Motorstøyproblemer på NG900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Cillin
Innlegg: 13
Registrert: 24 mar 2007, 01:43

Motorstøyproblemer på NG900

Legg inn av Cillin » 29 mar 2011, 08:38

Hei.
Jeg sliter med støyproblemer på min NG900. Er en form for høy sus, som øker med turtallet. Den er så høy at en hører det godt inne i bilen, og folk på fortauet hører det når jeg kjører forbi.
Støyen kommer fra venstre side i motorrommet der reim, servopumpe, vannpumpe osv er plassert.
Ulyden er der så og si hele tiden, utenom en gang når jeg var uheldig å kjørte i et hull i veien (bilen tok ikke nedpå, var mer som et kraftigt slag). Da forsvant lyden, og jeg mista litt motor effekt. Hadde vifta i bilen på fullt, og når dette skjedde virka det som om vifta stod på minimum. (dynamoen?) Etter ca 30 sek kom lyden tilbake og motoren fikk att effekten.

Er det andre som har vært borti samme problemet?

Mvh Cillin
Sist redigert av Cillin den 29 mar 2011, 13:43, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
VegardTonheim N1444
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 358
Registrert: 17 jan 2008, 21:43
Medlemsnummer: N1444
Navn: Vegard Tonheim
Bil: Saab 9000 CSE 2,3t Jub
Sted: Eikefjord

Re: Motorstøyproblemer på NG900

Legg inn av VegardTonheim N1444 » 29 mar 2011, 09:19

Hei,

Har litt av samme støyen på pappas -97 900 t. Det er en sånn suse/malelyd som kommer fra det området du beskriver.
Har tenkt litt på om det kan vere nokken av reimhjual som laga lyd.
Så lurer litt på ka det kan vere :)

Vegard
o M97 Saab 9000 CSE 2,3t Jubileum
o M03 Saab 9-3 SS Arc 2,2 TiD
o M07 Saab 9-5 Vector 2,3t BioPower

x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0 Turbo
x [Solgt] M95 Saab 9000 CS 2,0i
x [Solgt] M97 Saab 900 SE 2,0 Turbo
x [Solgt] M03 Saab 9-3 Linear 2,2 TiD

Brukeravatar
Cillin
Innlegg: 13
Registrert: 24 mar 2007, 01:43

Re: Motorstøyproblemer på NG900

Legg inn av Cillin » 01 apr 2011, 12:59

Tror jeg bytter hele "multireima" og spennrullene, dette må bli gjort uansett på grunn av slitt reim osv.
Denne: http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-9 ... ssats.html holder vel?

For dere som har gjort dette før; må jeg ta ut motoren, eller holder det med å fjerne hjulbuedekselet?
Hadde vært kjekt å hatt en guide/tips på dette, siden jeg er ganske fersk når det gjelder mekking..

mvh Cillin

Brukeravatar
Cillin
Innlegg: 13
Registrert: 24 mar 2007, 01:43

Re: Motorstøyproblemer på NG900

Legg inn av Cillin » 03 apr 2011, 22:52

Er kamdrevene på B204I er justerbare?
Har lest at andre har hatt problem med at justeringsskruene her har skrudd seg ut og jobba seg inn i godset.
Lurer også på en ting til, er det mulig å starte uten multireima? (Ikke over tid, bare for å se om problemet ligger der)

Cillin

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Motorstøyproblemer på NG900

Legg inn av Ingvar N629 » 03 apr 2011, 23:21

Kamdrevene er ikke justerbare, men de sitter med bolt ja. Denne skal dras med 63 nm, aldri hørt om at de har skrudd seg ut men du kan jo sjekke. Vil tro du ville ha fått større problemer om så var tilfelle, men...

Ja du kan starte uten multireim, bare husk at da står bl a vannpumpa.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Cillin
Innlegg: 13
Registrert: 24 mar 2007, 01:43

Re: Motorstøyproblemer på NG900

Legg inn av Cillin » 03 apr 2011, 23:27

oi, nå har jeg blingsa litt, var ikke drevet.
Men iallefall, så såg det sånn ut:
http://img43.imageshack.us/i/img3098yy.jpg/

forumlink: viewtopic.php?f=12&t=33162&hilit=multireima&start=15

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Motorstøyproblemer på NG900

Legg inn av Ingvar N629 » 03 apr 2011, 23:50

Det der er reimhjulet som sitter på veiva, men dersom dette er løst så høres det ut som om motoren er nær døden.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Cillin
Innlegg: 13
Registrert: 24 mar 2007, 01:43

Re: Motorstøyproblemer på NG900

Legg inn av Cillin » 04 apr 2011, 00:36

Okei, takk for info
Om det er virkelig så gale, så er ikke bilen verdt deler og skruingen. Kjøper heller en "ny" NG900/OG93 2.0t og bruker nåverende som delebil. :)

Hvilken metode er lettest for å ta av multireima?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Motorstøyproblemer på NG900

Legg inn av Ingvar N629 » 04 apr 2011, 12:54

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Cillin
Innlegg: 13
Registrert: 24 mar 2007, 01:43

Re: Motorstøyproblemer på NG900

Legg inn av Cillin » 05 apr 2011, 21:36

Det viste seg at det var dynamoen som var synderen til ulinga. Har ikke mulighet til å demontere dynamoen fra resten, for jeg må ha bilen i bruk enn så lenge.
Noen som vet hvilke lager det er i denne? tenkte jeg skulle prøve å bytte dette før jeg kjøpte ny dynamo :)

Svar