Hei, jeg har et problem med 9-3(1999 modell bensin, manuell) en min. I fart er bilen veldig vanskelig å gire ned til 2. gear, uansett gir, med unntak av første. 1. til 2. gear går altså helt strålende, men skal jeg ha den i 2. fra foresempel 3. så må jeg på en måte lirke den innom hakket til 1. gear for så å kunne smette den ned i 2. når bilen står stille går gearskiftene uten problemer.
Jeg har i lengre tid prøvd å finne ut av dette og har i den prosessen fått byttet synkringer på 1. og 2. gear, og fått den sjekket over flere ganger på speedparts. jeg har byttet de fremre motorfestene for en tid tilbake da de gamle var litt slitne + at jeg hadde en flott teori om at det at motoren beveger seg en del ved igangsettelse som jeg tror skyldes slitte motorfester så vil dette på sin måte igjen påvirke gearkassen. Tanken er i alle fall den at siden motoren og gearkassa flytter en del på seg (ser ut som en 5-10cm) vil dette påvirke gearvelgeren som igjen vil gi de symptomene jeg har. jeg er veldig usikker og lurer på om noen har noen har opplevd noe lignende og hva som eventuelt kan løse dette.
kortversjon: må innom første gear så vidt for å kunne gire ned til andre gear uansett gear, med unntak av første til andre, hjelp!
Mvh. Jørgen Lindahl
tregt girskift 3. til 2.
Moderator: Moderatorer
tregt girskift 3. til 2.
OG9-3 99-modell
steg 1
steg 1
Re: tregt girskift 3. til 2.
kortversjon 2.0: altså jeg må uansett innom 1. gear såvidt for å kunne få bilen i 2.
OG9-3 99-modell
steg 1
steg 1
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 67
- Registrert: 15 jun 2011, 23:00
- Medlemsnummer: N2263
- Bil: 1998 Saab 900S 2,0i
Re: tregt girskift 3. til 2.
Hei!
Jeg har et lignende problem på min 1998 Saab 900. Det er vanskelig å sette den i 1. gir igjen når jeg stopper i kryss. Må sette kassa i fri og slippe ut clutch for å få kassa i spinn for at den skal gli lett inn.
Har tenkt i samme baner som deg. Mine motorfester er relativt slitt, så det går mot bytte av dem samt ny, helsyntetisk olje på girkassen.
Men. Jeg har sjekket litt og det viser seg at giroverføringsmekanismen kan justeres. Jeg har såvidt fiklet litt med min og det kan se ut som om min er litt ujustert. Kanskje din er det og? Symptomer er iallefall upresis og vanskelig girvalg (ifølge Haynesboka til NG900)
Her kan du lese om bytte av giroverføring: http://www.thesaabsite.com/900new/nglinkageupdate2.htm
Justering står litt lenger ned på siden. Regner med det er det samme på OG9-3 som på de siste utgavene av NG900.
Jeg har et lignende problem på min 1998 Saab 900. Det er vanskelig å sette den i 1. gir igjen når jeg stopper i kryss. Må sette kassa i fri og slippe ut clutch for å få kassa i spinn for at den skal gli lett inn.
Har tenkt i samme baner som deg. Mine motorfester er relativt slitt, så det går mot bytte av dem samt ny, helsyntetisk olje på girkassen.
Men. Jeg har sjekket litt og det viser seg at giroverføringsmekanismen kan justeres. Jeg har såvidt fiklet litt med min og det kan se ut som om min er litt ujustert. Kanskje din er det og? Symptomer er iallefall upresis og vanskelig girvalg (ifølge Haynesboka til NG900)
Her kan du lese om bytte av giroverføring: http://www.thesaabsite.com/900new/nglinkageupdate2.htm
Justering står litt lenger ned på siden. Regner med det er det samme på OG9-3 som på de siste utgavene av NG900.
98' Saab 900S 2,0i
Re: tregt girskift 3. til 2.
@ Azerty Hmm ja det kan jo kanskje være noe der, mener å huske at en sånn justering ble gjort når synkringene i kassa ble byttet, (har forresten omega 690 olje i kassa.) men det skader vel sikkert ikke å prøve å gjøre det igjen, takk for tipset
OG9-3 99-modell
steg 1
steg 1
Re: tregt girskift 3. til 2.
kan også være clutch som ikke frigir ordentlig.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
Re: tregt girskift 3. til 2.
@ Pål N526 Kan det være clutch når det kun gjelder 2. gear? hvordan kan jeg eventuelt sjekke om det er clutchen a?
OG9-3 99-modell
steg 1
steg 1
Re: tregt girskift 3. til 2.
hydraulisk eller mek?JorgenL skrev:@ Pål N526 Kan det være clutch når det kun gjelder 2. gear? hvordan kan jeg eventuelt sjekke om det er clutchen a?
/ pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
Re: tregt girskift 3. til 2.
er jo 9-3 99 modell så det er vel hydraulisk?Pål N526 skrev:hydraulisk eller mek?JorgenL skrev:@ Pål N526 Kan det være clutch når det kun gjelder 2. gear? hvordan kan jeg eventuelt sjekke om det er clutchen a?
/ pål
OG9-3 99-modell
steg 1
steg 1