Bytte motor fra 2,0 til 2,3

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
tobgen
Innlegg: 4
Registrert: 13 mai 2009, 21:01

Bytte motor fra 2,0 til 2,3

Legg inn av tobgen » 20 mai 2011, 18:29

Har en 9-5 -99 2.0t aut., og lurer på å sette inn en 2,3aero -00, der selger av 2,3 mener dette passer og er lovlig.
Noen som kan bekrefte dette, og/eller om det må gjøres noe mer ?
På forhånd takk :)

tobgen
Innlegg: 4
Registrert: 13 mai 2009, 21:01

Re: Bytte motor fra 2,0 til 2,3

Legg inn av tobgen » 20 mai 2011, 19:58

Hmm.., da får jeg sende en mail til Saab-Norge å høre hva som spesifikt kan/må gjøres.
Kan jo ha flaks, og at understellet.. allerede er dimensjonert for litt mer effekt.
Er for øvrig ikke effektøkningen som gjør at jeg vil bytte motor da, men tilgang og behov :?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bytte motor fra 2,0 til 2,3

Legg inn av Ingvar N629 » 20 mai 2011, 22:18

Du bør også bytte automatkasse om du vil ha det til å holde, samt at du må bytte motorstyreenhet, programmere inn denne og programmere inn nytt elektronisk chassisnummer i DICE for at alt skal fungere som det skal.

Å montere en brukt B2X5 motor uten å gå grundig igjennom den først, evt overhale, er ikke lurt pga oilsludgeproblemet som disse har.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Re: Bytte motor fra 2,0 til 2,3

Legg inn av ottorasmussen N242 » 24 mai 2011, 18:49

tobgen skrev:Hmm.., da får jeg sende en mail til Saab-Norge å høre hva som spesifikt kan/må gjøres.
Kan jo ha flaks, og at understellet.. allerede er dimensjonert for litt mer effekt.
Er for øvrig ikke effektøkningen som gjør at jeg vil bytte motor da, men tilgang og behov :?
Om det er en vanlig 170 hk 2,3-motor, altså en b235e er det ikke noe problem med bremser og understell da dette er likt.
Det er vel først når man snakker om b235r at det må byttes bremser og slikt, men da snakker vi også om en originaleffekt på 230/250 hk litt avhengig av årsmodell.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Svar