Trimmet bil går dårligere
Moderator: Moderatorer
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Trimmet bil går dårligere
Har en 9-5 2.0t som er chippet steg 1 som nå går tilnærmet orginal. Har ikke brukt bilen noe særlig selv i det siste, og vet ikke når dette er skjedd. Hørte snakk om noen blå ventiler, hvor er disse og er det sannsynlig problem? Bilen er kjørt 175 k km.
Styrer med DAB og AUX
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Trimmet bil går dårligere
Søk på EVAP eller "blå enveisventiler".
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Trimmet bil går dårligere
Jeg har byttet disse selv på 9-5en, hjalp veldig mye. Bare ta kontakt om du trenger hjelp. ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Du finner VW delenummer her på forumet et sted, jeg har glemt hvor. Søk gjør nok susen. Jeg gikk på Møller og handlet disse, kostet sånn ca. ingenting.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Du finner VW delenummer her på forumet et sted, jeg har glemt hvor. Søk gjør nok susen. Jeg gikk på Møller og handlet disse, kostet sånn ca. ingenting.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
Re: Trimmet bil går dårligere
Sjekk også vakumslanger, spesielt den som går til WG klokka!
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Re: Trimmet bil går dårligere
Vakuumslanger har jeg sett over og ikke funnet noe feil.
Bjørn;er det en stor jobb å bytte ventil?
Bjørn;er det en stor jobb å bytte ventil?
Styrer med DAB og AUX
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Trimmet bil går dårligere
Nei absolutt ikke, du bytter begge ventilene og slangene mellom på en effektiv times arbeid.Jørgen N237 skrev:Vakuumslanger har jeg sett over og ikke funnet noe feil.
Bjørn;er det en stor jobb å bytte ventil?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Sigge N1999
- 1.2 bar
- Innlegg: 224
- Registrert: 04 mar 2010, 17:02
- Medlemsnummer: N1999
- Navn: Sigurd Lenes
- Bil: M90 900S / M91 900 T16 Cab
- Sted: Emmerød
Re: Trimmet bil går dårligere
Her er tegningen
![Bilde](http://test.saabturboclub.net/images/ext/199682e3e1b1bcc3a7482c73f8ee5f0a)
Hadde samme problem med min - kjøpte meg en turbotrykksmåler og fant ut at ventilene var gåene, samt at jeg hadde en lekkasje i et trykkrør. Nå lader hvertfall min ca 1,2 bar ved fult pådrag.
Jeg løste problemet med en boltmod - noen som kan si noe om hvorvidt dette er uheldig å kjøre med? Ser folk på andre saabforum har kjørt med dette opsettet i årevis.
![Bilde](http://test.saabturboclub.net/images/ext/cb8b1e818479486567e0d6da065fe2b9)
Ellers kan du kjøpe ventiler på VW - står mer her viewtopic.php?f=12&t=22377
Hadde samme problem med min - kjøpte meg en turbotrykksmåler og fant ut at ventilene var gåene, samt at jeg hadde en lekkasje i et trykkrør. Nå lader hvertfall min ca 1,2 bar ved fult pådrag.
Jeg løste problemet med en boltmod - noen som kan si noe om hvorvidt dette er uheldig å kjøre med? Ser folk på andre saabforum har kjørt med dette opsettet i årevis.
Ellers kan du kjøpe ventiler på VW - står mer her viewtopic.php?f=12&t=22377
(V)M91 Saab 900 T16 convertible does not park, I't lands
(V)M93 Saab 900 T16S is an outstanding vehicle in it's class
(V)M93 Saab 900 T16S is an outstanding vehicle in it's class
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Trimmet bil går dårligere
Den "boltmoden" der er iallfall ikke smart, da du slipper ut luft som måles inn av LMM. All returlufta fra MV går til friluft slik som du har koblet det. Skal du blokkere så må du blokkere på et annet vis. Blokkerer du én så har du delvis tett tankutlufting, blokkerer du begge så blir det helt tett, men så langt regner jeg med du har tenkt. Jeg har selv blokkert på den ene ELLER den andre siden i feilsøkingsøyemed (men da er det blokkert slik at det ikke lekker til friluft) og som midlertidig løsning, men det er ikke noe man skal basere seg på å ha permanent.
For å fikse dette BILLIG og ENKELT så kjøper man seg enveisventiler løst, f eks hos VW, men det finnes slike å få kjøpt løst flere steder. Jeg kjøpte en håndfull som "kjekt å ha" hos Romnes i Trondheim, de er i metall og skal visst tåle litt. Når disse skal monteres så skjøter man med løse overganger og bensinslange, og monterer ventilene i enden av original slange (pass på rett vei på ventilen). Original, defekt ventil lar man bare sitte der den sitter.
For å fikse dette BILLIG og ENKELT så kjøper man seg enveisventiler løst, f eks hos VW, men det finnes slike å få kjøpt løst flere steder. Jeg kjøpte en håndfull som "kjekt å ha" hos Romnes i Trondheim, de er i metall og skal visst tåle litt. Når disse skal monteres så skjøter man med løse overganger og bensinslange, og monterer ventilene i enden av original slange (pass på rett vei på ventilen). Original, defekt ventil lar man bare sitte der den sitter.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Trimmet bil går dårligere
Finnes også diverse på e-bay, søk på inline fuel check valve, f eks disse:
http://www.ebay.com/itm/5-16-8mm-5PCS-I ... 336fc42d71
http://www.ebay.com/itm/5-16-8mm-5PCS-I ... 336fc42d71
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Sigge N1999
- 1.2 bar
- Innlegg: 224
- Registrert: 04 mar 2010, 17:02
- Medlemsnummer: N1999
- Navn: Sigurd Lenes
- Bil: M90 900S / M91 900 T16 Cab
- Sted: Emmerød
Re: Trimmet bil går dårligere
Ingvar N629 skrev:Den "boltmoden" der er iallfall ikke smart, da du slipper ut luft som måles inn av LMM. All returlufta fra MV går til friluft slik som du har koblet det. Skal du blokkere så må du blokkere på et annet vis. Blokkerer du én så har du delvis tett tankutlufting, blokkerer du begge så blir det helt tett, men så langt regner jeg med du har tenkt. Jeg har selv blokkert på den ene ELLER den andre siden i feilsøkingsøyemed (men da er det blokkert slik at det ikke lekker til friluft) og som midlertidig løsning, men det er ikke noe man skal basere seg på å ha permanent.
For å fikse dette BILLIG og ENKELT så kjøper man seg enveisventiler løst, f eks hos VW, men det finnes slike å få kjøpt løst flere steder. Jeg kjøpte en håndfull som "kjekt å ha" hos Romnes i Trondheim, de er i metall og skal visst tåle litt. Når disse skal monteres så skjøter man med løse overganger og bensinslange, og monterer ventilene i enden av original slange (pass på rett vei på ventilen). Original, defekt ventil lar man bare sitte der den sitter.
Hva slags problemer medfører dette med untak av litt negativ miljøpåvirkning?
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
http://www.econmancer.com/?p=65
(V)M91 Saab 900 T16 convertible does not park, I't lands
(V)M93 Saab 900 T16S is an outstanding vehicle in it's class
(V)M93 Saab 900 T16S is an outstanding vehicle in it's class
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Trimmet bil går dårligere
Adapsjonsproblemer og feil luft/drivstoffblanding!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Sigge N1999
- 1.2 bar
- Innlegg: 224
- Registrert: 04 mar 2010, 17:02
- Medlemsnummer: N1999
- Navn: Sigurd Lenes
- Bil: M90 900S / M91 900 T16 Cab
- Sted: Emmerød
Re: Trimmet bil går dårligere
Kan du konkretisere problemene? Har bestilt meg nye ventiler på e-bay, så jeg skal bytte de, men er fortsatt ikke helt sikker på hvilke problemer som oppstår ved å tette slangen.
(V)M91 Saab 900 T16 convertible does not park, I't lands
(V)M93 Saab 900 T16S is an outstanding vehicle in it's class
(V)M93 Saab 900 T16S is an outstanding vehicle in it's class
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Trimmet bil går dårligere
Når du slipper luften fra magnetventilens retur ut i friluft, så går ikke all luft som er målt inn av luftmassemåleren inn i motoren, hvor mye kommer selvsagt an på magnetventilens pådrag. Hvis man forstår motorstyringens virkemåte kan man videre forstå at dette blir feil!
Den slangen du har tettet kommer jo fra tankutluftingen.
Den slangen du har tettet kommer jo fra tankutluftingen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan