Har en 9-5 -99 2.0t aut., og lurer på å sette inn en 2,3aero -00, der selger av 2,3 mener dette passer og er lovlig.
Noen som kan bekrefte dette, og/eller om det må gjøres noe mer ?
På forhånd takk
Bytte motor fra 2,0 til 2,3
Moderator: Moderatorer
Re: Bytte motor fra 2,0 til 2,3
Hmm.., da får jeg sende en mail til Saab-Norge å høre hva som spesifikt kan/må gjøres.
Kan jo ha flaks, og at understellet.. allerede er dimensjonert for litt mer effekt.
Er for øvrig ikke effektøkningen som gjør at jeg vil bytte motor da, men tilgang og behov
Kan jo ha flaks, og at understellet.. allerede er dimensjonert for litt mer effekt.
Er for øvrig ikke effektøkningen som gjør at jeg vil bytte motor da, men tilgang og behov
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Bytte motor fra 2,0 til 2,3
Du bør også bytte automatkasse om du vil ha det til å holde, samt at du må bytte motorstyreenhet, programmere inn denne og programmere inn nytt elektronisk chassisnummer i DICE for at alt skal fungere som det skal.
Å montere en brukt B2X5 motor uten å gå grundig igjennom den først, evt overhale, er ikke lurt pga oilsludgeproblemet som disse har.
Å montere en brukt B2X5 motor uten å gå grundig igjennom den først, evt overhale, er ikke lurt pga oilsludgeproblemet som disse har.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Innlegg: 1145
- Registrert: 10 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
Re: Bytte motor fra 2,0 til 2,3
Om det er en vanlig 170 hk 2,3-motor, altså en b235e er det ikke noe problem med bremser og understell da dette er likt.tobgen skrev:Hmm.., da får jeg sende en mail til Saab-Norge å høre hva som spesifikt kan/må gjøres.
Kan jo ha flaks, og at understellet.. allerede er dimensjonert for litt mer effekt.
Er for øvrig ikke effektøkningen som gjør at jeg vil bytte motor da, men tilgang og behov
Det er vel først når man snakker om b235r at det må byttes bremser og slikt, men da snakker vi også om en originaleffekt på 230/250 hk litt avhengig av årsmodell.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.