Klakkelyd i 95. Medbringeren er sprukket på nytt!
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Klakkelyd i 95 2.0t automat. Sprekt medbringer
Det er nå lettere å ta ut hele motoren, det synes iallfall jeg. Den automatkassa er tung.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 212
- Registrert: 02 jul 2008, 18:20
- Medlemsnummer: N1413
- Navn: Gunnar Lia
- Bil: Saab 9-5 1.9 Tid 2006
- Sted: Elverum, Hernes
Re: Klakkelyd i 95 2.0t automat. Sprekt medbringer
Må ikke alt ned da? Tok jo en runde med dette når jeg skulle overhale motoren. Og fant ut at jeg ikke hadde lyst til å begynne på det, men nå har jeg egentlig lyst til å gjøre dette.
Hva må til for å ta ned motoren? Klarer jeg det med bilen på bukker og en elefant?
Tenker at det må være enkelt å bare flytte unna kassa litt? Men må vel ned med travers og slik uansett, tenkte bare at det var mindre å demontere om motoren fortsatt kunne henge i med alle ledninger og sånn på plass.
Det er uansett på tide å lære seg bilen bedre.
Hva må til for å ta ned motoren? Klarer jeg det med bilen på bukker og en elefant?
Tenker at det må være enkelt å bare flytte unna kassa litt? Men må vel ned med travers og slik uansett, tenkte bare at det var mindre å demontere om motoren fortsatt kunne henge i med alle ledninger og sånn på plass.
Det er uansett på tide å lære seg bilen bedre.
Gunnar
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300
-
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Re: Klakkelyd i 95 2.0t automat. Sprukket medbringer
Kanskje litt OT, men Nordbottens Bildemo får av meg 10 av 10 for meget god service, handlet fra dem ifjor.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 212
- Registrert: 02 jul 2008, 18:20
- Medlemsnummer: N1413
- Navn: Gunnar Lia
- Bil: Saab 9-5 1.9 Tid 2006
- Sted: Elverum, Hernes
Re: Klakkelyd i 95 2.0t automat. Sprukket medbringer
Kjekt å vite.
Mange takk.
Mange takk.
Gunnar
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Klakkelyd i 95 2.0t automat. Sprekt medbringer
Du kan løfte alt opp med elefant. Da kan subframen bli sittende.Gunnar N1413 skrev:Må ikke alt ned da? Tok jo en runde med dette når jeg skulle overhale motoren. Og fant ut at jeg ikke hadde lyst til å begynne på det, men nå har jeg egentlig lyst til å gjøre dette.
Hva må til for å ta ned motoren? Klarer jeg det med bilen på bukker og en elefant?
Tenker at det må være enkelt å bare flytte unna kassa litt? Men må vel ned med travers og slik uansett, tenkte bare at det var mindre å demontere om motoren fortsatt kunne henge i med alle ledninger og sånn på plass.
Det er uansett på tide å lære seg bilen bedre.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 212
- Registrert: 02 jul 2008, 18:20
- Medlemsnummer: N1413
- Navn: Gunnar Lia
- Bil: Saab 9-5 1.9 Tid 2006
- Sted: Elverum, Hernes
Re: Klakkelyd i 95 2.0t automat. Sprukket medbringer
Mente at det ble sagt at det ikke gikk om det var automat?
Gunnar
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 212
- Registrert: 02 jul 2008, 18:20
- Medlemsnummer: N1413
- Navn: Gunnar Lia
- Bil: Saab 9-5 1.9 Tid 2006
- Sted: Elverum, Hernes
Re: Klakkelyd i 95 2.0t automat. Sprukket medbringer
Hvis det går å ta den opp med elefant er det ikke tvil om at jeg gjør det sjøl..
Gunnar
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Klakkelyd i 95 2.0t automat. Sprukket medbringer
Har gjort det flere ganger, og det går. Fikk løftet inn motoren min med 6-trinnskassa mi også, men det var småtrangt.Gunnar N1413 skrev:Mente at det ble sagt at det ikke gikk om det var automat?
