Kraftige vibrasjoner og dunking under akselerasjon, 9000

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Kraftige vibrasjoner og dunking under akselerasjon, 9000

Legg inn av Edward N812 » 20 sep 2011, 10:39

Min 9000 har begynte å vibrere og dunke noe innmari under akselerasjon, og når jeg slipper gassen (eventuelt også trykker inn clutchen) bare for å trille. Det skjer ikke (faktisk forsvinner det) under nedbremsing. Ved jevnt gasspådrag skjer det kun i høye hastigheter.

Begge bærekuler er nye, jeg finner ingen slakk i hjullager eller indre/ytre drivknuter, begge hjul sitter som støpt. Fant ingen merkbar slakke i øvrige foringer heller (de aller fleste er powerflex, eller relativt nye originale). Det eneste jeg kan se for meg nå er at hjulene helt plutselig har kommet ut av balanse (mista drøssevis av lodd f.eks), men det er helt klart noe som er løst, mtp. dunkinga.

Utrolig irriterende :)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Kraftige vibrasjoner og dunking under akselerasjon, 9000

Legg inn av Edward N812 » 23 sep 2011, 16:33

Det rister forresten i girspaken i takt med ristinga ellers. Det merkes nesten ikke i rattet, så jeg tenker det kanskje er noe lenger inn enn hjuloppheng som har løsna?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Kraftige vibrasjoner og dunking under akselerasjon, 9000

Legg inn av Rambraut N1491 » 23 sep 2011, 23:09

Edward N812 skrev:Det rister forresten i girspaken i takt med ristinga ellers. Det merkes nesten ikke i rattet, så jeg tenker det kanskje er noe lenger inn enn hjuloppheng som har løsna?
Motorfester eller giroverføring?

På en kompis sin gammle 9000CD så hadde innfestningen til øvre motorfeste løsnet der hvor braketten til det er skrudd inn i karosseriet. Det dunket når han ga gass, også noen ganger under jevn fart.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Kraftige vibrasjoner og dunking under akselerasjon, 9000

Legg inn av Edward N812 » 23 sep 2011, 23:32

meget godt forslag, jeg har prøvd flere ganger å rikke på motor og kasse med spett, men det virker 'tight'... noen kriterier for hva som er godkjent? omtrent samme som øvrige foringer i understell't?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Kraftige vibrasjoner og dunking under akselerasjon, 9000

Legg inn av Rambraut N1491 » 24 sep 2011, 06:10

Har du orginale motorfester så vil jo de være myke, men ikke slakke. Er det slakke så er det mest sannsynlig defektmotorfeste. Det samme gjelder for foringer under bilen også. :D
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Kraftige vibrasjoner og dunking under akselerasjon, 9000

Legg inn av Paradigm N558 » 24 sep 2011, 10:51

Kan være indre drivknute... har du senket bilen?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Kraftige vibrasjoner og dunking under akselerasjon, 9000

Legg inn av Edward N812 » 26 sep 2011, 10:31

Rambraut N1491 skrev:Har du orginale motorfester så vil jo de være myke, men ikke slakke. Er det slakke så er det mest sannsynlig defektmotorfeste. Det samme gjelder for foringer under bilen også. :D
Har powerflex øvre motorfeste, og originalt (gammelt) kassefeste. De hydrauliske har jeg ingen oversikt over, men de har sitti på bilen så lenge jeg har hatt den i hvertfall (4 år, 70 000km).

Har powerflex-feste til kassa liggende, skader ikke å prøve, selv om det virker såpass tight at jeg tror ikke det er synderen.
Paradigm N558 skrev:Kan være indre drivknute... har du senket bilen?
Har tenkt på indre drivknute også, og ja, bilen er senka. Men både med bilen i lufta og senket ned på bakken (som jeg antar avlaster drivknutene mest) så er det ingen slakke å finne når jeg røsker i drivakselen med henda. Litt aksiell glapp er det faktisk på begge sider (nyeste oppdagelse). Skal det være dønn tight? kan altså flytte hele drivakeslen litt ut og inn (3-4mm tenker jeg), og man skulle tro mtp. ytre drivknutes innfestningsmetode at det ikke skulle kunne rikkes på i det hele tatt?

Noen som har lyst til å sjekke drivakslene sine for aksiell glapp? ;)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Kraftige vibrasjoner og dunking under akselerasjon, 9000

Legg inn av Tor N12 » 26 sep 2011, 20:12

Defekt lager på mellomaksel/medbringer?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Holger N1591
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 369
Registrert: 13 aug 2008, 21:16
Medlemsnummer: N1591
Navn: Holger Undlien
Bil: toyota
Sted: Melhus

Re: Kraftige vibrasjoner og dunking under akselerasjon, 9000

Legg inn av Holger N1591 » 26 sep 2011, 21:38

Paradigm N558 skrev:Kan være indre drivknute... har du senket bilen?
Har tenkt på indre drivknute også, og ja, bilen er senka. Men både med bilen i lufta og senket ned på bakken (som jeg antar avlaster drivknutene mest) så er det ingen slakke å finne når jeg røsker i drivakselen med henda. Litt aksiell glapp er det faktisk på begge sider (nyeste oppdagelse). Skal det være dønn tight? kan altså flytte hele drivakeslen litt ut og inn (3-4mm tenker jeg), og man skulle tro mtp. ytre drivknutes innfestningsmetode at det ikke skulle kunne rikkes på i det hele tatt?

