Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 15 mai 2011, 12:32
little_e skrev:Ok.
Hvilket moment skal tennkassetten og toppdekselet skrus til med?
Er det noe annet jeg bør tenke på?
Har skrudd mye bil, sågar avanserte biler som Audi V8, men aldri Saab

Tennkassetten skrud du til med håndmakt, ville ikke strulet med noe moment der

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
little_e
- 2.0 bar

- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Legg inn
av little_e » 15 mai 2011, 13:49
Hva med toppdekselet? 10 nm? 15 nm?
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 15 mai 2011, 13:59
15 mener jeg å huske.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
little_e
- 2.0 bar

- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Legg inn
av little_e » 15 mai 2011, 14:31
Ah. Takk for god støtte. Da får jeg finne frem verktøyet og skru fra hverandre bilen til moren min i morgen.
Hyggelig at dere er så hjelpsomme mot et ikke-medlem =o)
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
-
little_e
- 2.0 bar

- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Legg inn
av little_e » 16 mai 2011, 16:18
Nå har jeg skrudd, og foretatt en lettere motorvask. Resultatet er at det renner olje på samme sted som før.
Siden moren min ikke har særlig peiling på bil, får jeg nok innhente et par prisoverslag fra merkeverksted i Norge og utlandet før bilen blir reparert.
Positivt er derimot er hvordan det så ut under toppdekselet etter 205 998 km.
http://little-e.com/saab/topp1.JPG
http://little-e.com/saab/topp2.JPG
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
-
little_e
- 2.0 bar

- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Legg inn
av little_e » 09 okt 2011, 12:08
Moren min fikk skiftet toppakning på bilen sin da verkstedet (Saab-verksted) mente at toppakningen var defekt. Dette ble gjort for flere mnd siden, og bilen lekker like forbannet. Regningen er selvfølgelig ikke betalt.
Etter en kjøretur hvor oljen blir skikkelig varm kommer det en større og en mindre oljedråpe på høyre side under motoren.
Alle tetninger i forbindelse med oljepumpe, registerkjedestrammer etc er skiftet. Det har også blitt byttet registerkjedestrammer.
Hva annet kan lekke? Pakningen til registerdekselet?

Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 09 okt 2011, 15:19
Du kan ha tett veivhus vent. Dette kan skape trykk i motor hus og presse olje ut tetninger ol.
Olje trykk bryter kan også lekke. Spyl reint og lokaliser lekasjen..
/ Pål
-
Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Legg inn
av Paul N1176 » 10 okt 2011, 10:37
o-ringene til slangene til oljekjøler kan også lekke litt hvis de ikke sitter riktig..
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
-
Terra N837
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
Legg inn
av Terra N837 » 10 okt 2011, 19:52
little_e skrev:Moren min fikk skiftet toppakning på bilen sin da verkstedet (Saab-verksted) mente at toppakningen var defekt. Dette ble gjort for flere mnd siden, og bilen lekker like forbannet. Regningen er selvfølgelig ikke betalt.
Etter en kjøretur hvor oljen blir skikkelig varm kommer det en større og en mindre oljedråpe på høyre side under motoren.
Alle tetninger i forbindelse med oljepumpe, registerkjedestrammer etc er skiftet. Det har også blitt byttet registerkjedestrammer.
Hva annet kan lekke? Pakningen til registerdekselet?

På 9-5^en jeg hadde ble registret byttet. Året etter hadde jeg bilen inne til turbosjekk for å se om den var i orden. Da sa verksmesteren at jeg hadde en større oljelekkasje fra dekslet til registret. Jeg var og klar over at det kom olje fra høyresiden av motoren, men klarte ikke å lokalisere det selv.
Men for å få bytta pakningen til dekslet måtte toppen av og ergo toppakningen og byttes.
Det var bare å bla opp av feriepengene da...
Mazda 6
VW Polo
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 11 okt 2011, 07:23
Toppen må ikke av for å demontere og montere registerdekselet, iallfall ikke om mekanikeren vet hva han eller hun gjør. Dekselet kan fint tas av og på med både topp og bunnpanne på plass, legger man dekselet i fryseren så krymper det nok til at det er "god" klaring, har gjort dette flere ganger. Å gjøre det med motor i bil derimot, er TRANGT.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 11 okt 2011, 08:29
Ingvar N629 skrev:Toppen må ikke av for å demontere og montere registerdekselet, iallfall ikke om mekanikeren vet hva han eller hun gjør. Dekselet kan fint tas av og på med både topp og bunnpanne på plass, legger man dekselet i fryseren så krymper det nok til at det er "god" klaring, har gjort dette flere ganger. Å gjøre det med motor i bil derimot, er TRANGT.
+1
Gjorde dette i sommer ved bytte av lager. Hadde da av bunnpanna, men toppen stod påmontert.
/ Pål
-
Terra N837
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
Legg inn
av Terra N837 » 11 okt 2011, 12:43
Så med andre ord hadde jeg sluppet å betale 15k for jobben hvis mekanikeren hadde kunnet jobben sin?

Mazda 6
VW Polo