Bytte automatkasse - mye arbe?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
sveinf
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 89
Registrert: 25 aug 2009, 18:11
Medlemsnummer: N1769
Navn: Svein Folkvord
Bil: 95, 2,3t, estate, 00, BSR st 3
Sted: Drammen

Bytte automatkasse - mye arbe?

Legg inn av sveinf » 29 jun 2011, 20:19

Hei!
Har fått tak i ny kasse som skal monteres på 95 2k. Hva er framgangsmåten her i grove trekk? Ant arbeidstimer?
Er det vanlig å la motor sitte i, og demontere/montere nedenifra?
Bilen har gått 150k og bærer preg av det ift lyder og fasthet i understellet. Er det greit/lurt å bytte alle foringer og støtdempere framme samtidig?
Fins det greie produktpakker for dette?
Grønn på dette som dere skjønner... :worship:

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bytte automatkasse - mye arbe?

Legg inn av Ingvar N629 » 29 jun 2011, 20:35

Løft motor og kasse ut, jeg synes iallfall det er enklest, samt at man får mye bedre arbeidsstilling enn ved å la motoren sitte. Vet man hva man gjør og har utstyret klart, så er det rundt 7-8 timers jobb. Må man lese seg til hvordan det gjøres underveis og prøve seg fram litt, så kan det ta lang tid. Er en del skruing.

Har du løftebukk så kan du slippe motor, kasse, framhjulsoppheng og subframe ned som en enhet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar