lukket system
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 83
- Registrert: 05 apr 2010, 21:45
- Navn: Christian
- Bil: 97 Saab 900 SE Turbo
- Sted: Askøy
lukket system
Noen som har erfaring med lukket system? altså å plugge igjen resirk på begge sider for å få lyd i sportsfilter.
Er dette bra for bilen egentlig? eller sliter det veldig på turboen?
Har hørt mange som gjør det, lyden blir fin da men er det verdt det..?
Mvh
Christian
Er dette bra for bilen egentlig? eller sliter det veldig på turboen?
Har hørt mange som gjør det, lyden blir fin da men er det verdt det..?
Mvh
Christian
Det fins kun to typer bil, gammal og NY saab !
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: lukket system
Plugge igjen resirk?? Altså som om man fjerner funksjonen til den helt? Eller tenker du på åpen dump..?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 83
- Registrert: 05 apr 2010, 21:45
- Navn: Christian
- Bil: 97 Saab 900 SE Turbo
- Sted: Askøy
Re: lukket system
Jeg tenker på at du fjerner resirk og plugger igjen åpningen for luft som går tilbake i turboen, altså ingen returluft i det hele tatt, heller ikke dumpluft
Det fins kun to typer bil, gammal og NY saab !
- Andrew N1328
- Overload!!!
- Innlegg: 1362
- Registrert: 18 jun 2008, 21:24
- Medlemsnummer: N1328
- Navn: Andrew
- Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Re: lukket system
Da vil jo det gjenværende trykket slå tilbake i turboen = veldig usunt for turbo
Så er jo motorstyringa laget for å ha resirk-ventil, så da blir det noe feil der også.
Men hvor mye dette faktisk sliter på turboen skal jeg ikke si noe om...
Så er jo motorstyringa laget for å ha resirk-ventil, så da blir det noe feil der også.
Men hvor mye dette faktisk sliter på turboen skal jeg ikke si noe om...
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson
http://www.garaget.org/?car=101291
http://www.garaget.org/?car=101291
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6953
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: lukket system
Over tid sliter det mer.
Ja, chatterlyden man får fra turbo når man slipper gass er søt den, men ikke sunn!
Ja, chatterlyden man får fra turbo når man slipper gass er søt den, men ikke sunn!
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
Re: lukket system
Hei.
Anbefales absolutt IKKE!
/ Pål
Anbefales absolutt IKKE!
/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: lukket system
Det var jo uten resirk på OG900 frem til og med 85-86 ca. også med turbo, ihvertfall på 8v motorene. Kan si det slik, det er en god grunn til at resirken kom året etter..!
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 226
- Registrert: 28 apr 2008, 19:27
- Medlemsnummer: N1698
- Navn: Marius Husnes
- Bil: 1998 Saab 9-5
- Sted: Mo i Rana
Re: lukket system
Uten å kverulere alt for mye:
Noen som kan komme med konkrete BEVIS på at det faktisk er skadelig?
Noen som kan komme med konkrete BEVIS på at det faktisk er skadelig?
1998 Saab 9-5 2.0t [305bhp/435nm]
Pioneer | Rockford Fosgate | Forge Motorsport | JT-Tuning | Bilstein | H&R | Innovate | Engine Mode | OpenSID | MapTun Performance | SAS
Pioneer | Rockford Fosgate | Forge Motorsport | JT-Tuning | Bilstein | H&R | Innovate | Engine Mode | OpenSID | MapTun Performance | SAS
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6953
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: lukket system
http://en.wikipedia.org/wiki/Wastegate# ... atter_myth
Btw; om du har turbochatter, så vil dette føre til at turbinen nesten stopper opp hver gang du går av gassen, noe som vil føre til at turboen må spoole opp hver gang etterpå, som vil gi tregere respons.
Btw; om du har turbochatter, så vil dette føre til at turbinen nesten stopper opp hver gang du går av gassen, noe som vil føre til at turboen må spoole opp hver gang etterpå, som vil gi tregere respons.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 226
- Registrert: 28 apr 2008, 19:27
- Medlemsnummer: N1698
- Navn: Marius Husnes
- Bil: 1998 Saab 9-5
- Sted: Mo i Rana
Re: lukket system
Wikipedia anser jeg som ubrukelig, gi meg konkrete bevis på at det er en reèll slitasje så skal jeg si meg fornøydParadigm N558 skrev:http://en.wikipedia.org/wiki/Wastegate# ... atter_myth
Btw; om du har turbochatter, så vil dette føre til at turbinen nesten stopper opp hver gang du går av gassen, noe som vil føre til at turboen må spoole opp hver gang etterpå, som vil gi tregere respons.
1998 Saab 9-5 2.0t [305bhp/435nm]
Pioneer | Rockford Fosgate | Forge Motorsport | JT-Tuning | Bilstein | H&R | Innovate | Engine Mode | OpenSID | MapTun Performance | SAS
Pioneer | Rockford Fosgate | Forge Motorsport | JT-Tuning | Bilstein | H&R | Innovate | Engine Mode | OpenSID | MapTun Performance | SAS
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Re: lukket system
Det må vel bli det med at det blir noe turbulent luft i turboen. det fører da til at luften presser på bladene og akslingen på annen måte slik at lagrene blir slitene over lang tid.Marius N1698 skrev:Wikipedia anser jeg som ubrukelig, gi meg konkrete bevis på at det er en reèll slitasje så skal jeg si meg fornøydParadigm N558 skrev:http://en.wikipedia.org/wiki/Wastegate# ... atter_myth
Btw; om du har turbochatter, så vil dette føre til at turbinen nesten stopper opp hver gang du går av gassen, noe som vil føre til at turboen må spoole opp hver gang etterpå, som vil gi tregere respons.
//Johan
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 226
- Registrert: 28 apr 2008, 19:27
- Medlemsnummer: N1698
- Navn: Marius Husnes
- Bil: 1998 Saab 9-5
- Sted: Mo i Rana
Re: lukket system
Teorien er forsåvidt helt grei den.Johan N828 skrev:Det må vel bli det med at det blir noe turbulent luft i turboen. det fører da til at luften presser på bladene og akslingen på annen måte slik at lagrene blir slitene over lang tid.Marius N1698 skrev:Wikipedia anser jeg som ubrukelig, gi meg konkrete bevis på at det er en reèll slitasje så skal jeg si meg fornøydParadigm N558 skrev:http://en.wikipedia.org/wiki/Wastegate# ... atter_myth
Btw; om du har turbochatter, så vil dette føre til at turbinen nesten stopper opp hver gang du går av gassen, noe som vil føre til at turboen må spoole opp hver gang etterpå, som vil gi tregere respons.
//Johan
Når gass-spjeldet lukkes har ikke luften noen steder å dra, utenom tilbake der den kom ifra som da er gjennom turboen.
Dette KAN vel være skadelig over lengre tid, men jeg har enda ikke sett noen bevis på at dette faktisk er skadelig for turboen, noe jeg gjerne vil se.
1998 Saab 9-5 2.0t [305bhp/435nm]
Pioneer | Rockford Fosgate | Forge Motorsport | JT-Tuning | Bilstein | H&R | Innovate | Engine Mode | OpenSID | MapTun Performance | SAS
Pioneer | Rockford Fosgate | Forge Motorsport | JT-Tuning | Bilstein | H&R | Innovate | Engine Mode | OpenSID | MapTun Performance | SAS
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: lukket system
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 226
- Registrert: 28 apr 2008, 19:27
- Medlemsnummer: N1698
- Navn: Marius Husnes
- Bil: 1998 Saab 9-5
- Sted: Mo i Rana
Re: lukket system
Den er lest gjennom flere ganger og inneholder mye god informasjon, men ingenting om eventuell skade
1998 Saab 9-5 2.0t [305bhp/435nm]
Pioneer | Rockford Fosgate | Forge Motorsport | JT-Tuning | Bilstein | H&R | Innovate | Engine Mode | OpenSID | MapTun Performance | SAS
Pioneer | Rockford Fosgate | Forge Motorsport | JT-Tuning | Bilstein | H&R | Innovate | Engine Mode | OpenSID | MapTun Performance | SAS
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 83
- Registrert: 05 apr 2010, 21:45
- Navn: Christian
- Bil: 97 Saab 900 SE Turbo
- Sted: Askøy
Re: lukket system
Det jeg har hørt folk si som gjør dette, er at det ikke er noe særlig bra for turboen og at det gir slitasje etter lengre tid med bruk av lukket system, men når de sier lengre tid har de ikke noe konkret svar på hva de mener med "lengre" tid, en dag, to dager mnd år osv?
Tror jeg dropper lukket system, vil helst ha bilen så lenge som mulig men ingenting og si på lyden, for den er fin!
Tror jeg dropper lukket system, vil helst ha bilen så lenge som mulig men ingenting og si på lyden, for den er fin!
Det fins kun to typer bil, gammal og NY saab !