Er det verdt å bare rense veivakselgiveren

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
tobgen

Er det verdt å bare rense veivakselgiveren

Legg inn av tobgen » 08 mai 2011, 21:07

- Har null tenning på en Saab 9-5 -99 (2.0T), motor høres dog ut for å gå fint rundt på starteren -har også nytt batteri.
- Bensinpumpa går i ca. 2.sek når tenning slås på, og den byttet jeg i vinter (inkl. hele "bøtta").
- Har fått låne en tennkassett som visstnok skal være ok, men det hjalp heller ikke.
- Turteller gir utslag når tenning slås på, så da burde jo veivakselgiver også vært ok.
- Tok dog ut veivakselgiveren for litt siden, og så at den var virkelig full av skit, men gned den ren vha. bremseskiverens.., og lurer på om all skiten kan gi så galt utslag ihht. sensorens/magnetens evne til å detektere veivakselposisjon, slik at den derfor ikke starter/tenner..?
- Enten det, eller så kan det jo selvflg. være noe skit som har tettet det 'ytterste' innsuget/sila på bensinpumpa (har ikke sjekket den enda), men har satt i nye tennplugger, og de lukter i det minste litt bensin, selv om de ikke er 'våte' akkurat (er ikke sikker på om de skal bli våte heller, da bare ved å dra rundt motoren på starteren).
Noen som har noen gode råd/tips ut over dette?, hadde vært kjekt å visst før jeg klasker det sammen igjen, er jo et sant helv*** å komme til festet til veivakselgiveren, på tross av at jeg har plukket vekk en god del.. :shock:
- Edit.. I tillegg viser panelet "Check engine", selv om det andre panelet viser "Check" -> "Ok". Har også koblet til en CR-101 OBD2, men den viser bare "No code", og finner altså ingen feilkoder.

Ronny_N169
Overload!!!
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Er det verdt å bare rense veivakselgiveren

Legg inn av Ronny_N169 » 08 mai 2011, 21:38

Hadde du noen startvansker før bilen døde helt?. Vanlig er jo problemer å starte med varm motor når veivakselgiveren er dårlig. Det er nok liten vits å rense den. Det at turtelleren hopper til når du skrur på tenninga er normalt, men om veivakselgiveren fungerer, skal du også se en liten bevegelse på nåla når du forsøker å starte. For å sjekke om bensin kommer frem til dysene, så sitter det en ventil midt på fuelrailen, med en plasthette på. Skru av hetta og trykk i midten med noe spisst, så ser du om du har trykk.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

tobgen

Re: Er det verdt å bare rense veivakselgiveren

Legg inn av tobgen » 08 mai 2011, 22:40

Ronny_N169 skrev:Hadde du noen startvansker før bilen døde helt?. Vanlig er jo problemer å starte med varm motor når veivakselgiveren er dårlig. Det er nok liten vits å rense den. Det at turtelleren hopper til når du skrur på tenninga er normalt, men om veivakselgiveren fungerer, skal du også se en liten bevegelse på nåla når du forsøker å starte. For å sjekke om bensin kommer frem til dysene, så sitter det en ventil midt på fuelrailen, med en plasthette på. Skru av hetta og trykk i midten med noe spisst, så ser du om du har trykk.
Nei ingen startvansker verken varm eller kald -før den døde.
MEN, "Check engine" lampa har lyst "vekselvis" i lengre tid ca. 1,5år =P~ . Dog, den ble borte også, om jeg tok av kablene fra batteriet en stund, men kom dessverre alltid tilbake etter en stund igjen (på Saab mente de det kunne være overfølsom "knack sensor", og ikkenò å bry seg om *host*.
Jeg kunne ikke kjøpe den helt "ikkeno å bry seg om", "Check engine" har jo andre funksjoner også vil jeg tro :^o
- En annen sak, når "Check engine" lyste, så var tomgangen meget lav ca.4-500rpm, pluss at cruise control ikke fungerte (de eneste feilene jeg kunne merke), og eneste "startvanskene" jeg hadde i så tilfelle, var at jeg måtte trykke litt på gasspedalen for å få start (noe som så sett gikk veldig lett, og den gikk jo faktisk på så lav tomgang som 4-500, og tror vel ikke at det er helt bra, selv om det også er bra at den klarte det..).
Tok jeg strømmen -som sagt, så ble tomgang normal ca.1000rpm, og cruise fungerte igjen -en stund...
Men tror kanskje ikke at dette har så mye å gjøre med denne saken, og ingen tenning/bensin-fusking i noen av tilfellene..
Ellers..
- Bevegelsen på turtelleren kom først litt etter jeg dro den på starteren, men ga seg etterhvert om jeg fortsatt dro den på starteren. Så ingen umiddelbar reaksjon på turteller med en gang jeg vred om nøkkelen da...
Skal sjekke det med ventilen på fuelrailen, må jo være enklere enn å plukke ut/sette inn pumpa dog.., så takk for det tipset -var ikke klar over at det kunne være så enkelt å sjekke det :D
- Men stusset som sagt på den kladden av skit som i hovedsak hadde samlet på "midten" av veivakselsensoren/magneten, er jo alltids litt metalisk slagg i olja, men likevel vet liksom ikke hva jeg skal tro -må jo nesten påvirke litt mon tro.. :sniff:

Svar