Etterstramming av topp

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
9000-fan
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 09 apr 2009, 12:56

Etterstramming av topp

Legg inn av 9000-fan » 10 aug 2011, 22:51

Gjelder 9000 CC (langmotor)
Noen anvisninger er å forstå slik at man løsner og strammer en og en bolt med 40 nm i første drag, med "1"-er bolten for stramming først. I så fall er jo de andre stramme fra før, og rekkefølgen blir "feil", eller?

Vil det ikke bli best å løsne alle boltene først, og så stramme i riktig rekkefølge?
(Der er vel tapper som holder toppen på plass..?)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Etterstramming av topp

Legg inn av Tor N12 » 11 aug 2011, 15:06

Du må ta en og en bolt i gangen, ellers får du lett vann i oljen ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

9000-fan
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 09 apr 2009, 12:56

Re: Etterstramming av topp

Legg inn av 9000-fan » 11 aug 2011, 17:03

Aha. Vannet ja...

Mye man skal lære seg. Synes forøvrig SAAB burde gått for luftkjøling på 70-tallet og holdt fast ved det :D

Svar