Trimmet bil går dårligere

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Trimmet bil går dårligere

Legg inn av Jørgen N237 » 09 jan 2012, 12:00

Har en 9-5 2.0t som er chippet steg 1 som nå går tilnærmet orginal. Har ikke brukt bilen noe særlig selv i det siste, og vet ikke når dette er skjedd. Hørte snakk om noen blå ventiler, hvor er disse og er det sannsynlig problem? Bilen er kjørt 175 k km.
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Trimmet bil går dårligere

Legg inn av Ingvar N629 » 09 jan 2012, 12:08

Søk på EVAP eller "blå enveisventiler".
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Trimmet bil går dårligere

Legg inn av EdHunter N815 » 09 jan 2012, 17:27

Jeg har byttet disse selv på 9-5en, hjalp veldig mye. Bare ta kontakt om du trenger hjelp. :)

Du finner VW delenummer her på forumet et sted, jeg har glemt hvor. Søk gjør nok susen. Jeg gikk på Møller og handlet disse, kostet sånn ca. ingenting.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Vegars
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 811
Registrert: 10 jan 2006, 23:17
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar

Re: Trimmet bil går dårligere

Legg inn av Vegars » 09 jan 2012, 18:18

Sjekk også vakumslanger, spesielt den som går til WG klokka!
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Re: Trimmet bil går dårligere

Legg inn av Jørgen N237 » 09 jan 2012, 19:06

Vakuumslanger har jeg sett over og ikke funnet noe feil.

Bjørn;er det en stor jobb å bytte ventil?
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Trimmet bil går dårligere

Legg inn av EdHunter N815 » 09 jan 2012, 19:24

Jørgen N237 skrev:Vakuumslanger har jeg sett over og ikke funnet noe feil.

Bjørn;er det en stor jobb å bytte ventil?
Nei absolutt ikke, du bytter begge ventilene og slangene mellom på en effektiv times arbeid. :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Sigge N1999
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 224
Registrert: 04 mar 2010, 17:02
Medlemsnummer: N1999
Navn: Sigurd Lenes
Bil: M90 900S / M91 900 T16 Cab
Sted: Emmerød

Re: Trimmet bil går dårligere

Legg inn av Sigge N1999 » 10 jan 2012, 14:40

Her er tegningen

Bilde

Hadde samme problem med min - kjøpte meg en turbotrykksmåler og fant ut at ventilene var gåene, samt at jeg hadde en lekkasje i et trykkrør. Nå lader hvertfall min ca 1,2 bar ved fult pådrag.
Jeg løste problemet med en boltmod - noen som kan si noe om hvorvidt dette er uheldig å kjøre med? Ser folk på andre saabforum har kjørt med dette opsettet i årevis.

Bilde

Ellers kan du kjøpe ventiler på VW - står mer her viewtopic.php?f=12&t=22377
(V)M91 Saab 900 T16 convertible does not park, I't lands
(V)M93 Saab 900 T16S is an outstanding vehicle in it's class

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Trimmet bil går dårligere

Legg inn av Ingvar N629 » 10 jan 2012, 15:07

Den "boltmoden" der er iallfall ikke smart, da du slipper ut luft som måles inn av LMM. All returlufta fra MV går til friluft slik som du har koblet det. Skal du blokkere så må du blokkere på et annet vis. Blokkerer du én så har du delvis tett tankutlufting, blokkerer du begge så blir det helt tett, men så langt regner jeg med du har tenkt. Jeg har selv blokkert på den ene ELLER den andre siden i feilsøkingsøyemed (men da er det blokkert slik at det ikke lekker til friluft) og som midlertidig løsning, men det er ikke noe man skal basere seg på å ha permanent.

For å fikse dette BILLIG og ENKELT så kjøper man seg enveisventiler løst, f eks hos VW, men det finnes slike å få kjøpt løst flere steder. Jeg kjøpte en håndfull som "kjekt å ha" hos Romnes i Trondheim, de er i metall og skal visst tåle litt. Når disse skal monteres så skjøter man med løse overganger og bensinslange, og monterer ventilene i enden av original slange (pass på rett vei på ventilen). Original, defekt ventil lar man bare sitte der den sitter.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Trimmet bil går dårligere

Legg inn av Ingvar N629 » 10 jan 2012, 15:20

Finnes også diverse på e-bay, søk på inline fuel check valve, f eks disse:

http://www.ebay.com/itm/5-16-8mm-5PCS-I ... 336fc42d71
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Sigge N1999
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 224
Registrert: 04 mar 2010, 17:02
Medlemsnummer: N1999
Navn: Sigurd Lenes
Bil: M90 900S / M91 900 T16 Cab
Sted: Emmerød

Re: Trimmet bil går dårligere

Legg inn av Sigge N1999 » 10 jan 2012, 15:41

Ingvar N629 skrev:Den "boltmoden" der er iallfall ikke smart, da du slipper ut luft som måles inn av LMM. All returlufta fra MV går til friluft slik som du har koblet det. Skal du blokkere så må du blokkere på et annet vis. Blokkerer du én så har du delvis tett tankutlufting, blokkerer du begge så blir det helt tett, men så langt regner jeg med du har tenkt. Jeg har selv blokkert på den ene ELLER den andre siden i feilsøkingsøyemed (men da er det blokkert slik at det ikke lekker til friluft) og som midlertidig løsning, men det er ikke noe man skal basere seg på å ha permanent.

For å fikse dette BILLIG og ENKELT så kjøper man seg enveisventiler løst, f eks hos VW, men det finnes slike å få kjøpt løst flere steder. Jeg kjøpte en håndfull som "kjekt å ha" hos Romnes i Trondheim, de er i metall og skal visst tåle litt. Når disse skal monteres så skjøter man med løse overganger og bensinslange, og monterer ventilene i enden av original slange (pass på rett vei på ventilen). Original, defekt ventil lar man bare sitte der den sitter.

Hva slags problemer medfører dette med untak av litt negativ miljøpåvirkning? :roll:

http://www.econmancer.com/?p=65
(V)M91 Saab 900 T16 convertible does not park, I't lands
(V)M93 Saab 900 T16S is an outstanding vehicle in it's class

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Trimmet bil går dårligere

Legg inn av Ingvar N629 » 10 jan 2012, 16:01

Adapsjonsproblemer og feil luft/drivstoffblanding!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Sigge N1999
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 224
Registrert: 04 mar 2010, 17:02
Medlemsnummer: N1999
Navn: Sigurd Lenes
Bil: M90 900S / M91 900 T16 Cab
Sted: Emmerød

Re: Trimmet bil går dårligere

Legg inn av Sigge N1999 » 11 jan 2012, 13:11

Kan du konkretisere problemene? Har bestilt meg nye ventiler på e-bay, så jeg skal bytte de, men er fortsatt ikke helt sikker på hvilke problemer som oppstår ved å tette slangen.
(V)M91 Saab 900 T16 convertible does not park, I't lands
(V)M93 Saab 900 T16S is an outstanding vehicle in it's class

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Trimmet bil går dårligere

Legg inn av Ingvar N629 » 11 jan 2012, 13:14

Når du slipper luften fra magnetventilens retur ut i friluft, så går ikke all luft som er målt inn av luftmassemåleren inn i motoren, hvor mye kommer selvsagt an på magnetventilens pådrag. Hvis man forstår motorstyringens virkemåte kan man videre forstå at dette blir feil!

Den slangen du har tettet kommer jo fra tankutluftingen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar