9-3SS 1,9 TiD - er motoren i ferd med å havarere?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
dieselhakke
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

9-3SS 1,9 TiD - er motoren i ferd med å havarere?

Legg inn av dieselhakke » 16 nov 2011, 20:55

Har en 2005-mod. 9-3SS 1,9 TiD 8-vent m/ BSR PPC-trim.
Ble oppmerksom på høy tomgang da jeg kom hjem fra jobb idag; ca. 1100 o/min.
Stoppet bilen for å se om det gikk vekk ved omstart; da var bilen uvanlig tungstartet, og det var en svært raklete start av motoren. Dette gjentok seg ved nye prøver. For meg kunne det virke som om det var plenty med strøm, men at motoren var tung å tørne.

Ved rusing kan det virke som om det motoren henger litt, at den ikke går like fort opp og ned i turtall som før.
Når den så falt ned i turtall, landet den på vanlig tomgangsturtall, men etter litt rusing havnet den på 1100 o/min. igjen.
Jeg mener også å høre en ulelyd nesten som en dynamo; den forandrer tone med turtallet på motoren - det høres ut som en lagerlyd.

Jeg er klar over at dette er vage tegn å stille diagnose på, men tar gjerne imot høyttenking, spekulasjoner og teorier om hva som er i ferd med å skje, da jeg syns dette var en merkelig og illevarslende oppførsel av motoren.
Tror jeg tar turen på verksted på vei på jobb i morgen tidlig...

Edit: dette var noe så enkelt som en gåen dynamo. Case closed.
Sist redigert av dieselhakke den 20 nov 2011, 16:39, redigert 2 ganger totalt.

Ronny_N169
Overload!!!
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: 9-3SS 1,9 TiD - er motoren i ferd med å havarere?

Legg inn av Ronny_N169 » 16 nov 2011, 22:14

Om jeg ikke husker helt feil, så går vannpumpa på disse motorene på registerremma (idiotisk) slik at om vannpumpas lager blir dårlig (og det skjer), så er faren for totalhavari absolutt tilstede. Få dette sjekket asap!.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Svar