Sludgefaktor: Defekt oljetermostat -> for lav oljetemperatur

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Sludgefaktor: Defekt oljetermostat -> for lav oljetemperatur

Legg inn av Macgeier » 22 mar 2010, 12:36

Aleks_ skrev:Har etter å ha lest tråden her, og diverse andre oljetråder MacGeier har vært innom, så bestilte jeg i går en termostat selv.
De på Svein Kvia her i Kristiansand hadde aldri solgt eller byttet denne delen de heller. Måtte bestilles fra Sverige :wink:
Hadde vært morsomt å hørt om Autostrada hjemme på Hamar har byttet noen slike, for de er regnet som et veldig bra verksted.

Uansett, gleder meg til å få den, og bytte den. Installerte oljetemp- og oljetrykk -måler idag. Litt over 3 bar trykk på 2000 rpm, og temperaturen ville ikke over 75 grader, ca. Så tenker det var bra jeg bestilte ny termostat i går :lol:

Hvordan var det å bytte denne termostaten? Det så greit trangt ut der..
Gratulerer, du vil nyte å se nåla peke på 100 grader og vite at du har fjernet en faktor som bygger opp sludge i motoren :D
Min motor er nå helt tørr rundt lokket til oljepeilepinnen, det var ikke akkurat tilfelle da jeg kjørte rundt med lav oljetemp for da svettet det fælt fordi veihusventilasjonen ikke hadde optimale forhold.

Defekt oljetermostat kan nå vise seg å være et større problem enn først antatt (siden dette ikke sjekkes så kan det være maaange som kjører rundt med temp under 80 grader...). Så moralen blir: er du usikker så bytt, 770 kroner for ny termostat er en billig investering, ikke gjøre selv så be om dette ved neste service (tar max 10 minutter).

Bruk pipe, pluss ledd og forlenger så er bytte av oljetermostat lett. Bare fjern de tre (4?) skruene i forkant av plastdekselet og bøy dekselet nedover sett på plass pipa og skru løs. Bruk et trau, oljetapet er ved bytte er ca 1/4 liter (med forhjulene på påkjøringsrampe), så du trenger ikke tappe ut olja.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Sludgefaktor: Defekt oljetermostat -> for lav oljetemperatur

Legg inn av Paradigm N558 » 22 mar 2010, 12:50

Vet du hva jeg savner i trådene dine?
Bilder :lol:
Men ja, får vel kjøpe meg olje-temp-måler... synd Saab ikke har dette orginalt så man kunne ha lest det ut på Open SID...
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Sludgefaktor: Defekt oljetermostat -> for lav oljetemperatur

Legg inn av Macgeier » 22 mar 2010, 15:35

Paradigm N558 skrev:Vet du hva jeg savner i trådene dine?
Bilder :lol:
Men ja, får vel kjøpe meg olje-temp-måler... synd Saab ikke har dette orginalt så man kunne ha lest det ut på Open SID...
Det ble mye tekst og lite bilder i denne tråden, hadde planer flere ganger å ta bilde av "how to bytte oljetermostat" men glemte det i farta.

For de som bare vil sjekke temperaturen en gang i blandt, og ikke vil ha bling i dashen, er dette løsningen:
Bilde
Multimeter med temperaturprobe.

Hente fra denne siden:
http://www.custommagnums.com/forums/eng ... g-diy.html
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Sludgefaktor: Defekt oljetermostat -> for lav oljetemperatur

Legg inn av Macgeier » 24 mar 2010, 08:41

Paradigm N558 skrev:Vet du hva jeg savner i trådene dine?
Bilder :lol:
Men ja, får vel kjøpe meg olje-temp-måler... synd Saab ikke har dette orginalt så man kunne ha lest det ut på Open SID...
Allright, her har du ett bilde:
Bilde
Løsne hele dekselet, eller bare i forkant og bøy ned, bruk ledd og forlenger på pipa. Ikke nødvendig å fjerne filter.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
UstaBilstad N1616
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 180
Registrert: 09 apr 2009, 09:24
Medlemsnummer: N1616
Navn: Christian Bilstad
Bil: 02 SAAB 9-3 2.0T
Sted: Hamresanden, Kr. Sand

Re: Sludgefaktor: Defekt oljetermostat -> for lav oljetemperatur

Legg inn av UstaBilstad N1616 » 24 mar 2010, 08:57

Takk for bildet! :D litt lettere å henge med nå 8)
M02 9-3 2.0T
M95 900S *solgt*
Er du i tvil, gi gass!:)

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Sludgefaktor: Defekt oljetermostat -> for lav oljetemperatur

Legg inn av Macgeier » 07 mar 2011, 09:44

Er ikke lengre langpendler, har kun 15km til jobb, har derfor ikke fått holdt så god kontroll på oljetempen.
Min erfaring er at 20km eller 20 minutters kjøring må til for å få tempen opp i 90 grader slik at fuktigheten i olja kan “kokes bort”.

Hadde heldigvis en langtur i forrrige uke, så frem til å få kjørt litt med god oljetemp.
Etter 45 minutter på E-18 skottet jeg på tempen, ”what” kun 85 grader!?! Måtte presse bilen opp lierbakkene får komme opp i 100grader, deretter datt den ned igjen til 80-85 grader: Oljetermostaten er nok engang defekt, den lukker ikke helt og trekker ned oljetempen ved normal kjøring, og forsinker oppvarming etter kaldstart...

Dette bekrefter at punkt 11 på siste side absolutt ikke er overkill (bytte oljetermostaten hvert år i nordlige strøk):
http://www.saabpros.com/saab/service/oil_sludge.pdf
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Gunnar N1413
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 02 jul 2008, 18:20
Medlemsnummer: N1413
Navn: Gunnar Lia
Bil: Saab 9-5 1.9 Tid 2006
Sted: Elverum, Hernes

Re: Sludgefaktor: Defekt oljetermostat -> for lav oljetemperatur

Legg inn av Gunnar N1413 » 20 mai 2011, 12:51

Jepp påtide å holde liv i denne, slik at noe viktig ikke blir glemt.

Jeg driver jo og tar en liten røsk på motoren min omdagen, siden den alikevel er ute av bilen, og da måtte jeg jo få sjekket termostaten. Skulle ha gjort det for lenge siden, men det har ikke blitt noe av.

Tok den ut og heiv den i en kjele og, hva skjedde? Jo det ble godt og varmt før den begynte å røre seg, termometeret mitt gikk ikke lenger enn ca 100grader men jeg var godt over det før den begynte å røre seg. Så nå vet jeg jo at den virker den veien.

Problemet er den har sikkert sitti fast for inn vil den ikke, hvertfall ikke uten god hjelp fra meg, litt for god tror jeg, fjæra som skal dytte den inn igjen er jo sterk, men jeg tror ikke den er så sterk.

Har noen andre testet termostaten sin og prøvd å dytte inn pinnen manuelt? går det lett? jeg dytter bulk i laminatbenkeplata på kjøkkenet om jeg setter den bortil den og dytter.

Begynner å få følelsen av at det blir ny...
Gunnar
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300

Gunnar N1413
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 02 jul 2008, 18:20
Medlemsnummer: N1413
Navn: Gunnar Lia
Bil: Saab 9-5 1.9 Tid 2006
Sted: Elverum, Hernes

Re: Sludgefaktor: Defekt oljetermostat -> for lav oljetemper

Legg inn av Gunnar N1413 » 28 jun 2011, 10:42

Min termostat var helt klart defekt, og en ting jeg merker det på er at motoren blir mye raskere varm etter byttet.
Anbefaler flere som ikke har sjekket sin enda til å gjøre det.

Når dere kjøper ny, husk å få med skive med pakning som skal tette lokket.
Gunnar
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300

Svar