Stempler

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Stempler

Legg inn av Børre N17 » 22 mar 2011, 21:46

Rydder litt i rotet mitt om dagen, og jeg har 2 sett nye stempler liggende. Men til hvilken motor? Jeg tror det venstre er til B202 og det høyre til B234. Noen som kan detta på rams? Begge har lik dia, std Saab.

Bilde
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Saabotøren N1544
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 07 des 2008, 13:26
Medlemsnummer: N1544
Navn: Levi
Bil: 9-3 SE turbo
Sted: Bergen

Re: Stempler

Legg inn av Saabotøren N1544 » 22 mar 2011, 21:56

Er det noe delenummer på stemplene? Har du delenr kan sikkert din lokale Saab-forhandler si deg nøyaktig hvor de hører hjemme. Stempelet til høyre ligner for øvrig ganske mye på de som sto i min 9000 med B234L (bare uten hakkene #-o ).

Mvh Saabotøren
My other Saab is a fighter jet.
'02 9-3 SE 2.0t - Nå til salgs! Se Biler Selges underforum.
X - '92 9000 CD 2.3T
X - '87 9000 CC 2.0T
X - '95 900 S 2.0i

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Stempler

Legg inn av Ingvar N629 » 22 mar 2011, 22:05

Ser ut som B202 til venstre og B234 langmotor til høyre.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Stempler

Legg inn av Børre N17 » 22 mar 2011, 23:09

Var det jeg trodde au. Da kommer følgefrågan: Kan B234 langm. stemplet brukes i T7 motor, eller er det kun T5 stemplar som kan dyttes inn i de blokkene?
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Stempler

Legg inn av Ingvar N629 » 23 mar 2011, 07:19

Børre N17 skrev:Var det jeg trodde au. Da kommer følgefrågan: Kan B234 langm. stemplet brukes i T7 motor, eller er det kun T5 stemplar som kan dyttes inn i de blokkene?
Dreier du ned litt fra kanten kan du hive det i toliteren sammen med råder fra 235 eller 204. Skal du ha dem i en 2,3 må du også file spor slik at det ikke tar i triggerhjulet, likt spor må selvsagt lages i alle. Kanten må dreies ned for bruk i 2,3 også, og du må bruke råder fra 234. Kompen blir nok ørlite lav. 234 lang-stemplene har lengre kryssbolter enn 2X5, så det må du også skaffe. Klaring til sylinderløp måles som til 234 langmotor, ikke likt som i 2X5.

Smidde kan være like lettvint...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Stempler

Legg inn av Børre N17 » 23 mar 2011, 08:40

Øhm, ja da høres det slik ut. Eller T5, har jeg forstått det rett at de passer direkte? Eller må en ha med råder og veiv fra en T5 motor?
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Stempler

Legg inn av Ingvar N629 » 23 mar 2011, 11:16

Det samme gjelder ved bruk av stempler fra 2X4 kortmotor, dreies ned samt bytte råder, men disse slipper du å file for å få plass til triggerhjulet. Veivene på 2X4 kort og 2X5 er like.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar