Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
joggvald
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 53
- Registrert: 02 des 2009, 16:41
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2002
Legg inn
av joggvald » 12 mar 2011, 15:15
Fikk påpekt hull/sår i den indre drivaksling mansjetten.
Skal bytte denne selv, noe spesielt og tenke på?
Vil girkasse olje renne ut når jeg kopler akslingen i fra, må akslingen "kløyves" for å få på mansjette, evnt hvordan gjøres dette. ?
Takker på forhånd!

-
Atzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Legg inn
av Atzz » 12 mar 2011, 19:44
Girolje vil ikke renne ut nei, og du må nok av med tripoden på enden av akslingen, denne sitter vel fast med en låsering...
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 12 mar 2011, 23:32
Atzz N1868 skrev:Girolje vil ikke renne ut nei, og du må nok av med tripoden på enden av akslingen, denne sitter vel fast med en låsering...
Kremt.... jo om det er snakk om signaturbilen så vil den nok det

På ng900, og9-3, ng9-3 samt 9-5 så kommer det olje ut av kassa om man tar ut drivakslingen...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
joggvald
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 53
- Registrert: 02 des 2009, 16:41
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2002
Legg inn
av joggvald » 13 mar 2011, 12:37
Takker for svar!
Går ut ifra at det er relativt lenge siden giroljen er skiftet, jeg har lest meg blå og grønn på metoder for å bytte olje.
Dette gjelder en AUT kasse.
Hvis jeg fyller olje på mens bilen går vil da oljen kun gå gjennom røret til peilepinnen å så ut av bunnpluggen? Hva må jeg gjøre for å få oljen ut av kjøler og converter?
Jeg er ikke redd for å bruke mye olje, heller 1500kr i spillolje enn havarert kasse, har ingen anelse om hvilken olje som er på kassa nå men vil hive på saab atf olje.
-
Hjelle, N6
- Site Admin

- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
-
Kontakt:
Legg inn
av Hjelle, N6 » 13 mar 2011, 13:44
Det enkelte gjer ved "flushing" av kassa er å kople ifrå oljereturen på kassa, og la botnpluggen stå i. Der fordrar sjølvsagt at motoren må gå og kassa i gir. So det er sjølvsagt ikkje noko en vil anbefale folk å gjere om en ikkje har tilgong på løftebukk. Det en ellers må passe på er å fylle på olje i same tempo som den gamle oljen går ut, slik at nivået vert opprettheldt.