Her er link til en tråd om å ta ut motoren på 9-5:
viewtopic.php?f=12&t=33321
Har du jobben klart for deg før du begynner, så bør dette være gjort på en helg uten å stresse.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 212
- Registrert: 02 jul 2008, 18:20
- Medlemsnummer: N1413
- Navn: Gunnar Lia
- Bil: Saab 9-5 1.9 Tid 2006
- Sted: Elverum, Hernes
Re: Klakkelyd i 95 2.0t automat. Sprukket medbringer
Mange takk nok en gang for god gode tips.
Gunnar
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: Klakkelyd i 95 2.0t automat. Sprukket medbringer
Når du tar ut denne stasen, MÅ du la converteren sitte igjen på automatkassen. Du må IKKE la den sitte igjen på motoren og dra converteren ut sammen med motoren. Da risikerer du å ødelegge oljepumpen på motoren, og det er ikke noe trivelig...
Forøvrig er det bra du fikk hjelp av Terje, der kan de sine saker
Forøvrig er det bra du fikk hjelp av Terje, der kan de sine saker
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Klakkelyd i 95 2.0t automat. Sprukket medbringer
Why?little_e skrev:.... Da risikerer du å ødelegge oljepumpen på motoren, og det er ikke noe trivelig...
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Klakkelyd i 95 2.0t automat. Sprukket medbringer
DEN tok ikke jeg heller, tror du skal ha over snittet antall tommeltotter om du ødelegger oljepumpa i motoren ved å la converteren følge motor. Å la converteren sitte igjen på kassa er uansett korrekt. Den må altså skrues av fra medbringer/startkrans før kassa tas av, kommer til nedenfra mener jeg å huske, bare å dreie rundt til man har fått ut alle skruene.Paul N1176 skrev:Why?little_e skrev:.... Da risikerer du å ødelegge oljepumpen på motoren, og det er ikke noe trivelig...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Re: Klakkelyd i 95 2.0t automat. Sprukket medbringer
Godt gjort i så fall, da den sitter i andre enden av motoren...little_e skrev:.... Da risikerer du å ødelegge oljepumpen på motoren, og det er ikke noe trivelig...
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: Klakkelyd i 95 2.0t automat. Sprukket medbringer
Det er snakk om oljepumpen på automatkassen
Oljepumpen sitter rett bak converteren, og dersom man ikke er forsiktig når man tar en converter inn og ut kan man ødelegge drevene i oljepumpen. Det fører til at oljepumpen vil produsere for lavt trykk, og man vil få en defekt girkasse.
Det er likeledes viktig å forsikre seg om at converteren er korrekt plassert når man setter motor og girkasse sammen.
Må man trykke det sammen, er det trolig sikkert at converteren ikke sitter på plass, og oljepumpen kan ødelegges.
Det beste er å sette converteren inn, holde en hånd på klokken to og snurre den et par omdreininger med klokken til den smetter inn. Da skal den være på plass.
Oljepumpen sitter rett bak converteren, og dersom man ikke er forsiktig når man tar en converter inn og ut kan man ødelegge drevene i oljepumpen. Det fører til at oljepumpen vil produsere for lavt trykk, og man vil få en defekt girkasse.
Det er likeledes viktig å forsikre seg om at converteren er korrekt plassert når man setter motor og girkasse sammen.
Må man trykke det sammen, er det trolig sikkert at converteren ikke sitter på plass, og oljepumpen kan ødelegges.
Det beste er å sette converteren inn, holde en hånd på klokken to og snurre den et par omdreininger med klokken til den smetter inn. Da skal den være på plass.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Klakkelyd i 95 2.0t automat. Sprukket medbringer
Du skrev oljepumpa på motoren i forrige innlegg, men oljepumpa i kassa kan hende ja
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan