Når jeg kom hjem til garasjen lempet jeg ut dekkene fra bakluka og når jeg kom tilbake til bilen så ville den ikke starte. Etter mye om og men så fant jeg til slutt ut at bilen har en litt morsom startsperre.
Så oppdaget jeg at girkassefestet (klammen rundt foringen) holdt på å falle av. En ny inspeksjon av de øverste motorfestene gjorde at disse også ble bestilt opp. Deretter så hørte jeg en liten uling fra girkassen i første og andre gir under svak belastning, og etter litt mer lytting så kunne jeg konstatere at et hjullager foran også trolig er gåent. Som om ikke det var nok så oppdaget jeg litt grums i kjølevæsken og bestemte meg for å bytte den ut. Når jeg tappet den av så oppdaget jeg til min store forskrekkelse at kjølevæsken var grå/sort! Toppakning/topp var min første tanke, men jeg har enda ikke oppdaget noen andre symptomer på dette så jeg velger å tro(håper på) at det bare er veldig gammel og skitten kjølevæske som har stått på bilen.
Så over til det som virkelig er problemet: I går stoppet bilen når jeg skulle ta av i et lyskryss. Den nektet å starte og viste ingen tegn til at den ville tenne. Heller ikke noe antydning til liv når jeg prøvde igjen i dag.
Det jeg har testet til nå er følgende:
- Sikringer er ok.
Bensinpumpe lager lyd og sprutet ut fint mye bensin når jeg tvangskjørte den med slangen koblet av ved pumpen.
Tennplugger lukter bensin og er litt fuktige.
Rele til bensinpumpe har 8-9ish volt når jeg måler, men antar at det fungerer siden jeg har hørt pumpen gå når jeg prøver å starte motoren.
Tennkassett lukter ikke svidd og ingen tegn til at den er brent.
Positiv til tenkassett er ok, men pinne 2-5 har ikke 12v når tenningen står på og det er bare støy (~0.5v når jeg prøver å dra rundt motoren) (målt med scop, men ikke med pluggen koblet i tennkasett)
Ingen blinkende "Check engine" feilkoder som jeg kan se
Har du noen forslag til hva som kan være feil med bilen?
Jeg begynner å bli frustrert og har liten erfaring med så moderne saker (har til nå kjørt en gammel Range Rover med forgasser V8, litt mer primitiv teknikk...)