Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 20 mar 2011, 15:07
Hei.
Som Ingvar sier tidligere i tråden, så kan dere bruker muttertrekker til å løsne bolten. Da dår dere utnyttet treghetsmomentet i motoren.
Om det sitter ALT for hardt fast: Pleier jeg å ta en bolt som er slisset et "flathode" på toppen. Plasserer denne med hodet i den punktsveisa karosseridelen/leppa og andre enda i selveste hjulet på de ribbene der. Vær obs på at du får en sollid plassering av bolten, så den ikke gir etter!

Mvh. Pål
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 21 mar 2011, 10:54
Hei!
Det ser ut som om låseringen til lokket til oljepumpehuset er borte/veldig ødelagt? Den må du ha der og den må låse ordentlig, så bytt lokket inn til oljepumpa og monter en ny låsering. Lurer på om jeg ikke har begge deler liggende i reserve et sted hvis du trenger, send isåfall pm. Mulig jeg også har et reimhjul til overs. Ved montering av nytt lokk så må det monteres ny simring (den brune) og o-ring som går rundt hele lokket.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 21 mar 2011, 13:12
Må trimme mer om ikke motoren din klarer å gå rundt med bare det der

Men seriøst, aldri sett slike skader før...

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
themarius
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 39
- Registrert: 21 okt 2010, 07:29
Legg inn
av themarius » 21 mar 2011, 14:44
Nå har jeg undersøkt litt rundt og funnet ringen som holder oljepumpehuset på. Det som er problemet er at jeg får ikke satt på ny, fordi sporene som den skal presse imot er jo borte. Og pilene som skal fortelle meg om det sitter riktig på er jo slipt vekk. Forsåvidt så er jo det slått hull i oljepumpehuset så at det har vært krefter inne i bildet er det ingen tvil om.
http://img46.imageshack.us/i/img3101s.jpg/
Så såvidt meg forstått så må jeg da bytte huset rundt og det er en jobb som jeg ikke kan begi meg ut på med min kunnskap. Kikka litt på det og blir alt for komplisert for min del
Edit: Da blir problemet lagt på vent til ut i neste uke. Huset må byttes.
-
themarius
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 39
- Registrert: 21 okt 2010, 07:29
Legg inn
av themarius » 22 mar 2011, 11:12
Tar en liten update jeg, for de som følger med.
På lørdag bærer det opp til enebakk med bilen på henger. Bare det å få tak i henger som var stor nok og da en bil som sterk nok var jo et eget kapittel. Men det er nå i boks. Regner med og kunne hente bilen i løpet av neste uke engang.
Men bare et spørsmål. Jeg lette litt igår etter noe og feste kroken i forran på bilen ( Gidder verken å dytte eller kjøre opp på hengeren) men kunne ikke finne noe slepekrok eller lignende

Noen som har noe idèer om det finnes? eller må jeg lage meg noe som jeg fester i akslingen. Men da tror jeg frontfangeren må av ettersom at jeg nødig vil ødelegge den
Mvh Marius
-
eiluN506
- 2.0 bar

- Innlegg: 849
- Registrert: 25 jul 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 506
- Navn: Eimund Lunde
- Bil: 96, 97, 99, 900, 9-3, 9-5
- Sted: Sandnes
Legg inn
av eiluN506 » 22 mar 2011, 11:16
Ligger ett slepeøye/krok i bagasjerommet som du må skru inn midt i kryssbjelken under fremre del av motor. Hullet til denne er plugget med en gummipropp.

Mvh
Eimund
-
themarius
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 39
- Registrert: 21 okt 2010, 07:29
Legg inn
av themarius » 22 mar 2011, 11:20
eiluN506 skrev:Ligger ett slepeøye/krok i bagasjerommet som du må skru inn midt i kryssbjelken under fremre del av motor. Hullet til denne er plugget med en gummipropp.

Der ser du hvor mye jeg vet

Trodde det var noe plugg til noe radiator eller noe jeg..
