Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Petz
- Innlegg: 27
- Registrert: 19 aug 2010, 21:37
- Medlemsnummer: N2260
- Navn: Petter Polden
- Bil: 00' Saab 9-5 2.0T
- Sted: Sunndalsøra ... Møre og romsdal
Legg inn
av Petz » 11 okt 2011, 15:06
Kjørte igår en tur med min 9-5, og oppdaget at eksosmanifolden var rødglødende.
Oppdaget dette at jeg hadde kjørt en rolig tur oppover en lang bakke på ca 2km. Var ikke hard kjøring. Jeg lå på 3. gir og hadde jevnt turtall på rundt 3000rpm. Hvorfor kan det da ha seg at manifolden ble rødglødende? Har sett varme manifolder før, men dette tar kaka. For _hele_ manifolden var rød.
Byttet også plugger på bilen for en stund siden, og de var veldig hvite. Kan det ha noen sammenheng?

Sliten turbo eventuelt?
2000 mod Saab 9-5 2.0T
-
Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Legg inn
av Paul N1176 » 11 okt 2011, 15:19
kan være sliten bensinpumpe..?
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
-
Petz
- Innlegg: 27
- Registrert: 19 aug 2010, 21:37
- Medlemsnummer: N2260
- Navn: Petter Polden
- Bil: 00' Saab 9-5 2.0T
- Sted: Sunndalsøra ... Møre og romsdal
Legg inn
av Petz » 11 okt 2011, 15:23
Det kan godt hende. Fikk forresten med ny tankarmatur når jeg kjøpte bilen. Mye jobb å få byttet den?
Er det noen måte å få sjekket om dette er tilfellet på forresten?
2000 mod Saab 9-5 2.0T
-
Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Legg inn
av Paul N1176 » 11 okt 2011, 16:02
skal gå ann å måle bensintrykket på fuelrailen, er en nippel der, men vet ikke hvor det finnes slikt utstyr, biltema kanskje..
hvis du har ett helt nytt armatur med pumpe er ikke dette noen heksekunst å bytte, er en luke under baksetet...
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 11 okt 2011, 17:07
Om du har ladetrykkslekasje vil bilen prøve å kompansere med å øke trykket.
men tvilsomt da det er alaskens andre symptomer før det her skjer

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Petz
- Innlegg: 27
- Registrert: 19 aug 2010, 21:37
- Medlemsnummer: N2260
- Navn: Petter Polden
- Bil: 00' Saab 9-5 2.0T
- Sted: Sunndalsøra ... Møre og romsdal
Legg inn
av Petz » 11 okt 2011, 17:49
Ok. Da får jeg prøve å bytte tankarmaturen først da.
Så får jeg bare spørre etter flere tips om dette ikke fungerer.
Takker for svar.

2000 mod Saab 9-5 2.0T
-
Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Legg inn
av Aleks_ » 13 okt 2011, 15:34
Er bilen orginal?
Programvare feks?
Åpent luftfilter?
-
Petz
- Innlegg: 27
- Registrert: 19 aug 2010, 21:37
- Medlemsnummer: N2260
- Navn: Petter Polden
- Bil: 00' Saab 9-5 2.0T
- Sted: Sunndalsøra ... Møre og romsdal
Legg inn
av Petz » 14 okt 2011, 11:42
Bilen er helt original.
Ikke blitt chipet eller noe slikt.
Luftfilter er også helt originalt.
Hvordan sjekker/justerer man tenningen?
2000 mod Saab 9-5 2.0T
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 14 okt 2011, 13:00
Du kan ikke justere tenninga på den bilen, alt er elektronisk og det er ikke justeringsmulighet.
Sjekk heller bilen for falskluftlekkasjer (gir målefeil, og du risikerer at bilen går for magert=varmt) og om bensinpumpa kan være døden nær. LMM kan også være dårlig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan