Klakkelyd i 95. Medbringeren er sprukket på nytt!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Klakkelyd i 95 2.0t automat. Sprekt medbringer

Legg inn av Ingvar N629 » 28 apr 2011, 14:53

Det er nå lettere å ta ut hele motoren, det synes iallfall jeg. Den automatkassa er tung.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Gunnar N1413
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 02 jul 2008, 18:20
Medlemsnummer: N1413
Navn: Gunnar Lia
Bil: Saab 9-5 1.9 Tid 2006
Sted: Elverum, Hernes

Re: Klakkelyd i 95 2.0t automat. Sprekt medbringer

Legg inn av Gunnar N1413 » 28 apr 2011, 21:14

Må ikke alt ned da? Tok jo en runde med dette når jeg skulle overhale motoren. Og fant ut at jeg ikke hadde lyst til å begynne på det, men nå har jeg egentlig lyst til å gjøre dette.

Hva må til for å ta ned motoren? Klarer jeg det med bilen på bukker og en elefant?

Tenker at det må være enkelt å bare flytte unna kassa litt? Men må vel ned med travers og slik uansett, tenkte bare at det var mindre å demontere om motoren fortsatt kunne henge i med alle ledninger og sånn på plass.

Det er uansett på tide å lære seg bilen bedre.
Gunnar
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Klakkelyd i 95 2.0t automat. Sprukket medbringer

Legg inn av Børre N17 » 28 apr 2011, 21:51

Kanskje litt OT, men Nordbottens Bildemo får av meg 10 av 10 for meget god service, handlet fra dem ifjor. =D>
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Gunnar N1413
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 02 jul 2008, 18:20
Medlemsnummer: N1413
Navn: Gunnar Lia
Bil: Saab 9-5 1.9 Tid 2006
Sted: Elverum, Hernes

Re: Klakkelyd i 95 2.0t automat. Sprukket medbringer

Legg inn av Gunnar N1413 » 29 apr 2011, 06:41

Kjekt å vite.
Mange takk.
Gunnar
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Klakkelyd i 95 2.0t automat. Sprekt medbringer

Legg inn av Ingvar N629 » 29 apr 2011, 07:03

Gunnar N1413 skrev:Må ikke alt ned da? Tok jo en runde med dette når jeg skulle overhale motoren. Og fant ut at jeg ikke hadde lyst til å begynne på det, men nå har jeg egentlig lyst til å gjøre dette.

Hva må til for å ta ned motoren? Klarer jeg det med bilen på bukker og en elefant?

Tenker at det må være enkelt å bare flytte unna kassa litt? Men må vel ned med travers og slik uansett, tenkte bare at det var mindre å demontere om motoren fortsatt kunne henge i med alle ledninger og sånn på plass.

Det er uansett på tide å lære seg bilen bedre.
Du kan løfte alt opp med elefant. Da kan subframen bli sittende.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Gunnar N1413
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 02 jul 2008, 18:20
Medlemsnummer: N1413
Navn: Gunnar Lia
Bil: Saab 9-5 1.9 Tid 2006
Sted: Elverum, Hernes

Re: Klakkelyd i 95 2.0t automat. Sprukket medbringer

Legg inn av Gunnar N1413 » 29 apr 2011, 07:21

Mente at det ble sagt at det ikke gikk om det var automat?
Gunnar
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300

Gunnar N1413
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 02 jul 2008, 18:20
Medlemsnummer: N1413
Navn: Gunnar Lia
Bil: Saab 9-5 1.9 Tid 2006
Sted: Elverum, Hernes

Re: Klakkelyd i 95 2.0t automat. Sprukket medbringer

Legg inn av Gunnar N1413 » 29 apr 2011, 07:22

Hvis det går å ta den opp med elefant er det ikke tvil om at jeg gjør det sjøl..
Gunnar
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Klakkelyd i 95 2.0t automat. Sprukket medbringer

Legg inn av Ingvar N629 » 29 apr 2011, 08:11

Gunnar N1413 skrev:Mente at det ble sagt at det ikke gikk om det var automat?
Har gjort det flere ganger, og det går. Fikk løftet inn motoren min med 6-trinnskassa mi også, men det var småtrangt.

Her er link til en tråd om å ta ut motoren på 9-5:
viewtopic.php?f=12&t=33321

Har du jobben klart for deg før du begynner, så bør dette være gjort på en helg uten å stresse.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Gunnar N1413
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 02 jul 2008, 18:20
Medlemsnummer: N1413
Navn: Gunnar Lia
Bil: Saab 9-5 1.9 Tid 2006
Sted: Elverum, Hernes

Re: Klakkelyd i 95 2.0t automat. Sprukket medbringer

Legg inn av Gunnar N1413 » 29 apr 2011, 20:40

Mange takk nok en gang for god gode tips.
Gunnar
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Klakkelyd i 95 2.0t automat. Sprukket medbringer

Legg inn av little_e » 03 mai 2011, 22:29

Når du tar ut denne stasen, MÅ du la converteren sitte igjen på automatkassen. Du må IKKE la den sitte igjen på motoren og dra converteren ut sammen med motoren. Da risikerer du å ødelegge oljepumpen på motoren, og det er ikke noe trivelig...

Forøvrig er det bra du fikk hjelp av Terje, der kan de sine saker :)
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Klakkelyd i 95 2.0t automat. Sprukket medbringer

Legg inn av Paul N1176 » 03 mai 2011, 22:43

little_e skrev:.... Da risikerer du å ødelegge oljepumpen på motoren, og det er ikke noe trivelig...
Why?
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Klakkelyd i 95 2.0t automat. Sprukket medbringer

Legg inn av Ingvar N629 » 04 mai 2011, 08:28

Paul N1176 skrev:
little_e skrev:.... Da risikerer du å ødelegge oljepumpen på motoren, og det er ikke noe trivelig...
Why?
DEN tok ikke jeg heller, tror du skal ha over snittet antall tommeltotter om du ødelegger oljepumpa i motoren ved å la converteren følge motor. Å la converteren sitte igjen på kassa er uansett korrekt. Den må altså skrues av fra medbringer/startkrans før kassa tas av, kommer til nedenfra mener jeg å huske, bare å dreie rundt til man har fått ut alle skruene.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Re: Klakkelyd i 95 2.0t automat. Sprukket medbringer

Legg inn av Skaten N671 » 04 mai 2011, 13:01

little_e skrev:.... Da risikerer du å ødelegge oljepumpen på motoren, og det er ikke noe trivelig...
Godt gjort i så fall, da den sitter i andre enden av motoren... :roll:
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Klakkelyd i 95 2.0t automat. Sprukket medbringer

Legg inn av little_e » 04 mai 2011, 23:20

Det er snakk om oljepumpen på automatkassen :)
Oljepumpen sitter rett bak converteren, og dersom man ikke er forsiktig når man tar en converter inn og ut kan man ødelegge drevene i oljepumpen. Det fører til at oljepumpen vil produsere for lavt trykk, og man vil få en defekt girkasse.

Det er likeledes viktig å forsikre seg om at converteren er korrekt plassert når man setter motor og girkasse sammen.
Må man trykke det sammen, er det trolig sikkert at converteren ikke sitter på plass, og oljepumpen kan ødelegges.

Det beste er å sette converteren inn, holde en hånd på klokken to og snurre den et par omdreininger med klokken til den smetter inn. Da skal den være på plass.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Klakkelyd i 95 2.0t automat. Sprukket medbringer

Legg inn av Ingvar N629 » 05 mai 2011, 06:54

Du skrev oljepumpa på motoren i forrige innlegg, men oljepumpa i kassa kan hende ja :wink:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar