(video side 3!)Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo
Moderator: Moderatorer
- Emil N2221
- 1.2 bar
- Innlegg: 206
- Registrert: 20 aug 2010, 23:25
- Medlemsnummer: N2221
- Sted: Drammen
Re: (video side 3!)Ventiltikking og mye annet surr B201 Turb
Oljetrykkslampa lyser når jeg har i tenningen og slukker når motoren starter . Hva slags ting bør jeg se etter når jeg skal av med toppen igjen? Kanskje prøve å blåse igjennom kanalene i toppen med luft når jeg har fått den av?
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
Re: (video side 3!)Ventiltikking og mye annet surr B201 Turb
Er timinga rett? Sett veiv i 0 og se på cam. Verste tilfelle er at timinga har vært feil og noen ventiler er bøyd. Dette resulterer i at vent. ikke tetter og løfter får glipp opp til cam. Dette kan lett elemineres ved å måle komp. Tenninga må også stilles rett. Hvordan har du justert tomgangen? 100% sikker på at camoverfallene har sine rette bolter?
Ville teorier, men man må jo bare sjekke:)
/ Pål
Ville teorier, men man må jo bare sjekke:)
/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Emil N2221
- 1.2 bar
- Innlegg: 206
- Registrert: 20 aug 2010, 23:25
- Medlemsnummer: N2221
- Sted: Drammen
Re: (video side 3!)Ventiltikking og mye annet surr B201 Turb
På førsteposten i tråden så tok jeg bildet av hvordan veiv står i forhold til kammen. Er ikke dette riktig da?
Regner med bilen ikke hadde startet om ventilene er bøyde? Kan jo prøve å måle komp, må bare få tak i utstyret .
Tomgangen justerer jeg på den greia mellom fordelerlokket og kamakselen (heter kanskje fordeleren da?) ved å vri den MED klokken. Står slik at den ikke kan vris mer med klokken, altså på maks. Har ikke rørt kamakselen imens jeg har hatt bilen. Har lest litt på dokumentene jeg fikk med bilen, står at det er en forsberg's porta topp og en kvassere kam på den.Er ikke helt sikker på hva dette innebærer men... Kanskje derfor alt ikke ser ut som originalt.
Regner med bilen ikke hadde startet om ventilene er bøyde? Kan jo prøve å måle komp, må bare få tak i utstyret .
Tomgangen justerer jeg på den greia mellom fordelerlokket og kamakselen (heter kanskje fordeleren da?) ved å vri den MED klokken. Står slik at den ikke kan vris mer med klokken, altså på maks. Har ikke rørt kamakselen imens jeg har hatt bilen. Har lest litt på dokumentene jeg fikk med bilen, står at det er en forsberg's porta topp og en kvassere kam på den.Er ikke helt sikker på hva dette innebærer men... Kanskje derfor alt ikke ser ut som originalt.
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
Re: (video side 3!)Ventiltikking og mye annet surr B201 Turb
Idle(tomgang) skal ikke stilles ved å vri på fordeler. Den bruker du til å justere grader tenning på motoren. Få tak i en sånn strobe, så kan du få det på stell iaf.
Ang. timing på kjeda vs. veiv, sår veiva i TDC(top dead center) når du tar bilde av camdrevet? Mener å huske at det skal være et hakk/markering på drevet som står i forhold til pila på overliggeren(til venstre for 1 tallet) når motoren står i TDC.
Gi tilbakemelding på dette.
Om mekaniker ikke har holdt tilbake strammeren på kjeda ved bytte av pakninga, så står strammeren på max.
Da vil kjeda komme ut av posisjon om han ikke har stripset fast drevet før demontering.
Det vil også være et enormt forspenn på kjeda, noe som ikke er bra
/Pål
Ang. timing på kjeda vs. veiv, sår veiva i TDC(top dead center) når du tar bilde av camdrevet? Mener å huske at det skal være et hakk/markering på drevet som står i forhold til pila på overliggeren(til venstre for 1 tallet) når motoren står i TDC.
Gi tilbakemelding på dette.
Om mekaniker ikke har holdt tilbake strammeren på kjeda ved bytte av pakninga, så står strammeren på max.
Da vil kjeda komme ut av posisjon om han ikke har stripset fast drevet før demontering.
Det vil også være et enormt forspenn på kjeda, noe som ikke er bra
/Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: (video side 3!)Ventiltikking og mye annet surr B201 Turb
Pål N526 skrev:Mener å huske at det skal være et hakk/markering på drevet som står i forhold til pila på overliggeren(til venstre for 1 tallet) når motoren står i TDC.
/Pål
Pål husker rett
@Emil: Når du vrir på fordeleren slik du gjør, stiller du forrtenningen på bilen, tomgang justeres med en egen skru på spjeldhus.
Det er også VIKTIG som Pål sier, at tenningen er stilt rett, ellers kan tenningsbank forekomme!
- Emil N2221
- 1.2 bar
- Innlegg: 206
- Registrert: 20 aug 2010, 23:25
- Medlemsnummer: N2221
- Sted: Drammen
Re: (video side 3!)Ventiltikking og mye annet surr B201 Turb
Hatt han som bytta toppakning for meg på besøk. Vi stilte inn alt på sylinder nummer 1 igjen, men fortsatt ingen endringer i noe som helst.
Det med tomgangen fant jeg ut av. Har ikke kjørt bilen for å sjekke om den lager tennbank men det er ikke akkurat det viktigste problemet nå.
Problemet ligger i hvorfor olje ikke kommer seg opp og forbi toppen. Hverken jeg eller han som skrur for meg fatter hvor/hvordan olje kommer seg opp og fordeler seg utover kammen. Noen som kan gi en god forklaring på dette? Evnt. med et bilde med topp og kam montert.
Lurer også forresten hva dette er:
Det med tomgangen fant jeg ut av. Har ikke kjørt bilen for å sjekke om den lager tennbank men det er ikke akkurat det viktigste problemet nå.
Problemet ligger i hvorfor olje ikke kommer seg opp og forbi toppen. Hverken jeg eller han som skrur for meg fatter hvor/hvordan olje kommer seg opp og fordeler seg utover kammen. Noen som kan gi en god forklaring på dette? Evnt. med et bilde med topp og kam montert.
Lurer også forresten hva dette er:
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: (video side 3!)Ventiltikking og mye annet surr B201 Turb
Det på bildet der, er en ventil som er åpen når motoren er kald, og som stenger ca 5 min etter start.
Ventilen har til formål å øke tomgangen litt ved kald motor.
Ventilen har til formål å øke tomgangen litt ved kald motor.
- Emil N2221
- 1.2 bar
- Innlegg: 206
- Registrert: 20 aug 2010, 23:25
- Medlemsnummer: N2221
- Sted: Drammen
Re: (video side 3!)Ventiltikking og mye annet surr B201 Turb
Åja, okei. Takk. Lærer noe hver dag... nydeligAtzz N1868 skrev:Det på bildet der, er en ventil som er åpen når motoren er kald, og som stenger ca 5 min etter start.
Ventilen har til formål å øke tomgangen litt ved kald motor.
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
Re: (video side 3!)Ventiltikking og mye annet surr B201 Turb
kjøp ny pakning.
skru av toppen.
sammenlig gammel/ny pakning.
ta bilder av ALT.
se om kanal er tettet, både i topp og blokk.
gi tilbakemelding
/ Pål
skru av toppen.
sammenlig gammel/ny pakning.
ta bilder av ALT.
se om kanal er tettet, både i topp og blokk.
gi tilbakemelding
/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Emil N2221
- 1.2 bar
- Innlegg: 206
- Registrert: 20 aug 2010, 23:25
- Medlemsnummer: N2221
- Sted: Drammen
Re: (video side 3!)Ventiltikking og mye annet surr B201 Turb
Ser vel kanskje ut som at jeg ikke har så mye valg gitt .
Lar tråden dø litt, så kommer jeg tilbake når jeg har fått byttet den - om noen uker .
Lar tråden dø litt, så kommer jeg tilbake når jeg har fått byttet den - om noen uker .
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: (video side 3!)Ventiltikking og mye annet surr B201 Turb
Hei Tor-Emil. Jeg bor jo egentlig rett nedi gata for deg (men flytta til Oslo for noen måneder). Bare send meg en PM om du står fast, så kan det jo hende jeg er i området
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Emil N2221
- 1.2 bar
- Innlegg: 206
- Registrert: 20 aug 2010, 23:25
- Medlemsnummer: N2221
- Sted: Drammen
Re: (video side 3!)Ventiltikking og mye annet surr B201 Turb
Ja, stemmer det! Takker og bukker for all hjelp jeg kan få . Er ikke den mest kyndige her på Åssiden...
Fare for at jeg tar kontakt etter uke 40 mtp. toppakningsbytte
Fare for at jeg tar kontakt etter uke 40 mtp. toppakningsbytte
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3