27
- Medlemsnummer: N1698
- Navn: Marius Husnes
- Bil: 1998 Saab 9-5
- Sted: Mo i Rana
Legg inn
av Marius N1698 » 04 mar 2011, 22:06
Hvis CHECK ENGINE-lampa lyser er det feilkoder på bilen som du kan få lest ut på verksted, eller hos snille trøndere med Tech 2
Du sier ingenting om symptomer, er det noe merkbart feil? Går bilen dårligere?
1998 Saab 9-5 2.0t [305bhp/435nm]
Pioneer | Rockford Fosgate | Forge Motorsport | JT-Tuning | Bilstein | H&R | Innovate | Engine Mode | OpenSID | MapTun Performance | SAS
-
Bjørnstad
- Innlegg: 21
- Registrert: 04 mar 2011, 17:56
- Bil: 04' Saab 9-5 2.0t
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Bjørnstad » 04 mar 2011, 22:14
Har registrert at det finnes endel flotte trøndere her på forumet ja=) Neste prosjekt blir å legge ut en "kontaktannonse" til noen med Tech2!
Har ikke oppdaget noen merkbare feil bortsett fra at bilen oppfører seg litt rart på tomgang. Det virker som om den "senker turtallet" i ca et halvt sekund i ny og ne.. Men jeg vet på en måte ikke helt hvordan skal oppføre seg når den er i tipp topp stand. Jeg har bare hatt bilen i 6 dager, og er på ingen måte bilflink!
Lars
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 05 mar 2011, 10:23
Sender deg pm.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Bjørnstad
- Innlegg: 21
- Registrert: 04 mar 2011, 17:56
- Bil: 04' Saab 9-5 2.0t
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Bjørnstad » 05 mar 2011, 15:05
Takker Ingvar for hjelp!
Det viste seg å være tennkassetten som var skyld i CE-lyset.. Vi slettet feilmeldingen. I mellomtiden ser jeg om CE-lampen lyser igjen. Gjør den det vil jeg bytte tennkassetten.
Genialt å få hjelp med slike ting av dere på forumet! Takk
Lars