Motoren min har oppført seg merkelig i det siste, den starter fint og så lenge jeg holder 2500 O/min så går alt bra, men står jeg i kø begynner 1 evt 2 sylindre å streike, det blir mye vibrasjoner, så etter litt pådrag så går alle sylindre igjen.
Har byttet luftfilter, tennplugger og problemet har ikke forsvunnet.
Er det tennkasset, kan det være bensinfilter(merkelig siden alt er bra ved oppstart og rett turtall)
Noen som har opplevd lignende?
Har gått 167.000km
Ved lavt turtall så blir ikke alle sylindre med!
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Ved lavt turtall så blir ikke alle sylindre med!
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Ved lavt turtall så blir ikke alle sylindre med!
Tennkassett eller plugger kan det jo være, men kanskje like gjerne toppakning. Da du byttet plugger så tok du selvsagt en god titt på dem? Fargen på pluggene vil kanskje kunne fortelle deg hva som foregår. Bruker den kjølevann? Starter den lett?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Re: Ved lavt turtall så blir ikke alle sylindre med!
Den starter lett og går alltid fint når den er kald, pluggene var "godt brukt" bruker ikke kjølevann og motoren går meget bra så lenge den holdes ved litt høyt turtall, kan også gå fint på tomgang, men lavt turtall over tid så mangler 1 eller 2 sylindre etter litt, så må jeg gi på litt så kommer den igjen. dette skjer ikke under 2500 o/min.Ingvar N629 skrev:Tennkassett eller plugger kan det jo være, men kanskje like gjerne toppakning. Da du byttet plugger så tok du selvsagt en god titt på dem? Fargen på pluggene vil kanskje kunne fortelle deg hva som foregår. Bruker den kjølevann? Starter den lett?
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
Re: Ved lavt turtall så blir ikke alle sylindre med!
Siden den går fint på kald motor, så kan det antyde at den suger falsk luft, kanskje? Luftmengdemåleren? Uansett smart å sjekke slanger og evt rør og skjøter for sprekker. Er ikke mye som skal til før det begynner å harke litt og gå ruskete. Ved gasspådrag vil dette problemet minke, da den suger mer luft og kompenserer.
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Re: Ved lavt turtall så blir ikke alle sylindre med!
Fikk ny LLM for 1 år siden, samt ny turbo mm. skal ta en titt men jeg har ikke Phd i faget:)hihovda skrev:Siden den går fint på kald motor, så kan det antyde at den suger falsk luft, kanskje? Luftmengdemåleren? Uansett smart å sjekke slanger og evt rør og skjøter for sprekker. Er ikke mye som skal til før det begynner å harke litt og gå ruskete. Ved gasspådrag vil dette problemet minke, da den suger mer luft og kompenserer.
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Re: Ved lavt turtall så blir ikke alle sylindre med!
Løst, bensinfilteret led av svenskesyken, dvs korte hender og dype lommer:)
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
- Ola Pituetten N703
- 2.0 bar
- Innlegg: 609
- Registrert: 12 okt 2006, 21:08
- Medlemsnummer: N703
- Navn: Ove Kynell Arstad
- Bil: 9-5 05 Vector - Qashqai Tekna
- Sted: Etnedal i Valdres
- Kontakt: