Oljelekkasje fra motor til styreservopumpen, 9-3
Moderator: Moderatorer
Oljelekkasje fra motor til styreservopumpen, 9-3
Har Saab 9-3 1.8t, 2005 mod. Det står på spesifiseringen fra verkstedet at packbox lekker.
Jeg fikk beskjed om lekkasjen fra det svenske verkstedet for 2,5 måned siden, og har tatt det rolig og småkjørt hele tiden siden, ingen langturer. Blir nå advart av ikke-Saab-folk (som ikke har _sett_ på problemet) mot å kjøre mer i det hele tatt, men hadde tenkte meg tilbake til disse i Sverige og fikse det neste fredag, og å kjøre fram til det. Fikk et tilbud derfra, veldig mye rimeligere enn Saab i Oslo eller SnapDrive. I tillegg skal jeg bytte lenkearm.
Noen som har noe formening hvor farlig det er at det lekker motorolje inn i styreservopumpen? Har ikke merket noe tregere servo e.l. Det svenske merkeverkstedet sier at det ikke er noe problem å kjøre litt til.
Håper jeg poster dette riktig sted, første gang jeg har noe innlegg her...
Jeg fikk beskjed om lekkasjen fra det svenske verkstedet for 2,5 måned siden, og har tatt det rolig og småkjørt hele tiden siden, ingen langturer. Blir nå advart av ikke-Saab-folk (som ikke har _sett_ på problemet) mot å kjøre mer i det hele tatt, men hadde tenkte meg tilbake til disse i Sverige og fikse det neste fredag, og å kjøre fram til det. Fikk et tilbud derfra, veldig mye rimeligere enn Saab i Oslo eller SnapDrive. I tillegg skal jeg bytte lenkearm.
Noen som har noe formening hvor farlig det er at det lekker motorolje inn i styreservopumpen? Har ikke merket noe tregere servo e.l. Det svenske merkeverkstedet sier at det ikke er noe problem å kjøre litt til.
Håper jeg poster dette riktig sted, første gang jeg har noe innlegg her...
-
- Innlegg: 6
- Registrert: 24 nov 2011, 22:04
Re: Oljelekkasje fra motor til styreservopumpen, 9-3
Hei,
Fikk du noe svar fra folk? Hadde samme problemet rett etter jeg kjøpte min Saab 9-3 1,8t 2006 modell i sommer. Fikk beskjed om at det ikke var akutt, men at det burde fikses siden det etterhvert ble mindre motorolje på motoren og mye søl fra servostyringstanken som ble veldig fort full. Jeg fikk byttet tank og pumpe som sitter sammen i en del, og da var det bare å kjøre videre. Fikk prutet litt på prisen samt at de fant en renovert del som de satte på - betalte vel 5000 kr for del og arbeid på Saab i T.heim for det. Var bare en times arbeid, så her var det altså delen jeg betalte for. Jeg fikk med meg den gamle delen siden det ikke var noe annet galt på den enn at en pakning mellom motor og servooljetanken var ødelagt.
Fikk du noe svar fra folk? Hadde samme problemet rett etter jeg kjøpte min Saab 9-3 1,8t 2006 modell i sommer. Fikk beskjed om at det ikke var akutt, men at det burde fikses siden det etterhvert ble mindre motorolje på motoren og mye søl fra servostyringstanken som ble veldig fort full. Jeg fikk byttet tank og pumpe som sitter sammen i en del, og da var det bare å kjøre videre. Fikk prutet litt på prisen samt at de fant en renovert del som de satte på - betalte vel 5000 kr for del og arbeid på Saab i T.heim for det. Var bare en times arbeid, så her var det altså delen jeg betalte for. Jeg fikk med meg den gamle delen siden det ikke var noe annet galt på den enn at en pakning mellom motor og servooljetanken var ødelagt.
Re: Oljelekkasje fra motor til styreservopumpen, 9-3
Hei
Nei ikke fått noe svar før ditt, men ditt var til gjengjeld meget informativt . Det var noe sånt jeg håpet på. Jeg fikk tilbud fra Saab i Norge (etter å ha referert opplysningene om problemet fra Sverige) på 10.000 kr på lekkasje og bytte av lenkearm. I Sverige gjør de det for 3000 svenske. Men de vet jo også akkurat hva som er galt da.
Jeg fikk beskjed fra Saab i Norge at det nå fins et byttesett for den pakningen, før måtte man visstbok bytte hele pumpa ettersom jeg forstod det. Likevel ble det såpass dyrt altså.
Da kjører jeg med lett hjerte en uke til før jeg drar til Sverige . Takk for svar.
Nei ikke fått noe svar før ditt, men ditt var til gjengjeld meget informativt . Det var noe sånt jeg håpet på. Jeg fikk tilbud fra Saab i Norge (etter å ha referert opplysningene om problemet fra Sverige) på 10.000 kr på lekkasje og bytte av lenkearm. I Sverige gjør de det for 3000 svenske. Men de vet jo også akkurat hva som er galt da.
Jeg fikk beskjed fra Saab i Norge at det nå fins et byttesett for den pakningen, før måtte man visstbok bytte hele pumpa ettersom jeg forstod det. Likevel ble det såpass dyrt altså.
Da kjører jeg med lett hjerte en uke til før jeg drar til Sverige . Takk for svar.
-
- Innlegg: 6
- Registrert: 24 nov 2011, 22:04
Re: Oljelekkasje fra motor til styreservopumpen, 9-3
Oki, stor prisforskjell da :O Men husk å følge oljenivået i motoren mens du kjører da, siden olje lekker fra motor og inn i servosystemet! Veldig greit å vite at det nå finnes en byttesett siden jeg sitter med en pumpe og tank som sannsynligvis er helt i orden:) Får bare kjøpe pakningssett neste gang og sette på den gamle - hvis det ryker en gang til
Re: Oljelekkasje fra motor til styreservopumpen, 9-3
Det gikk som en drøm, prisen for begge reparasjonene ble 2500 norske, en del billigere enn de 9.500 som Saab i Norge skulle ha... 3,5 time med venting så var jeg å vei tilbake igjen.
Og ja, fordel med byttesett. Skulle jo bare mangle.
Takk igjen for innspill
Og ja, fordel med byttesett. Skulle jo bare mangle.
Takk igjen for innspill
- Ola Pituetten N703
- 2.0 bar
- Innlegg: 609
- Registrert: 12 okt 2006, 21:08
- Medlemsnummer: N703
- Navn: Ove Kynell Arstad
- Bil: 9-5 05 Vector - Qashqai Tekna
- Sted: Etnedal i Valdres
- Kontakt:
Re: Oljelekkasje fra motor til styreservopumpen, 9-3
Flott det ble fiksa,men hvilket verksted besøkte du i Sverige ? Trenger tips om billig verksted.
SAAB ER BEST
Re: Oljelekkasje fra motor til styreservopumpen, 9-3
Nordmarkens Motor i Årjäng, jeg føler de har gjort en god og ihvertfall rimelig jobb for meg to ganger nå.
http://www.nordmarkensmotor.se/
http://www.nordmarkensmotor.se/
Re: Oljelekkasje fra motor til styreservopumpen, 9-3
Heisann,Kjakan skrev: Jeg fikk beskjed fra Saab i Norge at det nå fins et byttesett for den pakningen, før måtte man visstbok bytte hele pumpa ettersom jeg forstod det. Likevel ble det såpass dyrt altså.
.
Jeg har samme problemet viser det seg....
Hvor fikk du beskjed om dette byttesettet? Kunne tenke meg å prøve å få kjøpt det, ettersom pumpen tilsynelatende fungerer utmerket...
Men mitt lokale saabverksted hadde ikke hørt om noe byttesett og vil skifte hele pumpen.
Re: Oljelekkasje fra motor til styreservopumpen, 9-3
Hei
Jeg husker ikke sikkert, men det må vel ha vært på Autoelite Oslo. Og det ble gjort i Sverige, på Normarkens Motor i Årjäng.
Jeg husker ikke sikkert, men det må vel ha vært på Autoelite Oslo. Og det ble gjort i Sverige, på Normarkens Motor i Årjäng.
Re: Oljelekkasje fra motor til styreservopumpen, 9-3
Ok, takker.
Jeg får høre litt rundt. Synes i utganspunktet 8500 spenn er litt mye for å skifte en pumpe som fungerer utmerket med unntak av pakningen...
Jeg får høre litt rundt. Synes i utganspunktet 8500 spenn er litt mye for å skifte en pumpe som fungerer utmerket med unntak av pakningen...
Re: Oljelekkasje fra motor til styreservopumpen, 9-3
Tror muligens jeg har fått samme problemet på min 9-3 03'. Kommer ut olje fra servooljebeholderen og den oljen ser mer ut som motorolje enn servoolje. Jeg fant denne http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 ... 23007.html og lurer egentlig om det er nok å bytte den?
Merker ikke noe problem med styringen, så er ikke så veldig gira på å bytte ut hele pumpen.
Merker ikke noe problem med styringen, så er ikke så veldig gira på å bytte ut hele pumpen.
Re: Oljelekkasje fra motor til styreservopumpen, 9-3
Om det bare er en simering, så er det lite problem å bytte.
Ser ut som den sitter rundt akslingen som går inn i motor/pumpa.
EDIT:
Her har du en liten guide(neste post)
/ Pål
Ser ut som den sitter rundt akslingen som går inn i motor/pumpa.
EDIT:
Her har du en liten guide(neste post)
/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
Re: Oljelekkasje fra motor til styreservopumpen, 9-3
Slik ser simeringen ut. Søk på nettet for å få tak i, evt. bestill hos en av sponsorene våre.
OBS: Vær nøye og forsiktig så aksling får merker og riper!
Og monteres slik:
/ Pål
OBS: Vær nøye og forsiktig så aksling får merker og riper!
Og monteres slik:
/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
Re: Oljelekkasje fra motor til styreservopumpen, 9-3
Fantastisk! Takker og bukker!
Dette så ikke ut som store problemet å få fikset.
Dette så ikke ut som store problemet å få fikset.
Re: Oljelekkasje fra motor til styreservopumpen, 9-3
Er det derfor jeg betalt 8000 spenn? Fordi "man er nødt til å skifte hele pumpen"?
Sånn rent bortsett fra at min pumpe fungerte strålende, har jeg selvsagt ingen garanti for at det faktisk ikke var nødvendig. Men må innrømme at jeg sitter med en liten bismak nå, etter å ha sett disse bildene.....
Sånn rent bortsett fra at min pumpe fungerte strålende, har jeg selvsagt ingen garanti for at det faktisk ikke var nødvendig. Men må innrømme at jeg sitter med en liten bismak nå, etter å ha sett disse bildene.....