Hei, på vei hjem fra jobben så stoppet den bare og det kom opp en alarm med bilde av bilen og en skiftenøkkel mener jeg det var. Blir jo litt satt ut så er ikke sikker på hva som egentlig skjedde. Slo av tenningen og på igjen og den startet igjen som om ingenting hadde skjedd.. kjørte en tur med den etterpå men alt fungeret. Er det noen som har en ide?
Hilsen TAA
9-3 TID 08 motor bare stoppet i dag
Moderator: Moderatorer
- Johan N828
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Re: 9-3 TID 08 motor bare stoppet i dag
Hei. Ta deg en tur innom lokalt verksted. Da kan de få lest ut felkoden som sikkert har lagret seg.
//J
//J
Hei, takk skal du ha jeg prøver det!
Hilsen TAA
Hilsen TAA
fortsetter på tråden her.
har en 120hk tid 07 hvor motorlampen kom på her for litt siden.. var slukket dagen etter (hadde en kjøretur på 6mil og den slukket etter den turen)
fikk avlest feilkodene og det var EGR ventilen.
noen anbefaling om hva en gjør nå?
bilen er kjøpt hos forhandler og har garanti fortsatt så det er bestil time på verksted over nyttår hvor de skal forsøke å gjøre ren ventilen og "smøre" den? er dette noe som fungerer over tid eller bør jeg kreve å få byttet ventilen til en ny?
er det noe poeng å begynne å bruke dieseltilsetning(tenker da på f.eks. stp sin som skal gi renere dyser og motor... har en venn som har brukt dette i mange år med hell på citroen xm turbodiesel)
N
har en 120hk tid 07 hvor motorlampen kom på her for litt siden.. var slukket dagen etter (hadde en kjøretur på 6mil og den slukket etter den turen)
fikk avlest feilkodene og det var EGR ventilen.
noen anbefaling om hva en gjør nå?
bilen er kjøpt hos forhandler og har garanti fortsatt så det er bestil time på verksted over nyttår hvor de skal forsøke å gjøre ren ventilen og "smøre" den? er dette noe som fungerer over tid eller bør jeg kreve å få byttet ventilen til en ny?
er det noe poeng å begynne å bruke dieseltilsetning(tenker da på f.eks. stp sin som skal gi renere dyser og motor... har en venn som har brukt dette i mange år med hell på citroen xm turbodiesel)
N
-
- 0.7 bar
- Medlemsnummer: N1865
- Navn: Ronald Larsen
- Bil: Saab 9-3 SC -07 Vector
- Sted: Oslo
Jeg ville fått den byttet til en ny. Skal visstnok være en liten forbedring på den nye ... En relativt stor Saab forhandler i Oslo fortalte meg at ca. 2-3 biler har vært inne igjen med den nye ventilen. Altså svært få ...
Jeg ble anbefalt TUNAP 183 som additiv. Har funket som fjell i et år nå.
Jeg ble anbefalt TUNAP 183 som additiv. Har funket som fjell i et år nå.
Jeg kontaktet den lokale SAAB forhandleren og han fortalte at dette kunne skje på enkelte bil i spesielt kaldt vær
og at det hadde noe med luftmengdemåleren/blandingsforholdet å gjøre. Feilen resetter seg når en skrur av og på
tenningen. Ingen vits å se om det lå inne en feilkode sa han. Fikk samme feilen i går kveld igjen (ingen feil når jeg kjørte til jobben) slår av og på tenninga og alt er i orden. Det ikke noe spesielt greit å få denne feilen når en ligger på E6 i 100 pluss i vensterfilen..er det noen andre som har erfart dette og hva det kan være?
Hilsen TAA
og at det hadde noe med luftmengdemåleren/blandingsforholdet å gjøre. Feilen resetter seg når en skrur av og på
tenningen. Ingen vits å se om det lå inne en feilkode sa han. Fikk samme feilen i går kveld igjen (ingen feil når jeg kjørte til jobben) slår av og på tenninga og alt er i orden. Det ikke noe spesielt greit å få denne feilen når en ligger på E6 i 100 pluss i vensterfilen..er det noen andre som har erfart dette og hva det kan være?
Hilsen TAA
-
- 1.2 bar
- Sted: Averøy
Bilen skal jo ikke være slik. Har en slik selv og kjenner to til med maken motor, og det har vært masse tull med egr/partikkelfilter men ikke den feilen du beskriver. Høres nesten ut som forhandleren ga deg ei syltynn forklaring for å slippe å lete etter en feil som muligens er vanskelig å finne...uansett har du krav på å få ordnet bilen kostnadsfritt.
De kan jo ikke skylde på at dette er en periodisk feil og at de dermed ikke finner den heller, siden han har gitt deg beskjed om at det er en ikke uvanlig feil og til og med visste årsaken....

De kan jo ikke skylde på at dette er en periodisk feil og at de dermed ikke finner den heller, siden han har gitt deg beskjed om at det er en ikke uvanlig feil og til og med visste årsaken....