Ventiltikking etter toppakningsbytte, hva har skjedd?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Emil N2221
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 206
Registrert: 20 aug 2010, 23:25
Medlemsnummer: N2221
Sted: Drammen

Ventiltikking etter toppakningsbytte, hva har skjedd?

Legg inn av Emil N2221 » 18 jul 2011, 21:00

Hei :)

Nylig planslipt toppen og byttet toppakning, innsug, eksos og termostatpakning inn til toppen på min og900 8v 84'. Byttet olje og filter før jeg startet bilen etter pakningsbytte og fant ut av at det var vann i motorolja, dessuten var olja ganske mørk.

Tenkte ikke så mye på det, har jo trossalt byttet olje og filter + motorpakninger så bør gå greit etter dette. Var litt usikker på hvor mye toppen skulle strammes, så ble først til at den ble strammet 45 newton meter, 65 og 100.

Startet motoren og etterhvert som bilen ble varm så kom det hvit røyk fra eksosen (kondens? Ble fuktig på hånden av det i allefall) og jeg bemerket meg også at det la seg vann på enden av eksosrøret. Lot motoren kjøle seg helt ned og strammet da med 45, 65 og deretter 90 grader.

Den hvite røyken gikk bort sammen med vanndannelsen i eksosen men sitter nå igjen med ventiltikking. Gikk ganske gradvis før tikking oppstod. Skjedde etter ca. 5-6 mil fordelt på 2-3 kjøreturer.

Lurer nå på hva som kan være lurt å gjøre for å bli kvitt dette? Er det farlig? Tips, erfaringer?

Trenger gode råd nå!

Hilsen Emil
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3

Svar