Med "gammel" topp mot "gammelt innsug" gikk den i alle fall som den skulle.
Nå gjenstår kun å få slukket check engine-lampa. Og det skjønner jeg ikke helt hvordan jeg får til... Har koblet av batteripolen et par ganger - men lampa kommer tilbake - uten at det i mitt ringe sinn er mulig å tenke seg til noen årsak.
Ujevn tomgang - skyter - 9-5
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 41
- Registrert: 15 aug 2011, 14:49
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Ujevn tomgang - skyter - 9-5
Da var det nok sprekk eller utette ventiler på den andre toppen, for de er som sagt like.tormodbrenna skrev:Med "gammel" topp mot "gammelt innsug" gikk den i alle fall som den skulle.
Få lest ut feilkoden som trigger motorlampa, ellers blir det vill gjetning om hvorfor den lyser.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 41
- Registrert: 15 aug 2011, 14:49
Re: Ujevn tomgang - skyter - 9-5
Du har sikker rett, toppen så litt "lurvete" ut et sted.
Nå går den greit - med et unntak:
- Når jeg trår inn clutchen - lar motoren få frigang - slipper den seg veldig ned i turtall - så mye at den av og til stopper. Når den ikke stopper, stabiliserer den seg ganske kjapt på "normal" tomgang - ca 8-900 omdreininger.
Noen teori om hvorfor den oppfører seg slik? Evt kan det ha sammenheng med check engine-lampa?
tormod
Nå går den greit - med et unntak:
- Når jeg trår inn clutchen - lar motoren få frigang - slipper den seg veldig ned i turtall - så mye at den av og til stopper. Når den ikke stopper, stabiliserer den seg ganske kjapt på "normal" tomgang - ca 8-900 omdreininger.
Noen teori om hvorfor den oppfører seg slik? Evt kan det ha sammenheng med check engine-lampa?
tormod
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Ujevn tomgang - skyter - 9-5
Det kan nok ha en sammenheng, det kan f eks ha noe å gjøre med falskluftlekkasje(r) eller LMM.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 41
- Registrert: 15 aug 2011, 14:49
Re: Ujevn tomgang - skyter - 9-5
Får sjekke slanger da. Tviler på det er luftmassemåleren... men skal få lest ut feilkoder i morgen.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Ujevn tomgang - skyter - 9-5
Sjekk også o-ringen som sitter rundt røret fra avlastningsventilen, der det går inn på røret ned til turboen. Koblingen mellom røret ned til turbo og kompressorhuset må også være 100 % tett, det er ikke lett å se at dette ikke er montert helt rett derosm man ikke er vant til å skru på det. Det skal sitte en o-ring her også, denne må sitte på plass og tette godt.
Den beste måten å sjekke for lekkasjer på er å ta ut LMM, plugge igjen hullet i gummibelgen der LMM satt, tette røret til veivhusventilasjonen som går langs toppdekselet og så trykksette hele systemet med trykkluft. Da vil du høre eventuelle lekkasjer. Det er ikke mye som skal til før motoren ikke går som den skal.
Den beste måten å sjekke for lekkasjer på er å ta ut LMM, plugge igjen hullet i gummibelgen der LMM satt, tette røret til veivhusventilasjonen som går langs toppdekselet og så trykksette hele systemet med trykkluft. Da vil du høre eventuelle lekkasjer. Det er ikke mye som skal til før motoren ikke går som den skal.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 41
- Registrert: 15 aug 2011, 14:49
Re: Ujevn tomgang - skyter - 9-5
Flott innspill!
Takk, skal begynne å sjekke etter jobb.
Takk, skal begynne å sjekke etter jobb.