9-5, problemer med trekkraft og start etter stopp

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
SteinarH
Innlegg: 17
Registrert: 22 des 2010, 19:16
Bil: Saab 9-5 2.3t 2001
Sted: Lillehammer

9-5, problemer med trekkraft og start etter stopp

Legg inn av SteinarH » 02 aug 2011, 21:11

Hei!

På min 9-5 2,3t, 2001 har jeg nå fått enda et problem, eller rettere sagt to. Disse kan imidlertid ha sammenheng. Det er ingen lamper som lyser og heller ingen feilkoder (fått avlest hos Stensgård, Lillehammer).

Problem 1: Ved varm motor, og et lite stopp (eks. fylling av bensin, rask kjøp av pølse e.l.), vil bilen ikke starte. Startmotor går fint rundt, men ingen tegn til liv i motor. Står bilen i ca 10 min, starter bilen fint.

Problem 2: Har ikke god trekkraft i motor. Ved gasspådrag øker turbotrykket opp for så å legge seg ned igjen i bunnen av det gule feltet. Det er dårlig trekkraft ved lavere turtall og lite kraft ved normale turtall. Bilen har ujevn trekkraft oppover i turtallsregisteret.

Kan det være bensinpumpen? Stensgård mente det ikke var veivakselgiver.

Noen med gode forslag?

Steinar

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: 9-5, problemer med trekkraft og start etter stopp

Legg inn av Paradigm N558 » 03 aug 2011, 08:06

1 er jo nesten sikkert som banken at det er veivakselgiver. Se på turtallsnåla om den hopper litt mens du prøver å starte.
OG SØK! Vi har maaange evner om VAG / Veivakselgiver her på forumet.

2) Sett over alle vakumslanger?
Og om de er orginale, påkost bilen en 200-lapp og bytt alle til silikonslanger. Ikke fra Biltema.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5, problemer med trekkraft og start etter stopp

Legg inn av Ingvar N629 » 03 aug 2011, 08:49

1) er nok veivakselgiver, ja.

2) falskluftlekkasjer, bytt vakuumslanger som nevnt over her, trykksett gjerne innsugssystemet for å se om det er tett. Det er f eks vanlig at det lekker mellom turboen og innsugsrøret i aluminium, der sitter det en o-ring. Det er også svært vanlig med lekkasje i en eller begge av de blå enveisventilene som er til utlufting av bensindamp fra tanken, disse sitter på høyre side i motorrommet (venstre sett forfra), og slangene fra disse går til hhv et t-kors på ene slangen fra magnetventilen som regulerer ladetrykket til turboen, og til baksiden av spjeldhuset mot torpedoveggen. Disse ventilene skal du ikke kunne blåse gjennom når du demonterer slangestussene bak spjeldhus og på t-korset til magnetventil. Ved lekkasje her så mister du ladetrykk, men det blir ikke falskluftlekkasje. Søk på "blå enveisventil" i forumets søkefelt, så finner du mer info.

Det kan også være bensinpumpe.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar