Har akkurat kommet hjem fra lang bilferie (6000km) med en billigbil som ble kjøpt inn til formålet.
Det viste seg etterhvert at forrige eier dessverre hadde holdt flere ting skjult, så jeg mistenker bilen for å ikke være så veldig godt vedlikeholdt likevel

På vei hjem fikk jeg en ulyd i drivverket som jeg selv antok kunne være en drivknute, men "heldigvis" fikk jeg så store problemer med tenninga at jeg måtte på verksted.
Var en tur innom "Gasparatos" i Hamburg (veldig reale karer forresten, og masse gromme biler der!

Det viste seg at girkassen var "tom" for olje... (Jeg kontrollerte ikke nivået selv, og vet ikke hvor mye han etterfylte, men han fylte nok ihvertfall en liter, så om det ikke var 100% tomt, kunne det ikke være så veldig langt unna..)
Før dette var det en forholdsvis hard klakking i drivverket når bilen trillet - altså lyden var borte både under pådrag og oppbremsing, men tilstede uavhengig av hvilket gir den sto i, eller om jeg trykte inn clutchen.
Lyden var sterkest rundt 40-50km/t, nesten ikke tilstede under 20 km/t, og nesten ikke tilstede over 110 km/t.
Etter at de fylte på olje syntes jeg faktisk at lyden ble hardere og var der i flere hastigheter, men gradvis ble den mer dempet og kom helt bort på noen hastigheter.
To dager etter oljepåfyllinga kjørte vi av båten i Oslo, og begynte på hjemturen til Trondheim.
Helt til å begynne med var det litt lyd på motorbrems i ca 40 km/t, men etter det var ikke lyden tilstede før vi hadde kjørt noen timer, og da kun etter litt raskere kjøring.
Det skal nevnes at hverken jeg eller mekanikeren i Hamburg var i stand om å finne noe annet galt med hjullager, drivknuter etc. enn en liten rift i en mansjett slik at det hadde kommet noe grease inn i ene felgen.
Der høyre drivaksel går ut fra girkassen er det en pakning/ring av metall, og jeg innbiller meg at denne ikke satt helt plant. I tillegg var det fuktig av olje der, men det ble ikke sjekket om det var motor- eller girolje. (Motoren svetter også mer enn antatt på forhånd

For ordens skyld; det er snakk om en manuell kasse i en '98 9-5 2.0 turbo, men jeg kjenner ikke modellbetegnelsen på kassen.
Er det noen som aner hva dette kan være for noe? Er det bare å kaste girkassen med en gang (hele bilen kanskje?), eller kan det være et ørlite håp for den i og med at lyden har forsvunnet gradvis etter oljepåfylling av kassen?