Gratulerer, du vil nyte å se nåla peke på 100 grader og vite at du har fjernet en faktor som bygger opp sludge i motorenAleks_ skrev:Har etter å ha lest tråden her, og diverse andre oljetråder MacGeier har vært innom, så bestilte jeg i går en termostat selv.
De på Svein Kvia her i Kristiansand hadde aldri solgt eller byttet denne delen de heller. Måtte bestilles fra Sverige![]()
Hadde vært morsomt å hørt om Autostrada hjemme på Hamar har byttet noen slike, for de er regnet som et veldig bra verksted.
Uansett, gleder meg til å få den, og bytte den. Installerte oljetemp- og oljetrykk -måler idag. Litt over 3 bar trykk på 2000 rpm, og temperaturen ville ikke over 75 grader, ca. Så tenker det var bra jeg bestilte ny termostat i går![]()
Hvordan var det å bytte denne termostaten? Det så greit trangt ut der..

Min motor er nå helt tørr rundt lokket til oljepeilepinnen, det var ikke akkurat tilfelle da jeg kjørte rundt med lav oljetemp for da svettet det fælt fordi veihusventilasjonen ikke hadde optimale forhold.
Defekt oljetermostat kan nå vise seg å være et større problem enn først antatt (siden dette ikke sjekkes så kan det være maaange som kjører rundt med temp under 80 grader...). Så moralen blir: er du usikker så bytt, 770 kroner for ny termostat er en billig investering, ikke gjøre selv så be om dette ved neste service (tar max 10 minutter).
Bruk pipe, pluss ledd og forlenger så er bytte av oljetermostat lett. Bare fjern de tre (4?) skruene i forkant av plastdekselet og bøy dekselet nedover sett på plass pipa og skru løs. Bruk et trau, oljetapet er ved bytte er ca 1/4 liter (med forhjulene på påkjøringsrampe), så du trenger ikke tappe ut olja.