Jeg kan jo skrive det jeg husker.
Sørg for å ha følgende verktøy i tillegg til det "vanlige":
"Elefant"
To bukker
Momentnøkkel
Torx TX30
Torx TX40
Vaselin eller annet fett for å smøre o-ringer
Motorolje og filter
Kjølevæske, rød eller blå avhengig av hva som er på bilen fra før.
Muttertrekker kan være kjekt å ha for å løsne bolten til reimhjulet som sitter på veiva, men det er ikke helt nødvendig.
Kjøp "repsett balanseaksel" hos Saabforhandleren, koster snaut 2000 kr og inneholder alt du trenger av deler, inkl bra pakningsstoff på tube.
Løft opp bilen, sett den på bukker. Sett bukkene under jekkfestene, da du må ned med subframen. Bruk garasjejekk, denne kan du sette foran på midten der slepekroken skrus inn. Ta av minuspolen på batteriet. Tapp ut olje og kjølevæske. Skru løs framrøret på eksosen. Løsne de seks boltene som holder subframen. Demonter fjærbein og bærearmer på høyre side, inkl drivaksling. Kaliperen kan du ta av og henge opp i hjulhuset, så slipper du å styre med bremsevæska. Kakk ut medbringeren til drivakslingen slik at drivakslingen kan bli med fjærbeinet ut. Ta ned bunnpanna, og støtt så opp blokka nedenfra. I bunnpanna skrur du ut skvalpeplata og oljesila (TX30), legg det i diesel eller annet som løser opp koks. Ta av o-ringen på oljesila, ny ligger i registersettet. Trekk ut oljerøret som nå er laveste punkt på blokka, ta av o-ringene og legg til rens. Nye o-ringer finnes i registersettet. Skru vekk luftfilterboksen, luftmassemåleren og gummibelgen. Bruk en forlenger fra skrallesettet til å løsne strammeren til multireima, og ta ut reima. Skru av tennkassetten (TX30) og demonter ventilkåpa (TX40), på ventilkåpa tar du vekk gummipakningen og gummiskinna som ligger over kjedet, nye deler ligger i registersettet. Løsne servopumpe, legg den til side (trenger ikke å tas ut fra bilen). Skru vekk alurøret som går fra gummibelgen du har demontert og ned til turboen. Demonter vannpumpa. Løsne AC-kompressoren, den legger du bare til side i motorrommet. Ta vekk braketten til AC-kompressoren. Heng opp motoren i elefanten og skru vekk motorfestet på høyre side. På siden mot torpedoveggen må du fjerne strammeren til multireima, braketter og generator. Skru ut de to boltene som sitter mellom toppen og registerdekselet. Skru ut bolten til reimhjulet på veiva, 27mm hode, bruk muttertrekker eller få en medhjelper til å låse av svinghjulet med et flatt skrujern av stor modell. Løsne alle TX40-boltene som holder registerdekselet til blokka, du må heve og senke motoren litt for å komme til alle. Kakk løs registerdekselet forsiktig, pass på at alle boltene er ute, inkl de som sitter midt på dekselet. Drei motoren så den står i null, syl 1 og 4 på topp og merkene på kammene skal stå mot merkene på overfallene (husk at motoren går to runder før kammene har gått én). Lås kammene og skru ut boltene som holder drevene, 14mm hode på boltene. Skru ut kjedestrammeren, bytt o-ringen til 12mm og tetteskiva, og null strammeren (dytt inn låsen og klem den sammen). Demonter alt av kjeder og drev. PASS PÅ! Bolten som holder løpehjulet til balansekjedet har en tendens til å sitte godt, pass på å sette verktøyet godt på plass i bolten og skru forsiktig så du ikke ødelegger sporene! Denne er TX40. Montering i omvendt rekkefølge, bruk fett på o-ringene ved montering, spesielt på vannpumpa. Det følger med nye o-ringer til denne også i settet. Bytt simringen i oljepumpehuset (integrert i registerdekselet), smør utsiden av denne også med fett før du presser inn ny. Du kan presse inn simringen med passende simringverktøy, eller legg helt enkelt lokket med ny simring mellom to trebiter og stå på den øverste, men vær forsiktig så du ikke tråkker den skjevt inn. Bruk pakningsstoff til registerdeksel og bunnpanne, husk pakning hele veien rundt kanalen fra oljesila, i skjøten mellom registerdeksel og bunnpanne.
Momenter (de jeg har i hodet, kan sjekke opp om du lurer på flere):
Løpehjul balanseakselkjede: 25 Nm
Drev balanseaksler: 22 Nm ( lås av balanseakselen fra innsiden av blokka med passende verktøy, kommer i klem når akselen dreies, bruk medhjelper. Evt ta ut akslingene, men det er trangt med motor i bil)
Kjedestrammer: 63Nm
Plugg til kjedestrammer: 22 Nm
Ventilkåpe: 15Nm
Skruer til registerdeksel: 22Nm
Bunnpanne: 22Nm
Kamakseldrev: 63Nm
Lykke til, står du fast kan du spørre her på forumet
