M91 9000 2,3t - Rust på bremserør

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

M91 9000 2,3t - Rust på bremserør

Legg inn av PerH N1870 » 16 mai 2011, 20:22

Hadde bilen på EU kontroll i dag og fikk en 2-er på rust på bremserør, bak.
Mekanikeren sa at måten de pleide å reparere dette på var å kappe røret ved punktet hvor rusten er og så legge ny rørbit bakover til slangen.
Verkstedet skal ha 2000,- for jobben

Så spørsmålet: Er det overkommelig å skjøte inn en bit bremserør selv ? Ser at Biltema selger rør og verktøy. Selv om det også koster penger, så kan det være greit å ha dette verktøyet til senere, så jeg har lyst til å prøve .... :D
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: M91 9000 2,3t - Rust på bremserør

Legg inn av Eirik N396 » 16 mai 2011, 21:45

Det er enkelt å få til, og det blir billigere enn 2000,- selv om en må kjøpe litt utstyr :) Jeg har gjort dette selv, og skrev litt om dette for en liten stund siden. Jeg kjøpte verktøy, rør, og skjøtestykke med nipler fra Biltema. Ta en titt i følgende tråd, der skrev jeg hva jeg brukte:

viewtopic.php?f=12&t=32604

Kort oppsummert er svaret ja, dette er en overkommelig jobb. Til slutt vil jeg gjerne legge til at jeg (klok av skade) har lovet meg selv å alltid ha nye luftenipler for calipperne liggende når jeg skal skru på bremsene. Bremsene må luftes etterpå. Om jeg var deg ville jeg nok fått tak i et sett luftenipler, selv om en ofte kan klare seg uten også :)

PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

Re: M91 9000 2,3t - Rust på bremserør

Legg inn av PerH N1870 » 17 mai 2011, 11:02

Takk for svar og oppmuntring til at dette skal la seg gjøre for en hobbymekaniker :-)
Skjønner i ettertid at jeg kunne ha tatt et søk på forumet og funnet innlegget som du nå har henvist til.
Takk skal du ha Eirik :wink:

Da blir det handletur til Biltema en av dagene, og så håper jeg at jeg får det til.
Lurer bare på hvordan jeg best håndterer bremsevæsken under denne prosessen #-o
Når jeg kutter bremserøret så vil det jo dryppe bremsevæske hvis jeg ikke tapper systemet i forkant.
Hvordan pleier dere å takle det ?
Tapper dere på forhånd eller lar dere det bare dryppe mens en lager ny flens ?
:xd:
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: M91 9000 2,3t - Rust på bremserør

Legg inn av Rambraut N1491 » 17 mai 2011, 13:28

Ta en planke eller lignende og tråkk bremepedalen så langt inn du bare kan og lås den av der, før du kapper noen av rørene. Det vil komme en liten sprut når du først kapper røret, men det vil ikke dryppe noe når du flenser og legger nytt rør. :)
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

M91 9000 2,3t - Rust på bremserør

Legg inn av Eirik N396 » 17 mai 2011, 18:37

Jeg tappet av bremsevæsken før jeg kappet, for å slippe søl. Samtidig får du byttet bremsevæsken :) Det er ihvertfall håpløst å jobbe med røret om det drypper hele tiden. Jeg har ikke prøvd Martins metode, men det fungerer nok også bra.

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: M91 9000 2,3t - Rust på bremserør

Legg inn av Rambraut N1491 » 17 mai 2011, 21:38

Eirik N396 skrev:Jeg tappet av bremsevæsken før jeg kappet, for å slippe søl. Samtidig får du byttet bremsevæsken :) Det er ihvertfall håpløst å jobbe med røret om det drypper hele tiden. Jeg har ikke prøvd Martins metode, men det fungerer nok også bra.
Det fine med metoden vi bruker på jobb er at man slipper og lufte hele systemet igjen etterpå, så det er jo litt for kunden sin skyld også. Mindre bremsevæske og mindre arbeid. :)
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Svar