Saab 9000 '95, med rasling og tikkling.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1367
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Saab 9000 '95, med rasling og tikkling.

Legg inn av Atzz » 21 jul 2011, 23:08

Hei, har en kjenning med Saab 9000 95 mod med B204i motor.

Når motoren startes kommer det en høy, nesten øredøvende, raslelyd, som også har en slags hard tikking. Det høres veldig ut som om at lyden kommer fra toppen, vanskelig å lytte nøyaktiga, da lyden er ganske høy.

Når man tok av toppdeksel etter at man har kjørt motor på tomgang ca 1.min, så er kammene helt tørre, kunne stryke fingeren på kammene uten å få så mye som en dråpe olje på fingrene. Altså vil jeg tro at ingen olje kommer til toppen. Kan også nevnes at trykkerne kunne trykkes ned 2-3 mm ved hjelp av fingrene...
Eier av bilen forteller også at lyden har vært der en stund, uten at han har merket at motor har mistet noe særlig kraft.

Jeg la også merke til at når jeg slår på tenning, uten å starte motor, så finner jeg ingen lys for oljetrykk i instrumentpanel.


Et par (dårlige) bilder av hvordan det så ut under toppdeksel:

Bilde

Bilde

Bilde


Her stusser jeg litt på at den pytten som er under der, ikke går helt opp til kantene rundt...
Bilde

Bilde


Noen har som har noen Ideer om hva som er galt?

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Saab 9000 '95, med rasling og tikkling.

Legg inn av Pål N526 » 22 jul 2011, 07:34

Oljetrykk? Kanskje noe har tetta kanalen opp til toppen, eller så mister du trykket en annen plass.

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1367
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: Saab 9000 '95, med rasling og tikkling.

Legg inn av Atzz » 22 jul 2011, 16:09

De tankene har slått meg også, hvordan finner man ut av dette?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9000 '95, med rasling og tikkling.

Legg inn av Ingvar N629 » 22 jul 2011, 17:05

Hvis oljetrykkslampa/giveren er defekt, så er vel det en lur plass å begynne, uten å starte motoren før det er i orden. Kamkjedestrammeren er målt til?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1367
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: Saab 9000 '95, med rasling og tikkling.

Legg inn av Atzz » 22 jul 2011, 18:31

Ingvar N629 skrev:Hvis oljetrykkslampa/giveren er defekt, så er vel det en lur plass å begynne, uten å starte motoren før det er i orden. Kamkjedestrammeren er målt til?

Hvordan kommer man til kjedestrammeren på disse? Syns det så ganske trangt ut nedi der...

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1367
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: Saab 9000 '95, med rasling og tikkling.

Legg inn av Atzz » 24 jul 2011, 20:48

Da er kjedestrammeren målt til 20,55, eller, helt ute... Lover vel i grunn ikke noe bra...



Enkleste er vel å skaffa tak i en brukt motor i fin form?

Svar