Ulyd fra drivaksel ve side
I de siste uker har jeg, ved kraftig sving til venstre, fått en ulyd og vibrasjon i rattet fra ve.side. Bilen er en automat. Jeg fikk omsider somlet meg til å sette bilen opp på en bukk, og festeanordningen til krengestaget er løsnet, så dette kommer borti drivakselen ved belastning. Jeg skifter disse delene uten problemer.
MEN, det jeg lurer på er;
Kan det stemme at drivakselen på ve side har en "klump" omkring skaftet litt utenfor halvveis på drivakselen? "Klump" er et dårlig uttrykk, jeg vet, men det synes for meg som om det dreier seg om en stålforsterket gummipakning som omslutter akselen og roterer med denne. Det er denne som kommer borti krengestaget. Denne finnes kun på ve.drivaksel, ikke hø. Kan dette være en uorginal aksel?
Jeg har tatt bilde av dette for ytterligere forklaring hvis noen er interessert, se
http://web.me.com/dr.lundseng/Websted
99 9-3 185hk DRIVAKSEL
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 99 9-3 185hk DRIVAKSEL
Hei, og velkommen til forumet!
Jeg vil tro dette er det som i delekatalogen omtales som "dämpvikt", og skal finnes på venstre aksling på biler med automatkasse og dieselmotor.
Den ser mye mindre ut på skissen i delekatalogen, men det er ikke sikkert den er vist i skala:

Jeg vil tro dette er det som i delekatalogen omtales som "dämpvikt", og skal finnes på venstre aksling på biler med automatkasse og dieselmotor.
Den ser mye mindre ut på skissen i delekatalogen, men det er ikke sikkert den er vist i skala:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Hei- og takk for svar!
Og ikke minst, takk for et utmerket forum! En fornøyelse å lese her- lærer mye. Jeg får liksom ikke skissen helt til å passe med virkeligheten her, men det kan vel vanskelig være noe annet. I så fall har forrige eier satt en drivaksel fra en dieselbil inn i denne (bensin)- og det gir jo grunn til litt bekymring….bilen har kun gått 120k….
Min søken fortsetter- takknemmelig for alle svar som måtte komme!
Og ikke minst, takk for et utmerket forum! En fornøyelse å lese her- lærer mye. Jeg får liksom ikke skissen helt til å passe med virkeligheten her, men det kan vel vanskelig være noe annet. I så fall har forrige eier satt en drivaksel fra en dieselbil inn i denne (bensin)- og det gir jo grunn til litt bekymring….bilen har kun gått 120k….

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Tror du misforstod litt, jeg var upresis. Det jeg mente er at delekatalogen angir at denne delen finnes på biler med automatkasse samt på biler med dieselmotor. Så det kan godt være den originale akslingen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!