Hei
Jeg har en 03mod Saab 9.3 2.0t.
På luftfilterboksen er det et ekstra inntak. Dette kommer fra en slags "turbin" som sitter i underkant av motorblokka..
Jeg tror jeg har et problem med denne "turbinen". For der kommer det både eksos og vann/kondens ut når bilen ruses opp. Siden luftinntaket kommer inn på øversiden av luftfilteret så vil jeg tørre og påstå at dette skulle da vært ren luft som kom der..
Er det noen her som vet hva denne "turbinen" er for noe og hva som kan skyldes eksos og vann problemet??????
Det er noen som mener at dette er EGR ventil, men etter jeg hadde bilen inne på EU godkjenning og service fikk jeg beskjed om at dette ikke var EGR ventil og verkstedet viste ikke hva dette kunne være for noe.
Jeg har Heynes rep håndbok til bilen men det finnes ingen anntydning i denne at det skal være noen slik "turbin" noen steder
Håper det er noen her som kan hjelpe meg som kanskje har vært borte i denne "turbinen" tidligere
Håper på positivt svar
MVH
Leif-Andre
Ekstra lufttilførsel 9.3 2.0t 03mod
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Ekstra lufttilførsel 9.3 2.0t 03mod
Turbin? Næææ... Er ikke oljefella du mener, da? Bilde?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Hei
Kan du "utdype" oljefelle??
Kan prøve og få tatt et bilde eller noe slikt, men det er forferdelig trangt der nede så jeg vet ikke om det blir noe bra bilde
MVH
Leif-Andre
Kan du "utdype" oljefelle??
Kan prøve og få tatt et bilde eller noe slikt, men det er forferdelig trangt der nede så jeg vet ikke om det blir noe bra bilde
MVH
Leif-Andre
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Oljefella til veivhusventilasjonen, den kondenserer ut oljedamp fra veivhusgassen som kommer ut fra blokka. Kan garantere deg at det ikke er koblet noen turbin til luftfilterboksen for å gi ekstra lufttilførsel, iallfall. Turboen sitter på andre siden av motoren, mot torpedoveggen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
-
Aha...
Men det som er problemet med dette er, at luftfilteret kokkser igjen og det samler seg mye vann i røret fra oljefella så vannet går i retur til oljefella. Jeg vil da ikke bli kvitt vannet derifra..
vet du hva som kan skyldes at det kommer så mye vann derifra og at luftfilteret kokkser igjen??
Kan det være at oljefella eller veivhusventilasjonen er gåen?? Eller skyldes det noe annet?
Bare for å utelukke noe, så er det ikke dannelser av olje i Kjølevannet og jeg har heller ikke vært borte i å må fylle etter vann
Jeg har ikke greie på hvordan oljefella eller veivhusventilasjonen fungerer. Merkeverkstedet her i området sa at dette var ekstra lufttilførsel og et annet verksted jeg var innom viste ikke hva dette var for noe... Så jeg blir litt frustrert kan man si
MVH
Leif-Andre
Men det som er problemet med dette er, at luftfilteret kokkser igjen og det samler seg mye vann i røret fra oljefella så vannet går i retur til oljefella. Jeg vil da ikke bli kvitt vannet derifra..
vet du hva som kan skyldes at det kommer så mye vann derifra og at luftfilteret kokkser igjen??
Kan det være at oljefella eller veivhusventilasjonen er gåen?? Eller skyldes det noe annet?
Bare for å utelukke noe, så er det ikke dannelser av olje i Kjølevannet og jeg har heller ikke vært borte i å må fylle etter vann
Jeg har ikke greie på hvordan oljefella eller veivhusventilasjonen fungerer. Merkeverkstedet her i området sa at dette var ekstra lufttilførsel og et annet verksted jeg var innom viste ikke hva dette var for noe... Så jeg blir litt frustrert kan man si

MVH
Leif-Andre