Bilen dør ved hard bremsing

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Bilen dør ved hard bremsing

Legg inn av Aleks_ » 14 nov 2011, 11:11

Hei.

Har i den senere tid opplevd at bilen stopper ved ganske hard bremsing. Dette gjelder kun i fart. Står den stille kan jeg hoppe og trampe på bremsepedalen så mye jeg vil uten at den stopper.
Fikk e tips om en vakuumlekasje på bremsekraftforsterker, men vil da tro at den hadde stoppa om jeg trampa hardt stillestående også.

Bilen ble sånn etter innlegging av ny programvare, men klarer ikke helt se sammenhengen i programvaren og problemet?
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Bilen dør ved hard bremsing

Legg inn av Pål N526 » 15 nov 2011, 02:30

T7 leser/bruker bremse kretsen. Kjør org sw og se om du kan fremprov feilen...

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bilen dør ved hard bremsing

Legg inn av Ingvar N629 » 15 nov 2011, 07:13

Innsugslufta som brukes til bremseservoen korrigeres kun av lambda, så dersom du har høy adapsjon eller høy lambdakorreksjon i akkurat tomgangsområdet, så kan det bli sånn. Det er jo en teoretisk mulighet at du har en lekkasje i bremsekraftforsterkeren som kun er der når du bremser, men dersom den ikke er hørbar så ville jeg ha begynt et annet sted. Siden feilen oppstod ved bytte av programvare så kan du bytte tilbake til original og prøve, og sjekk for falskluftlekkasjer!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar