Høyt ladetrykk etter montering av JT 3'' (9k 2.3t m95)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Høyt ladetrykk etter montering av JT 3'' (9k 2.3t m95)

Legg inn av Rambraut N1491 » 06 apr 2011, 15:38

Hei

Monterte 3'' eksos fra turbo og hele veien bak i går kveld på 2.3T'en.. Men nå har jeg alt for høyt ladetrykk, får fuelcut på ca. 1,4-1,5 bar.

Frykter det kan være magnetventilen som har tatt kveld, men den er i underkant av 6mnd gammel, så litt rart om det er den også. (T7 ventil)

Må jeg justere GLT? Større eksos uten kat = mindre motstand i eksosanlegget... Kan det ha noe med saken og gjøre?
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Høyt ladetrykk etter montering av JT 3'' (9k 2.3t m95)

Legg inn av na_X » 06 apr 2011, 15:56

Man må nok justere GLT etter bytte av eksos ja, er vel spesielt downpipe dette har å si. Men det er kanskje vanligst at GLT går ned litt når man setter på større eksos?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Høyt ladetrykk etter montering av JT 3'' (9k 2.3t m95)

Legg inn av Rambraut N1491 » 06 apr 2011, 18:56

Fikk justert litt på WG staget nå, men enda ikke ''optimalt''. Fikk bare 1,3bar ved maks pådrag nå, så får justere litt til.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Høyt ladetrykk etter montering av JT 3'' (9k 2.3t m95)

Legg inn av Tor N12 » 06 apr 2011, 18:57

Har du bare slakket av på det eller har du faktisk justert GLT??
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Høyt ladetrykk etter montering av JT 3'' (9k 2.3t m95)

Legg inn av Rambraut N1491 » 06 apr 2011, 19:05

Tor N12 skrev:Har du bare slakket av på det eller har du faktisk justert GLT??
Løsnet staget på WG og skrudd det litt tilbake fra klokka.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Høyt ladetrykk etter montering av JT 3'' (9k 2.3t m95)

Legg inn av Tor N12 » 06 apr 2011, 22:00

Stønn..... ;)

For at ladetrykksreguleringen skal fungere som tiltenkt så MÅ du justere GLT!!!
Mao, ta av kontakten på magnetventilen og mål grunnladetrykket, juster deretter så det havner på 0.4 - 0.45 (ved 3000rpm)
Om du da får for høyt ladetrykk når du kobler på ventilen igjen så har du andre feil ;)

Og når det er sagt så har vi vel vært inne på det før... kremt, 3" uten kat ;) Du kan da som sagt risikere at du får for lite mottrykk i eksosen med den følge at eksosen tar letteste vei ut og dermed så vil ikke wg fungere som den skal.
(riktignok så er dette ikke like vanlig med T25 som med TD04 men det kan skje på disse også av og til, spes når wg-klokka begyner å bli litt slapp...)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Høyt ladetrykk etter montering av JT 3'' (9k 2.3t m95)

Legg inn av Rambraut N1491 » 06 apr 2011, 22:12

Tor N12 skrev:Stønn..... ;)

For at ladetrykksreguleringen skal fungere som tiltenkt så MÅ du justere GLT!!!
Mao, ta av kontakten på magnetventilen og mål grunnladetrykket, juster deretter så det havner på 0.4 - 0.45 (ved 3000rpm)
Om du da får for høyt ladetrykk når du kobler på ventilen igjen så har du andre feil ;)

Og når det er sagt så har vi vel vært inne på det før... kremt, 3" uten kat ;) Du kan da som sagt risikere at du får for lite mottrykk i eksosen med den følge at eksosen tar letteste vei ut og dermed så vil ikke wg fungere som den skal.
(riktignok så er dette ikke like vanlig med T25 som med TD04 men det kan skje på disse også av og til, spes når wg-klokka begyner å bli litt slapp...)

Tok av kontakten på MV.. Målte GLT til nesten 1bar. Skal ta en annen WG som jeg mener er noe strammere, få på den og begynne finjusteringen igjen.

Noen som i grunn er ganske rart, da det ikke er lenge siden jeg justerte til 0.45.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Høyt ladetrykk etter montering av JT 3'' (9k 2.3t m95)

Legg inn av Tor N12 » 07 apr 2011, 07:14

For å sjekke wg-klokka så tar du da bare å kobler av mv'n for deretter å sette en vacumslange direkte mellom wg-klokka og vacumuttaket på turboen... Får du ikke korrekt glt da så får du bytte klokka eller krype til korset og montere kat ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Høyt ladetrykk etter montering av JT 3'' (9k 2.3t m95)

Legg inn av Rambraut N1491 » 08 apr 2011, 18:55

Ser desverre ut som om at jeg må montere kat. Prøvde en WG klokke jeg vet virker nå nettopp, ingen forskjell... Men mulig den er feil instillt også, så jeg skal prøve og justere den en gang eller to så får jeg se. Gikk rett opp mot 1 bar med slange mellom WG og Vacum på turbo også...
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Høyt ladetrykk etter montering av JT 3'' (9k 2.3t m95)

Legg inn av Ingvar N629 » 08 apr 2011, 21:29

Ikke dumt å montere katalysator, nei!!

Men du kan jo porte wastegatekanalen :wink:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Høyt ladetrykk etter montering av JT 3'' (9k 2.3t m95)

Legg inn av Rambraut N1491 » 08 apr 2011, 21:47

Ingvar N629 skrev:Ikke dumt å montere katalysator, nei!!

Men du kan jo porte wastegatekanalen :wink:
Tror nok jeg skal gli en elegant tur ut til Trolla i morgen formiddag og hente en sports-kat og prøve, før jeg evt porter wg-kanalen. :lol:
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Høyt ladetrykk etter montering av JT 3'' (9k 2.3t m95)

Legg inn av Rambraut N1491 » 18 apr 2011, 11:26

En stk. sports-kat og ny wastegate løste problemet. :mrgreen:
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Svar