"Fjusker" fra ca 4000 rpm (2.0t 150hk 9-3 2001)
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 34
- Registrert: 09 nov 2009, 20:01
- Medlemsnummer: N1801
- Bil: OG9-3 2.0t 01
- Sted: Rykkinn
"Fjusker" fra ca 4000 rpm (2.0t 150hk 9-3 2001)
MY01 9-3 2.0t 150hk
Leiter etter grunnen til at det fjusker / "låser seg" fra ca 4000 rpm og oppover ved over 60% gasspådrag. "Sniker" jeg den oppover så fjusker det senere og ikke så merkbart. Full pådrag er fint opp til mellom 3800 og 4000, så er det rykk og napp videre. Satt Denso-plugger i den (gått fint med de i ca halvannet år...), fikk ikke tak i 7es-11 så det ble testet med 'tema-plugger (Brisk?). Ingen forskjell. Densopluggene så fine ut. Byttet vakumslanger. Ingen forandring. Skal få tak i 7es-11, men var utsolgt over alt her i Bærum....
DI? Turbo? Veivakselgiver? LMM? Tett kat (synes det ikke blåser som det skal bak der heller... har lest litt, og mulig CEL-disco og kutt kommer pga for høyt trykk i motoren?)? Bensinfilter?
Turbo byttet i 2008 forsåvidt. Ingen blårøyk fra bilen heller. Begynte i forrige uke da jeg dro på 3-giret ut på motorveien, fjusket / rykket fra ca 3800 rpm og CEL danset disco. Roet da ned, og CEL sluttet å blinke. Skal EU-godkjennes før utgangen juni, så det blir uansett en tur til Speedparts snart tenker jeg. Men kjekt å få feilsøkt ferdig før propellen settes på bukk og taksameteret starter...
Takker på forhånd for alle forslag til feilsøking. Er en smule n00b mht mekking, så eventuelle "dra ut XX og røsk i YY" må forklares som om dere snakker til et barn (dog meget lærevillig )
Leiter etter grunnen til at det fjusker / "låser seg" fra ca 4000 rpm og oppover ved over 60% gasspådrag. "Sniker" jeg den oppover så fjusker det senere og ikke så merkbart. Full pådrag er fint opp til mellom 3800 og 4000, så er det rykk og napp videre. Satt Denso-plugger i den (gått fint med de i ca halvannet år...), fikk ikke tak i 7es-11 så det ble testet med 'tema-plugger (Brisk?). Ingen forskjell. Densopluggene så fine ut. Byttet vakumslanger. Ingen forandring. Skal få tak i 7es-11, men var utsolgt over alt her i Bærum....
DI? Turbo? Veivakselgiver? LMM? Tett kat (synes det ikke blåser som det skal bak der heller... har lest litt, og mulig CEL-disco og kutt kommer pga for høyt trykk i motoren?)? Bensinfilter?
Turbo byttet i 2008 forsåvidt. Ingen blårøyk fra bilen heller. Begynte i forrige uke da jeg dro på 3-giret ut på motorveien, fjusket / rykket fra ca 3800 rpm og CEL danset disco. Roet da ned, og CEL sluttet å blinke. Skal EU-godkjennes før utgangen juni, så det blir uansett en tur til Speedparts snart tenker jeg. Men kjekt å få feilsøkt ferdig før propellen settes på bukk og taksameteret starter...
Takker på forhånd for alle forslag til feilsøking. Er en smule n00b mht mekking, så eventuelle "dra ut XX og røsk i YY" må forklares som om dere snakker til et barn (dog meget lærevillig )
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: "Fjusker" fra ca 4000 rpm (2.0t 150hk 9-3 2001)
Det virker som om den ikke tenner ved høyere last.
1 Monter korrekte plugger!! Ingen vits i å feilsøke noe før du har ordnet dette.
2 katalysatoren tar skade av å kjøre igjennom uforbrent bensin, så ikke framprovoser det.
3 DI kassetten kan ha tatt skade hvis du ikke har brukt resistorplugger.
1 Monter korrekte plugger!! Ingen vits i å feilsøke noe før du har ordnet dette.
2 katalysatoren tar skade av å kjøre igjennom uforbrent bensin, så ikke framprovoser det.
3 DI kassetten kan ha tatt skade hvis du ikke har brukt resistorplugger.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 34
- Registrert: 09 nov 2009, 20:01
- Medlemsnummer: N1801
- Bil: OG9-3 2.0t 01
- Sted: Rykkinn
Re: "Fjusker" fra ca 4000 rpm (2.0t 150hk 9-3 2001)
Takk for svaret
Er resistorplugger som har stått i, og som står i nå. Lukter ikke / har ikke luktet svidd heller forsåvidt så jeg håper ikke DI har tatt kvelden, men det er som du sier at det virker som at det ikke tenner ved høyere last. Om det er avkutting pga for høyt motortrykk (har opplevd tett kat tidligere, og da var det relativt like symptomer - men da fjusket/nappet det nesten over hele turtalls-registeret) eller fordi 7es-11 er det eneste saliggjørende (og jeg har hatt flaks hittil etter at jeg kjøpte bilen for halvannet år siden at det har gått greit med Denso-pluggene). Får vel la go'-bilen stå til jeg får lagt lankene mine på 7es-11.
Ellers blir det vel å reise til SP, koble til tech2 og kjøre en tur?
edit: jeg visste ikke at det stod Denso-plugger i bilen da selger var ganske sikker på at det var 7ES-11... dumme meg som ikke sjekket dette egentlig.
Er resistorplugger som har stått i, og som står i nå. Lukter ikke / har ikke luktet svidd heller forsåvidt så jeg håper ikke DI har tatt kvelden, men det er som du sier at det virker som at det ikke tenner ved høyere last. Om det er avkutting pga for høyt motortrykk (har opplevd tett kat tidligere, og da var det relativt like symptomer - men da fjusket/nappet det nesten over hele turtalls-registeret) eller fordi 7es-11 er det eneste saliggjørende (og jeg har hatt flaks hittil etter at jeg kjøpte bilen for halvannet år siden at det har gått greit med Denso-pluggene). Får vel la go'-bilen stå til jeg får lagt lankene mine på 7es-11.
Ellers blir det vel å reise til SP, koble til tech2 og kjøre en tur?
edit: jeg visste ikke at det stod Denso-plugger i bilen da selger var ganske sikker på at det var 7ES-11... dumme meg som ikke sjekket dette egentlig.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: "Fjusker" fra ca 4000 rpm (2.0t 150hk 9-3 2001)
DI kan få flere typer feil....
At motorlampa blinker er signal om at det ikke tenner, evt at DI feilaktig detekterer misfire. Har forsåvidt også vært ute for at detekteringen har vært feilaktig pga dårlig jording av motorledningsnett, men prøv korrekte plugger først.
At motorlampa blinker er signal om at det ikke tenner, evt at DI feilaktig detekterer misfire. Har forsåvidt også vært ute for at detekteringen har vært feilaktig pga dårlig jording av motorledningsnett, men prøv korrekte plugger først.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 34
- Registrert: 09 nov 2009, 20:01
- Medlemsnummer: N1801
- Bil: OG9-3 2.0t 01
- Sted: Rykkinn
Re: "Fjusker" fra ca 4000 rpm (2.0t 150hk 9-3 2001)
har nå i dag sjekket for falsk luft, men ingenting ble oppdaget vha start-gass ihvertfall. Får vel tak i BCPR7ES-11 i morgen. Oppdaterer så fort jeg har sjekket ut med disse pluggene i bilen.
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 34
- Registrert: 09 nov 2009, 20:01
- Medlemsnummer: N1801
- Bil: OG9-3 2.0t 01
- Sted: Rykkinn
Re: "Fjusker" fra ca 4000 rpm (2.0t 150hk 9-3 2001)
Nå blir det endelig snart 7ES11 i bilen igjen. Oppdaterer så fort jeg har fått skiftet, kjørt adapsjon og testet om "nøkkingen" forsvinner.
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 34
- Registrert: 09 nov 2009, 20:01
- Medlemsnummer: N1801
- Bil: OG9-3 2.0t 01
- Sted: Rykkinn
Re: "Fjusker" fra ca 4000 rpm (2.0t 150hk 9-3 2001)
Nope, hjalp ikke. Men jeg tror toppakningen må byttes, det er litt unormalt mye svetting på fører-siden i front, samt under tennkassetten. Skal etterstramme først (15nm i korrekt rekkefølge på kåpa?), har ikke opplevd noe hvitrøyk eller væskelekkasje ellers. Mulig det har kommet eksos inn da det virker litt "gult" i kjølevæskebeholderen. Men nå er jeg ingen mekaniker akkurat...
Til info så er det ikke noe CEL-disko ved pådrag lenger - det har kun skjedd ved to tilfeller egentlig.
Til info så er det ikke noe CEL-disko ved pådrag lenger - det har kun skjedd ved to tilfeller egentlig.
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 84
- Registrert: 20 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 442
- Navn: Bent Roger Hanssen
- Bil: SAAB 9000 2,3T 91mod
- Sted: Namsos
Re: "Fjusker" fra ca 4000 rpm (2.0t 150hk 9-3 2001)
Hei hadde samme problem på kona sin 9000, der var det wastegate-staget som hadde satt seg fast...
Fikk løsnet staget, så wastegaten fikk bevegelse... den bilen gikk som en kule etterpå, å det gjør den fortsatt
Fikk løsnet staget, så wastegaten fikk bevegelse... den bilen gikk som en kule etterpå, å det gjør den fortsatt
SAAB 9000 2.3T 91m.
SAAB 9-5 2.0t 06m.
SAAB 9-5 2.0t 06m.
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 34
- Registrert: 09 nov 2009, 20:01
- Medlemsnummer: N1801
- Bil: OG9-3 2.0t 01
- Sted: Rykkinn
Re: "Fjusker" fra ca 4000 rpm (2.0t 150hk 9-3 2001)
Okidoki, skal sjekke dette (bare jeg finner ut hvor det sitter ) Takk for tipset!
edit: ahh.. av med varmeskjoldet og nede under der ja. Da skal jeg få ruslet meg en tur ned i garasjen i morgen.
edit: ahh.. av med varmeskjoldet og nede under der ja. Da skal jeg få ruslet meg en tur ned i garasjen i morgen.
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 34
- Registrert: 09 nov 2009, 20:01
- Medlemsnummer: N1801
- Bil: OG9-3 2.0t 01
- Sted: Rykkinn
Re: "Fjusker" fra ca 4000 rpm (2.0t 150hk 9-3 2001)
Da har jeg fått sjekket staget der - den satt ikke fast nei. Dro litt fram og tilbake uansett, og dro på en test-tur etterpå. Bilen går bedre enn den har gjort på lenge, men jeg må fortsatt "pumpe" den videre opp når RPM passerer ca 3500 (drar på fra ca 1800, nøler litt, drar på, nøler -> slipp gass og full pådrag igjen -> går bra oppover videre). Skal få renset BPC.
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 34
- Registrert: 09 nov 2009, 20:01
- Medlemsnummer: N1801
- Bil: OG9-3 2.0t 01
- Sted: Rykkinn
Re: "Fjusker" fra ca 4000 rpm (2.0t 150hk 9-3 2001)
Har ikke fått renset ennå - det gikk litt bedre en stund etter at jeg inspiserte wg-staget og dro det litt fram og tilbake, men nå er det like ille igjen. Har lagt merke til at hvis det er lite bensin på tanken så blir nappingen verre - pumpa som synger på siste verset?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: "Fjusker" fra ca 4000 rpm (2.0t 150hk 9-3 2001)
Hvis det er pumpa som gir så lite bensin at motorlampa blinker ved pådrag, så er det ikke bra! Har du prøvd annen tennkassett? Hvordan så de gamle pluggene ut, farge? Bytter du pumpe, så bytt også bensinfilter.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 34
- Registrert: 09 nov 2009, 20:01
- Medlemsnummer: N1801
- Bil: OG9-3 2.0t 01
- Sted: Rykkinn
Re: "Fjusker" fra ca 4000 rpm (2.0t 150hk 9-3 2001)
Pluggene så fine ut, både de gamle Bosch som hadde sittet i minst halvannet år og de 'tema-pluggene jeg hadde i bilen i 1 uke. Har ikke prøvd annen tennkassett ennå - hvis det er noen i nærheten av Sandvika / Oslo som har en liggende så kommer jeg bankende på døra ganske fort
Hvis pumpa blir byttet så blir alt tatt ja - det blir vel Speedparts som får oppdraget tenker jeg. Skal ha bilen EU-godkjent i løpet av juni og må finne ut av hvorfor i svarte side-airbag'n gir SRS-warning også (er vel en 2'er feil?)
Hvis pumpa blir byttet så blir alt tatt ja - det blir vel Speedparts som får oppdraget tenker jeg. Skal ha bilen EU-godkjent i løpet av juni og må finne ut av hvorfor i svarte side-airbag'n gir SRS-warning også (er vel en 2'er feil?)
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 34
- Registrert: 09 nov 2009, 20:01
- Medlemsnummer: N1801
- Bil: OG9-3 2.0t 01
- Sted: Rykkinn
Re: "Fjusker" fra ca 4000 rpm (2.0t 150hk 9-3 2001)
Får tak i en annen DI i løpet av uka, får byttet til helgen. Håper det kan være den....
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: "Fjusker" fra ca 4000 rpm (2.0t 150hk 9-3 2001)
Det er en vesentlig forskjell på toppakning og toppDEKSELpakning. Slik du beskriver det er det sistnevnte som lekker, og det har ingen annen praktisk betydning enn et ubetydelig tap av olje og litt søl utenpå motoren.EssieK skrev:Nope, hjalp ikke. Men jeg tror toppakningen må byttes, det er litt unormalt mye svetting på fører-siden i front, samt under tennkassetten. Skal etterstramme først (15nm i korrekt rekkefølge på kåpa?), har ikke opplevd noe hvitrøyk eller væskelekkasje ellers. Mulig det har kommet eksos inn da det virker litt "gult" i kjølevæskebeholderen. Men nå er jeg ingen mekaniker akkurat...
Til info så er det ikke noe CEL-disko ved pådrag lenger - det har kun skjedd ved to tilfeller egentlig.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1