latsaab?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
munin
Innlegg: 10
Registrert: 16 jan 2012, 05:08

latsaab?

Legg inn av munin » 16 jan 2012, 05:19

Hei.
fersk saab-eier her.

etter en nokså lang ungdomsperiode med mye rart av biler, tenkte jeg å prøve noe fornuftigt, så jeg kjøpte meg en Saab 9000 2.3 lavtrykks-turbo -95.
tidligere eier bedyret at denne var i god stand, men jeg synes den går dårlig.
nå er jeg klar over at dette er en relativt tung bil, og at ltt-utgaven har "bare" 170 hester, men jeg hadde forventet mer.
i en lang slakk oppoverbakke (tunell under havet på ca 4 km) klarte jeg ikke å akselrere i 3. gear fra rundt 110. da hadde vel motoren rundt 4000 o/min.
Jeg mistet faktisk litt fart før jeg kom meg opp.

Nå er denne bilen veldig mye høyere giret enn alt annet jeg har hadd, og det spiller kansje inn på hvordan jeg opplever den, men høres dette rett ut?
motoren høres veldig fin ut, drar veldig jevnt fra lavt turtall og opp.
jeg mistenker at det er noe tull med turboen, eller styring av denne. er det noen vanlige problemer med 9000 jeg kan sjekke selv?
er ingen feilkoder ved oppstart eller kjøring.

Takk. :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: latsaab?

Legg inn av Ingvar N629 » 16 jan 2012, 09:12

Sjekk at ikke wastegatestaget har hoppet av. Hvis det sitter på plass, sjekk hvor mye den lader.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

munin
Innlegg: 10
Registrert: 16 jan 2012, 05:08

Re: latsaab?

Legg inn av munin » 16 jan 2012, 18:36

trodde wastegaten var naturlig lukket, og at den åpnet seg på et gitt trykk?
vil ikke jeg da heller få altfor høyt turbotrykk om det er noe stag som er hoppet av?
går greit å komme til wastegate og resten av turboen fra undersida? mye deksel som må bort? noen trix, eller får jeg det til uten å knekke å ødelegge noe fester?
:)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: latsaab?

Legg inn av Ingvar N629 » 16 jan 2012, 19:11

Hvis staget har løsnet så blåser jo eksostrykket opp wg med en gang. Kommer til fra under bilen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

munin
Innlegg: 10
Registrert: 16 jan 2012, 05:08

Re: latsaab?

Legg inn av munin » 17 jan 2012, 23:19

Helt rett. wastegatestaget var hoppet av :)
men..

spjeldet i wastegaten satt fast.
eller, det står ikke helt fast, det kan beveges ca 1 cm, men det står i helt feil posisjon, så jeg får ikke satt på staget fra actuatoren. (ja, jeg drar staget ut først, men mangler ca 5mm for å i det heletatt få det på)
nå tror jeg ikke det hadde gjort noe nytte å få på staget da spjeldet ikke virker som det skal.

Jeg skrudde av eksosrøret ut fra turboen, noe som var litt tungvindt pga en en lambdasonde eller noe som sto på det.., men fikk ikke wastegatespjeldet i rett stilling.
Det så for meg ut som det er montert feil, men jeg er åpen for muligheten til at det bare er jeg som ikke skjønner hva som er galt.
Finnes det noe tegning eller video på hvordan dette skal være, så jeg kansje kan få det riktig?

setter stor pris på innspill, da jeg står litt fast. om forklaringen min er dårlig kan jeg utdype om noen vil hjelpe.

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: latsaab?

Legg inn av Gunnar N326 » 18 jan 2012, 00:43

Har du bilde av greiene? Skal noe til at det er feilmontert i utgangspunktet, men rarere ting har skjedd...
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

munin
Innlegg: 10
Registrert: 16 jan 2012, 05:08

Re: latsaab?

Legg inn av munin » 18 jan 2012, 01:14

nei, har ikke bilder av det.
det virker som om spjeldet er åpnet altfor mye, så det på en måte er kommet forbi et hakk, og jeg får ikke spjeldet tilbake dit det skal være.
har banket å bøyd, til jeg såvidt bøyde festet som skal på staget mellom aktuatorn og wastegaten, så måtte gi meg.

fant et bildet på nettet, og fra denne vinkelen peker spjeldet ca rett mot meg på min bil.

http://photo.platonoff.com/Auto/2005110 ... .Turbo.jpg

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: latsaab?

Legg inn av Ingvar N629 » 18 jan 2012, 08:37

Hvis det ikke virker å gi armen et lett kakk med hammeren, så er det bare å begynne å skru, gitt
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

munin
Innlegg: 10
Registrert: 16 jan 2012, 05:08

Re: latsaab?

Legg inn av munin » 18 jan 2012, 23:41

ga den mange kakk med en hammer, og den kom sakte over mit dit den skal være.
fikk spjeldet så langt over at jeg fikk festa staget, men ventilen lukker ikke helt.
nå går bilen bedre, men regner med det er mere å hente da ventilen ikke var helt lukket.
er det noe håp for at dette skal løsne mere av seg selv over tid, da aktuatoren trekker å jokker litt på staget?
takk for hjelp sålangt.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: latsaab?

Legg inn av Hjelle, N6 » 18 jan 2012, 23:46

Og du er sikker på at arma går fritt?

munin
Innlegg: 10
Registrert: 16 jan 2012, 05:08

Re: latsaab?

Legg inn av munin » 19 jan 2012, 00:59

hvilken arm?
du tenker på om det er mulighet for at wastegaten ikke åpner når den skal?
nå går den uten motstand, men om den etterhvert går seg til, men er treg, er det kansje fare for at den ikke åpner når den skal ja..
det er vel mildt sagt ugunstigt..

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: latsaab?

Legg inn av Hjelle, N6 » 22 jan 2012, 13:52

Ja, meinar arma som går ifrå turboen og inn i wastegaten. Påsjå at den går fritt, at ikkje tek i wastegatehuset. Går den ikkje fritt vil du aldri få større trykk enn der den stoppar.

Svar