Vakuumslanger
Moderator: Moderatorer
-
- Navn: Roy Anders Tollåli
- Bil: SAAB 9-5 2.0t 2000 modell
- Sted: Mo i Rana
Vakuumslanger
Hei
Har en Saab 9-5 2.0t 2000 modell. Var ute i tittet litt på bilen. Så de svarte slangene som går fra ett rør som stikker opp fra nerkant av turbodekslet og går videre til en svart boks på torpedoveggen (ca midt under frontruta) er hakkete og morkne. Snakket litt med marius på forumet om at de burde byttes. Da lurer jeg på om det bare er å bytte til silikonslanger og hvilken tykkelse må jeg ha? Hvor mye bør jeg kjøpe om de selger på metersvis hos feks biltema?
Sjekka flere av slangene og tok av plastdekslet og fant en slange som sto fra en firkantet boks på skrå oppover og ende ut i løslufta...Normalt?
Når jeg hadde motoren stående å gå og under forsiktig gasspådrag hørtes plutselig en vibrende lyd fra området bak venstre forhjul...Hva kan det være? hører også motoren tikker litt men har hørt at det er dysene som lager lyd...
Ellers har jeg lagt inn ett annet innleg tidligere ang multireim og pistring...Dette har bedret seg og hører lett gnising som blir verre når jeg har kjørt på feks vått og slapsete vei. selgeren av bilen fortalte at disse hjulene og reima er byttet for ca ett år siden.
Har en Saab 9-5 2.0t 2000 modell. Var ute i tittet litt på bilen. Så de svarte slangene som går fra ett rør som stikker opp fra nerkant av turbodekslet og går videre til en svart boks på torpedoveggen (ca midt under frontruta) er hakkete og morkne. Snakket litt med marius på forumet om at de burde byttes. Da lurer jeg på om det bare er å bytte til silikonslanger og hvilken tykkelse må jeg ha? Hvor mye bør jeg kjøpe om de selger på metersvis hos feks biltema?
Sjekka flere av slangene og tok av plastdekslet og fant en slange som sto fra en firkantet boks på skrå oppover og ende ut i løslufta...Normalt?
Når jeg hadde motoren stående å gå og under forsiktig gasspådrag hørtes plutselig en vibrende lyd fra området bak venstre forhjul...Hva kan det være? hører også motoren tikker litt men har hørt at det er dysene som lager lyd...
Ellers har jeg lagt inn ett annet innleg tidligere ang multireim og pistring...Dette har bedret seg og hører lett gnising som blir verre når jeg har kjørt på feks vått og slapsete vei. selgeren av bilen fortalte at disse hjulene og reima er byttet for ca ett år siden.
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Vakumslager.
Hei. Jeg kjenner ikke så godt 9-5, så jeg er usikker på hvilke slanger du mener. Vakuumslangene pleier vel være 4mm, men magnetventilen pleier vel ha 3stk. 6mm slanger. Noen andre kan kanskje bekrefte dette 
Jeg vil ihvertfall på det sterkeste fraråde deg å kjøpe vakuumslanger på Biltema. Jeg har lenge hørt rykter om at slangene er dårlige og blir fort ødelagt, og har nylig sett demonstrert at de blir helt ødelagte/ubrukelige etter få måneders bruk. Disse er ikke laget av silikon da, tror ikke Biltema har slike vakuumslanger av silikon.
Jeg ville satset på sorte silikonslanger, som blant annet Speedparts selger. Da ser det mest mulig originalt ut, og det skal være holdbart.

Jeg vil ihvertfall på det sterkeste fraråde deg å kjøpe vakuumslanger på Biltema. Jeg har lenge hørt rykter om at slangene er dårlige og blir fort ødelagt, og har nylig sett demonstrert at de blir helt ødelagte/ubrukelige etter få måneders bruk. Disse er ikke laget av silikon da, tror ikke Biltema har slike vakuumslanger av silikon.
Jeg ville satset på sorte silikonslanger, som blant annet Speedparts selger. Da ser det mest mulig originalt ut, og det skal være holdbart.
- ToreN1246
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1246
- Navn: Tore
- Bil: 9-5 aero -01
- Sted: lillehammer
- Kontakt:
Re: Vakuumslanger
Disse får du hos alle som selger bildeler 
Så om du har torshov, mekonomen eller lign der så er du nok i boks alt.
Dra av slangen når du skal inn så finner dem riktig slange til deg.

Så om du har torshov, mekonomen eller lign der så er du nok i boks alt.
Dra av slangen når du skal inn så finner dem riktig slange til deg.
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Den ventilen du beskriv er bakre magnetventil som det heiter på fint. Er 4mm slangar, vær forsiktig når du demonterar dei.
- Dopus
- 2.0 bar
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
4mm ja. kjøpte 3mm...dem ble veldig trange. så bestillte 4mm og dem passet akkurat. Gå for silikon slanger, dem holder seg mye bedre. Og for en hver pris hold deg unna BILTEMAS VACUUM SLANGER dem brukte rundt en måned på å bli like morkne og slitt som 8 år gamle orginal slanger. Ebay har billige silikon slanger i alle mulige farger, 3-4 meter burde holde for å skifte det meste av vacuum slanger i motorrommet.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Sånn skal det definitivt ikke være nei, og siden styresystemet går etter oppmålt luftmasse så blir det ikke riktig når bensinen skal beregnes. Jeg antar at den bilen ikke går særlig godt, og hvis det er nok lekkasjer rundtom så kan det være motorskadelig.ratollal skrev: en slange som sto fra en firkantet boks på skrå oppover og ende ut i løslufta...Normalt?
Tar du et bilde og legger ut her, så vil det være mye lettere å svare på hvor den løse slangen skal kobles. Mtp ulydene du nevner så vil jeg anbefale at du får hjelp av noen som kjenner disse motorene, evt bruker et godt verksted.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Har ikke prøvd å legge ut bilder her så vet ikke hvordan e gjør detIngvar N629 skrev:Sånn skal det definitivt ikke være nei, og siden styresystemet går etter oppmålt luftmasse så blir det ikke riktig når bensinen skal beregnes. Jeg antar at den bilen ikke går særlig godt, og hvis det er nok lekkasjer rundtom så kan det være motorskadelig.ratollal skrev: en slange som sto fra en firkantet boks på skrå oppover og ende ut i løslufta...Normalt?
Tar du et bilde og legger ut her, så vil det være mye lettere å svare på hvor den løse slangen skal kobles. Mtp ulydene du nevner så vil jeg anbefale at du får hjelp av noen som kjenner disse motorene, evt bruker et godt verksted.
-
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: N1698
- Navn: Marius Husnes
- Bil: 1998 Saab 9-5
Jeg kan ta turen innom litt senere i dag dersom det er ønskelig 
Slangene jeg bruker har jeg kjøpt på Quale, men du får tak i samme slangene på Mekonomen / BilXtra til overkommelig pris.

Slangene jeg bruker har jeg kjøpt på Quale, men du får tak i samme slangene på Mekonomen / BilXtra til overkommelig pris.
1998 Saab 9-5 2.0t [305bhp/435nm]
Pioneer | Rockford Fosgate | Forge Motorsport | JT-Tuning | Bilstein | H&R | Innovate | Engine Mode | OpenSID | MapTun Performance | SAS
Pioneer | Rockford Fosgate | Forge Motorsport | JT-Tuning | Bilstein | H&R | Innovate | Engine Mode | OpenSID | MapTun Performance | SAS
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Takk Tor
Hadde marius på besøk i dag og dro å kjøpte nye slanger for minst 2 skift til. Bare nye gummislanger men får dug ei stund til og så får e få tak i skikkelige slanger.
Legger ut bilde av det som var problemet og har ikke funnet noe lekkasjer bare litt svetting rundt omkring.
url=http://www.geting.se/viewimage/image/29 ... to0103.jpg]