Noen som har lyst til å sjekke drivakslene sine for aksiell glapp? ;)[/quote]

Skal være slakke i drivakselene, da lengden på de forandrer seg når du demper. Mellomaksels eller noe sånt ville jeg også prøvd.. :)
Saab - The Most Intelligent Cars Ever Built...

x m95 9000 cse 2.3 Turbo
x m95 900 2.0 Turbo
x m85 9000 2.0 Turbo
x m85 9000 2,3 Turbo

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Kraftige vibrasjoner og dunking under akselerasjon, 9000

Legg inn av Edward N812 » 27 sep 2011, 07:47

Tor N12 skrev:Defekt lager på mellomaksel/medbringer?
Veldig godt tips Tor. Da burde det kanskje gå an å feilsøke ved å få bilen opp på bukk og røske litt på mellomakselen håper jeg.

Holger; Ja, den justeringa har du vel av at drivakselen kan bevege seg litt inn og ut av den indre drivknuta, hvor det sitter med tripod i en hub. Og den bevegelsen finner du vel kun når hjulet faktisk fjærer, eventuelt svinger. Men jeg kan altså dra litt i drivakslene mine når hjula står helt stille.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Re: Kraftige vibrasjoner og dunking under akselerasjon, 9000

Legg inn av Morten N88 » 27 sep 2011, 20:24

Edward N812 skrev:
Tor N12 skrev:Defekt lager på mellomaksel/medbringer?
Veldig godt tips Tor. Da burde det kanskje gå an å feilsøke ved å få bilen opp på bukk og røske litt på mellomakselen håper jeg.

Holger; Ja, den justeringa har du vel av at drivakselen kan bevege seg litt inn og ut av den indre drivknuta, hvor det sitter med tripod i en hub. Og den bevegelsen finner du vel kun når hjulet faktisk fjærer, eventuelt svinger. Men jeg kan altså dra litt i drivakslene mine når hjula står helt stille.
Siden det sitter et rør utenpå mellomakselen må du ta tak i selve medbringeren på høyresida. (men det vet du kanskje.. :wink: )

Ellers er det verdt å sjekke at mutteren i enden på drivakselen sitter.

Hadde noe lignende på en 9000 jeg hadde tidligere, der var det ytre drivknute som var gåen. Når jeg kom opp i fart var det som om det var skikkelig kast i bremseskiva, og det rista i rattet. Kjørte ikke lenge med det sånn.. Husker ikke om det var gåen mansjett som var grunnen til at knuten røk.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Kraftige vibrasjoner og dunking under akselerasjon, 9000

Legg inn av Edward N812 » 28 sep 2011, 07:58

hehe, det var det tjukke røret ja. Hadde glemt det, men hadde forhåpentligvis skjønt det så fort jeg kikka oppunder ;)

Ja, ytre drivknuter er jeg veldig vant med å bytte. Men de har alltid gitt symptomer i form av knepping i svinger, og en slags dødgang med påfølgende knepp når jeg drar i gang bilen.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Re: Kraftige vibrasjoner og dunking under akselerasjon, 9000

Legg inn av Morten N88 » 28 sep 2011, 19:50

Ja, er vel det som er det vanligste. Til meg var det ingen knepping, kun vibrering. Ble verre og verre, ikke plutselig håpløst. Etter jeg hadde demontert den var det nesten vanskelig å røre på den, nesten så den låste seg. Det hadde nok kommet vann eller grus inni knuten da mansjetten var gåen.
Rimelig enkelt å sjekke hvis du ikke finner noe annet galt da.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Kraftige vibrasjoner og dunking under akselerasjon, 9000

Legg inn av Edward N812 » 30 sep 2011, 08:36

Skal helt klart sjekkes før noe annet.

neste som skal sjekkes er altså:

ytre drivknuter
sentermutter
lager til mellomaksel/indre drivknute
Så håper jeg også girkassefestet er enkelt å bytte? Ser ut som man må løfte kassa en del, har løftebukk og girkassejekk, men får jeg løfta kassa tilstrekkelig uten å løsne på noe annet?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Kraftige vibrasjoner og dunking under akselerasjon, 9000

Legg inn av Rambraut N1491 » 01 okt 2011, 10:48

Du bruker bare en jekk som du løfter kassa litt med. Girkassefestet er veeeldig enkelt og bytte. :)
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Svar