"Fjusker" fra ca 4000 rpm (2.0t 150hk 9-3 2001)
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 34
- Registrert: 09 nov 2009, 20:01
- Medlemsnummer: N1801
- Bil: OG9-3 2.0t 01
- Sted: Rykkinn
Re: "Fjusker" fra ca 4000 rpm (2.0t 150hk 9-3 2001)
Hehe, ja - mente toppdekselpakningen ja - den er relativt "ugrei". Ny pakning er kjøpt og skal også byttes ut til helgen.
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: "Fjusker" fra ca 4000 rpm (2.0t 150hk 9-3 2001)
1'er feilEssieK skrev: Skal ha bilen EU-godkjent i løpet av juni og må finne ut av hvorfor i svarte side-airbag'n gir SRS-warning også (er vel en 2'er feil?)
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 34
- Registrert: 09 nov 2009, 20:01
- Medlemsnummer: N1801
- Bil: OG9-3 2.0t 01
- Sted: Rykkinn
Re: "Fjusker" fra ca 4000 rpm (2.0t 150hk 9-3 2001)
TakkerRambraut N1491 skrev:1'er feilEssieK skrev: Skal ha bilen EU-godkjent i løpet av juni og må finne ut av hvorfor i svarte side-airbag'n gir SRS-warning også (er vel en 2'er feil?)
Bytta kassett i dag. Satt en 3.6 i den, så det må ha blitt bytta tidligere uten at jeg har fått med papirer på det da jeg kjøpte bilen. Satte i en 3.4D (jeg vet, D for dårlig) - men den har fungert fint i 2 andre biler tidligere. Gikk mye bedre, men jeg kan fortsatt ane en viss "nøling" sånn rundt 3.200 - 3.500 ved fullt pådrag i 3. og 4. Motoren har gått snart 230.000, turbobytte i 2008, bensinpumpe og noe "ventil"-greier i 2009 ( lite informativ kvittering...). Har følgende teorier nå:
1. Minmalt morken slange et eller annet sted som kun drar falsk luft ved maks trykk?
2. Turbo som er på vei til å knele?
3. Snart tett/gåen kat?
4. Snart gåen bensinpumpe? (går fint ellers)
Skal få kjørt litt med obd plugget inn og sett og det logges noe utenfor normale parametere (postmannen får skynde seg) - ellers noen andre tips guruene her inne kan komme med?
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: "Fjusker" fra ca 4000 rpm (2.0t 150hk 9-3 2001)
Ang. SRS lampe - den er ikke et punkt i heletatt ved en PKK, men noen verksteder annmerker den som en 1'er feil i tilfelle juks ved f.eks videresalg av bilen etter pkk.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 34
- Registrert: 09 nov 2009, 20:01
- Medlemsnummer: N1801
- Bil: OG9-3 2.0t 01
- Sted: Rykkinn
Re: "Fjusker" fra ca 4000 rpm (2.0t 150hk 9-3 2001)
På tide med en liten update. Har byttet litt DI fram og tilbake - den "nye" begynte å gi "misfire 1/2 og 3/4". Satte tilbake min 3.6 DI. Merker fortsatt "nølingen" ved fullt pådrag fra ca 3000 rpm, men det kommer ingen feilkoder ihvertfall. Blåste ren MV før 3.6DI ble satt på igjen - det dro bedre enn når problemet oppstod ihvertfall.
Dro løs W-slangen og da var det mye bedre trykk (kun en kjapp test-tur altså) men merket fortsatt litt "nøling". Har jeg en eller annen form for kombinasjon av gåen MV, nesten-tett kat og bensinpumpe som synger på siste verset kanskje? Turbo virker å ikke være årsaken tror jeg.
Min kjære Turbine fikk noen 2'er feil på PKK som Speedparts skal nøste opp i (bremsebelegg rund baug, lekkasje dempere foran, slitt venstre bærekule foran samt "varsellampe lyser konstant"). Den siste der (rød trekant) mener jeg kommer av at airbag-lampa lyser også - men ingen anmerkning på akkurat det (ikke 1'er feil engang - de reagerte ikke på sviktende motorer for lykteviskere, sprekk i frontrute (utenfor synsfelt, men dog...), gåen parklyspære og litt høy håndbrekk...) De mente trekanten lyser pga bremsebelegget / bremsevæskenivå - men væskenivået er bra ihvertfall.
Bent & co skal få ta en god og lang titt på bilen til uka - blir motor "godkjent" så blir det muligens senk, avstiving og steg1 på Turbine i tillegg til å fikse 2'er feilene.
Dro løs W-slangen og da var det mye bedre trykk (kun en kjapp test-tur altså) men merket fortsatt litt "nøling". Har jeg en eller annen form for kombinasjon av gåen MV, nesten-tett kat og bensinpumpe som synger på siste verset kanskje? Turbo virker å ikke være årsaken tror jeg.
Min kjære Turbine fikk noen 2'er feil på PKK som Speedparts skal nøste opp i (bremsebelegg rund baug, lekkasje dempere foran, slitt venstre bærekule foran samt "varsellampe lyser konstant"). Den siste der (rød trekant) mener jeg kommer av at airbag-lampa lyser også - men ingen anmerkning på akkurat det (ikke 1'er feil engang - de reagerte ikke på sviktende motorer for lykteviskere, sprekk i frontrute (utenfor synsfelt, men dog...), gåen parklyspære og litt høy håndbrekk...) De mente trekanten lyser pga bremsebelegget / bremsevæskenivå - men væskenivået er bra ihvertfall.
Bent & co skal få ta en god og lang titt på bilen til uka - blir motor "godkjent" så blir det muligens senk, avstiving og steg1 på Turbine i tillegg til å fikse 2'er feilene.
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: "Fjusker" fra ca 4000 rpm (2.0t 150hk 9-3 2001)
Trekanten lyser fordi SRS-lampen lyser, så det med at den lyser bremsevæske/belegg er i alle fall svada (dog; den vil jo lyse også ved slike feil). Denne lampen lyser uansett type feil, om verkstedet hadde giddet å lese instruksjonsboken for bilen (noe de BØR gjøre hvis de ikke en gang vet hva de forskjellige lampene betyr) hadde de sett at den kun anviser at noe krever din oppmerksomhet.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 34
- Registrert: 09 nov 2009, 20:01
- Medlemsnummer: N1801
- Bil: OG9-3 2.0t 01
- Sted: Rykkinn
Re: "Fjusker" fra ca 4000 rpm (2.0t 150hk 9-3 2001)
Jeg skal få anmerket hva som lager trekantlyset - hvis det via Tech2 da leses ut at det er pga airbag så kan da den 2'eren strykes fra lista. Resten er mekaniske ting som fikses hos SP uansett.
Ellers har jeg testet litt mer med W-slangen koblet fra - steike salte som det dro på bortover sletta! Da bytter jeg magnetventilen i samme slengen som den står hos SP, så blir det nok som "ny bil" igjen. For første gang hørte jeg turboen jobbe.... Tror nok den MV'n har vært småsjuk i lengre tid - er ikke ofte jeg har klasket pedalen i bunn på det halvannet året jeg har hatt bilen egentlig.
Ellers har jeg testet litt mer med W-slangen koblet fra - steike salte som det dro på bortover sletta! Da bytter jeg magnetventilen i samme slengen som den står hos SP, så blir det nok som "ny bil" igjen. For første gang hørte jeg turboen jobbe.... Tror nok den MV'n har vært småsjuk i lengre tid - er ikke ofte jeg har klasket pedalen i bunn på det halvannet året jeg har hatt bilen egentlig.