spørsmål ang bytte/overhale ventiltrykkere

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Fjalla
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 215
Registrert: 11 sep 2011, 20:16
Bil: 2001 9-5 2,0t

Re: spørsmål ang bytte/overhale ventiltrykkere

Legg inn av Fjalla » 18 okt 2011, 11:44

Eneste problemet mitt (så vidt jeg vet om) er at trykkerne lager lyd. Dette kommer vel av den såkalte oil-sludgen? Trykkerne blir full av dritt?

Har prøvd med motorrens og diesel, og da ble det bra en liten stund. Defor tenkte jeg å prøve å rense de skikkelig for å se om dette hjelper på lyden.

Fjalla
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 215
Registrert: 11 sep 2011, 20:16
Bil: 2001 9-5 2,0t

Re: spørsmål ang bytte/overhale ventiltrykkere

Legg inn av Fjalla » 22 okt 2011, 15:18

Skal trykkerne være harde eller myke når jeg prøver å trykke på de? Har sett alle slags forklaringer rundt om ...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: spørsmål ang bytte/overhale ventiltrykkere

Legg inn av Ingvar N629 » 22 okt 2011, 16:15

Harde når motoren har gått og trykkerne er fylt med olje. De blir myke når de har ligget en stund. Dersom de er myke uansett så er det noe galt. Pass på at de ikke er trykket ned av kammen når du kjenner.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Fjalla
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 215
Registrert: 11 sep 2011, 20:16
Bil: 2001 9-5 2,0t

Re: spørsmål ang bytte/overhale ventiltrykkere

Legg inn av Fjalla » 22 okt 2011, 17:06

Tok de ut fra motoren på tirsdag, og de er fremdeles steinharde. kan det tyde på at de er full av dritt?

Setter pris på hjelpen :)

Fjalla
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 215
Registrert: 11 sep 2011, 20:16
Bil: 2001 9-5 2,0t

Re: spørsmål ang bytte/overhale ventiltrykkere

Legg inn av Fjalla » 07 nov 2011, 20:50

Jeg har da byttet ventiltrykkerne, men lyden er der fremdeles. Hva kan det da være?
Jeg målte strammeren og den var ca 12-13 mm, så børe vel bytte snart. Kan dette medføre tikkelyd?

Noen forslag til hva som lager lyden? evt fremgangsmåte for å finne den?
Setter pris på tips! Bilen bruker ikke olje...

Hadde også nede bunpannen og renset denne, og denne så mye bedre ut enn mange bilder jeg har sett...

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: spørsmål ang bytte/overhale ventiltrykkere

Legg inn av Tor N12 » 07 nov 2011, 22:12

Har du latt bilen gå skikkelig varm etterpå? Om trykkerne har vært tomme så kan det ta 10-15 min før de blir stille
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Fjalla
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 215
Registrert: 11 sep 2011, 20:16
Bil: 2001 9-5 2,0t

Re: spørsmål ang bytte/overhale ventiltrykkere

Legg inn av Fjalla » 07 nov 2011, 23:12

jada, bilen har gått skikkelig varm. Merker egentlig ingenting på bilen bortsett fra lyden...

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: spørsmål ang bytte/overhale ventiltrykkere

Legg inn av EdHunter N815 » 08 nov 2011, 18:56

Hvis trykkerne fremdeles lager lyd etter rens betyr det nesten garantert at det er noe i veien med oljetrykk eller tilførsel. Enten er trykket for lavt på grunn av dårlig oljepumpe eller dårlig o-ring på bunnsilen, eller så har du tette oljekanaler...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Fjalla
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 215
Registrert: 11 sep 2011, 20:16
Bil: 2001 9-5 2,0t

Re: spørsmål ang bytte/overhale ventiltrykkere

Legg inn av Fjalla » 08 nov 2011, 19:17

O-ringen er byttet!
Får sjekke oljetrykket da...Noen som vet om noen selger utstyr til slikt?

Finnes det noen måte å sjekke om noen kanaler er tett?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: spørsmål ang bytte/overhale ventiltrykkere

Legg inn av Ingvar N629 » 08 nov 2011, 20:26

fjallaking skrev: Finnes det noen måte å sjekke om noen kanaler er tett?
Dårlig oljetilførsel til ventiltrykkerne sier vel sitt, med mindre du har en trykker som fortsatt lager lyd tross rens og god tilgang på olje. Med fare for å gjenta meg selv, det er sjelden trykkerne i seg selv er problemet dersom de lager lyd, det er gjerne et symptom på problem et annet sted. Men før du vipper ut hele motoren, har du montert trykkerne med det lille hullet mot oljekanal?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Fjalla
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 215
Registrert: 11 sep 2011, 20:16
Bil: 2001 9-5 2,0t

Re: spørsmål ang bytte/overhale ventiltrykkere

Legg inn av Fjalla » 08 nov 2011, 20:36

Monterte de med hullet mot oljekanalene ja.
Ingvar N629 skrev:det er gjerne et symptom på problem et annet sted
Kan det være symptom på annet enn tette kanaler opp til trykkerne?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: spørsmål ang bytte/overhale ventiltrykkere

Legg inn av Ingvar N629 » 08 nov 2011, 20:51

Enten det, eller så kan det jo være dårlig med olje til alt annet også. Tett oljesil (den hadde du renset), tette kanaler "hvor som helst", oljepumpe med slitasje i huset osv
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Fjalla
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 215
Registrert: 11 sep 2011, 20:16
Bil: 2001 9-5 2,0t

Re: spørsmål ang bytte/overhale ventiltrykkere

Legg inn av Fjalla » 08 nov 2011, 22:05

Setter pris på all hjelp :)

Hvor ligger oljepumpen? Dersom jeg måler oljetrykket nede ved filteret og dette er ok, er det sansynlig at da er pumpa ok og at det er trolig er tette kanaler? Og da er det motorrens som blir løsningen?
Finnes det andre steder og måle trykket?

Å hive ut motoren blir ikke aktuelt før til sommeren, så må prøve å få den til holde til det... :?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: spørsmål ang bytte/overhale ventiltrykkere

Legg inn av Ingvar N629 » 08 nov 2011, 23:19

Oljepumpa sitter bak et lokk i registerdekselet. Ta av reimhjulet som sitter i enden på veivakselen, så kommer du til. Adkomst gjennom høyre hjulhus.

Du får rense alt du klarer, du kan f eks prøve følgende prosedyre: Kjør den varm, tapp ut olja og fyll på diesel, la den gå på tomgang et minutt, la det stå over natta, gjenta gjerne en gang med ny diesel. Fyll på billig olje, kjør en liten stund, tapp ut og så tar du ned bunnpanna og renser for løs skit. Monter tilbake, fyll på olje og be om at det ble bedre. Ikke bruk for tjukk olje, 5W30 kan være fint. Det er en utbredt misforståelse at tykk olje er tingen for å få høyere oljetrykk og at det er bra, gjett hva som skjer med flowen. Det er ikke farlig å la den gå litt på tomgang med diesel som smøremiddel, men pass på at oljelampa slukker.

EDIT: Når du har bunnpanna nede så kan det være lurt å sjekke veiv- og rådelager.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar