daff 9-5
Moderator: Moderatorer
-
- Medlemsnummer: N2289
- Navn: Steffen
- Bil: 9-5 2.0L
- Sted: OSLO/ELVERUM
daff 9-5
Hei, jeg har en 1999 modell 9-5 2.0L som jeg heletiden har syntes har vært litt slapp, for er jo grenser for hva man kan forvente av en stor tung bil med 150hk. Men så fant jeg ut at jeg skulle prøve meg på litt trim, starte pent og rolig med steg 1. da starta problemene å åpenbare seg. ikke gikk den noe nevneverdig bedre og jeg merka tydelig rykking/lugging, så jeg tilbakestilte sw. tilbake på orginal program merka jeg også at den lugga litt, ikke like tydelig, og bare når jeg pressa litt hardt.
Så da var det inn her på forumet å søke, lese og ut i garasjen
-det liggere ingen feilkode på bilen
-Først testa jeg de berømte enveis ventilene, de er i orden.
-Så fant jeg en vakuum slange som var løs, plugget den på igjenn. ingen bedring.
-fant en litt morken slange så gikk over å bytta alle vakuumslangene jeg fant med silikonslanger og bytta samtidig avlastningsventil, nå ble det faktisk værre
-oppdaget at alu-røret som sitter mellom innløpsrør(om det heter det?) og avlastningsventil satt litt slarkete så fikk strammet opp det med ny o-ring, ingen bedring.
-tok av kontakta på magnetventil og prøvde en tur da var all lugging borte, tenkte det var et "long shot" men bytta magnetventil og sletta feilkode og lugginga var fortsatt borte, endelig litt bedring, så prøvde å trimme igjenn. går fortsatt dårlig men uten lugging nå.
-fikk tak i en turbotrykksmåler av den typen de selger på torshov, kobla den opp og prøvde en tur, 3.gir flat pedal ca rundt 3000 rpm når den 0,45bar og ligger der helt til jeg slipper gassen ved rundt 5500rpm, kobler av kontakta til magnetventil og ny prøvetur med samme prosedyre nå legger den seg dønn på 0,1bar
- prøver å justere glt, skrur 10 runder inn og ny prøvetur med MV koblet fra, nå går måleren opp til 0,1 for så å dette ned igjenn til 0. hmmmm
- skrur wg staget ut igjenn, tilbakestiller til orginal sw, ny prøvetur legger seg dønn rolig på o,1 igjenn, kobler til MV, sletter feilkode, ny prøvetur legger seg bom rolig på 0,3bar.
Skjønner ganske lite her nå, håper noen har noen tips og forklaringer til meg, for nå står jeg fast
Så da var det inn her på forumet å søke, lese og ut i garasjen
-det liggere ingen feilkode på bilen
-Først testa jeg de berømte enveis ventilene, de er i orden.
-Så fant jeg en vakuum slange som var løs, plugget den på igjenn. ingen bedring.
-fant en litt morken slange så gikk over å bytta alle vakuumslangene jeg fant med silikonslanger og bytta samtidig avlastningsventil, nå ble det faktisk værre
-oppdaget at alu-røret som sitter mellom innløpsrør(om det heter det?) og avlastningsventil satt litt slarkete så fikk strammet opp det med ny o-ring, ingen bedring.
-tok av kontakta på magnetventil og prøvde en tur da var all lugging borte, tenkte det var et "long shot" men bytta magnetventil og sletta feilkode og lugginga var fortsatt borte, endelig litt bedring, så prøvde å trimme igjenn. går fortsatt dårlig men uten lugging nå.
-fikk tak i en turbotrykksmåler av den typen de selger på torshov, kobla den opp og prøvde en tur, 3.gir flat pedal ca rundt 3000 rpm når den 0,45bar og ligger der helt til jeg slipper gassen ved rundt 5500rpm, kobler av kontakta til magnetventil og ny prøvetur med samme prosedyre nå legger den seg dønn på 0,1bar
- prøver å justere glt, skrur 10 runder inn og ny prøvetur med MV koblet fra, nå går måleren opp til 0,1 for så å dette ned igjenn til 0. hmmmm
- skrur wg staget ut igjenn, tilbakestiller til orginal sw, ny prøvetur legger seg dønn rolig på o,1 igjenn, kobler til MV, sletter feilkode, ny prøvetur legger seg bom rolig på 0,3bar.
Skjønner ganske lite her nå, håper noen har noen tips og forklaringer til meg, for nå står jeg fast
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: daff 9-5
Tenker på at kanskje wastegaten er slapp så den bør byttes.
Du finner også info på å måle GLT på forumet fra før på 9-5n.
Du finner også info på å måle GLT på forumet fra før på 9-5n.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
du kan ikke herje sånn med grunnladetrykket (wastegatefjæren). Den må ha rett grunninnstilling, ellers får du problemer.... mere problemer, løser ingenting å mekke i blinde. Det kan være mange ting, men før du prøver flere magnetventiler, få sjekket drivtrinnet i styresentralen din. Hvor gamle er tennpluggene dine, og nøyaktig hvilke er det du har i motoren nå? Er det byttet bensinfilter? Turbotrykkmåler på en sånn motor (T7) gir deg lite info du kan bruke. Alt er styrt av elektronikken, og du har ikke effekt, da må årsaken finnes og rettes, så kommer hestene hjem av seg selv. Hjelper ikke å prøve å overliste elektronikken. 

MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Hvis den går med for lavt GLT så er det nok en mekanisk feil, selv om gassspjeldet på disse bilene godt kan finne på å lukke seg for å ta ned manifoldtrykket. Likevel ikke der jeg ville ha startet, hvis bilen har vært slik lenge. Dårlig bensinpumpe eller halvtett bensinfilter bruker å utarte over tid... Jeg går ut fra at du har koblet turbotrykksmåleren riktig, ikke f eks på slangen til avlastningsventilen, og etter spjeld.
Har du sjekket begge enveisventilene til tankutluftinga?
Har du sjekket godt nok for luftlekkasjer? Du bør prøvetrykke systemet. Lekker lufta ut så minster du ladetrykk, og turboen jobber seg i hjel. Lekkasjer vil dessuten påvirke avlesningen til luftmassemåleren, som vil gi feil regulering. Ser at du har byttet avlastningsventil, har du kontrollert at magnetventilen som styrer denne har rett funksjon?
Sjekk at turboen mekanisk er i orden, sjekk turbinen, sjekk at klaffen til wastegate er skikkelig på plass og at den tetter godt, og at wastegateklokka er i orden. Er det en original turbo som står i, eller har den blitt byttet noen gang? Mye tull med wastegate som ikke holder tett samt elendige trykklokker på kinakopiene som selges alt for mange steder.
Sjekk at du ikke har tett eksosanlegg.
Koble wastegateklokka til en kompressor, sett også på et manometer. Slipp på trykkluft til wastegaten åpner, slik får du sjekket grunnladetrykket. Hvis dette er i orden når du tester på det viset, så må du lete etter feilen et annet sted.
Merk også at styresystemet jobber mot luftmasse, og ikke ladelufttrykk. Det er derfor viktig at luftmassemåleren er i orden. Dårlige luftmassemålere kan ha til dels store avvik, men dette vil man se på bensinadapsjon, da lambdasonden brukes som kontrollfunksjon.
Har du sjekket begge enveisventilene til tankutluftinga?
Har du sjekket godt nok for luftlekkasjer? Du bør prøvetrykke systemet. Lekker lufta ut så minster du ladetrykk, og turboen jobber seg i hjel. Lekkasjer vil dessuten påvirke avlesningen til luftmassemåleren, som vil gi feil regulering. Ser at du har byttet avlastningsventil, har du kontrollert at magnetventilen som styrer denne har rett funksjon?
Sjekk at turboen mekanisk er i orden, sjekk turbinen, sjekk at klaffen til wastegate er skikkelig på plass og at den tetter godt, og at wastegateklokka er i orden. Er det en original turbo som står i, eller har den blitt byttet noen gang? Mye tull med wastegate som ikke holder tett samt elendige trykklokker på kinakopiene som selges alt for mange steder.
Sjekk at du ikke har tett eksosanlegg.
Koble wastegateklokka til en kompressor, sett også på et manometer. Slipp på trykkluft til wastegaten åpner, slik får du sjekket grunnladetrykket. Hvis dette er i orden når du tester på det viset, så må du lete etter feilen et annet sted.
Merk også at styresystemet jobber mot luftmasse, og ikke ladelufttrykk. Det er derfor viktig at luftmassemåleren er i orden. Dårlige luftmassemålere kan ha til dels store avvik, men dette vil man se på bensinadapsjon, da lambdasonden brukes som kontrollfunksjon.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Vil legge til at grunnen til at jeg forsøkte å justere på wg staget var at jeg var usikker på om glt var korrekt innstilt og overhode ikke noe forsøk på å overliste elektronikken selv om fremgangsmetoten min sikkert ikke var riktig håpet jeg på at det kunne gi meg noe svar, noe det ikke gjorde.
Når det kommer til plugger så sitter det rett type ngk som ble byttet samtidig som sist oljeskift snart 3000km siden.
er ganske sikker på at den går med for lavt GLT og tror også at feilen er mekanisk.
Bilen har gått sånn fra jeg kjøpte den i høst, og har ikke merka noe galt før jeg prøvde å trimme, men har heller ikke pressa den noe særlig, før jeg merka lugginga som fortsatt var der etter at jeg tilbakestilte sw.
mener at bensin pumpe er byttet ca 1 år før jeg kjøpte den, det har jeg i såfall papirer på. den var på service noen månder før jeg kjøpte den, regner med at bensinfilter ble bytta da?? har uansett nytt liggende så kan jo bare bytte det.
turbotrykk måler skal være korekt montert etter guid her på forumet og viser både vakuum og overtrykk
begge enveisventiler til tank utlufting er kontrolert.
Har ikke trykksatt systemen, kan prøve det i kveld. Noen tips til hvordan jeg kan gjøre det? regner med at jeg bør sette trykk fra lmm, men ser ikke umiddelbart helt sånn rent praktisk hvordan jeg skal gjøre det.
Magnetventil som styrer avlastningsventil er det den som sitter inne ved torpedoveggen? hvordan kontrolerer jeg den?
Vet at forje eier har bytta turbo på den, men aner ikke om det er orginal eller kinakopi, er vel ikke lett å se det heller?? begyner å bli litt redd det sitter en råtten kopi i den nå...
Skal prøve å sette trykk på wgklokka som beskrevet i kveld
for å teste lmm må jeg vel til noen med tech II ?
takk så lenge
Når det kommer til plugger så sitter det rett type ngk som ble byttet samtidig som sist oljeskift snart 3000km siden.
er ganske sikker på at den går med for lavt GLT og tror også at feilen er mekanisk.
Bilen har gått sånn fra jeg kjøpte den i høst, og har ikke merka noe galt før jeg prøvde å trimme, men har heller ikke pressa den noe særlig, før jeg merka lugginga som fortsatt var der etter at jeg tilbakestilte sw.
mener at bensin pumpe er byttet ca 1 år før jeg kjøpte den, det har jeg i såfall papirer på. den var på service noen månder før jeg kjøpte den, regner med at bensinfilter ble bytta da?? har uansett nytt liggende så kan jo bare bytte det.
turbotrykk måler skal være korekt montert etter guid her på forumet og viser både vakuum og overtrykk
begge enveisventiler til tank utlufting er kontrolert.
Har ikke trykksatt systemen, kan prøve det i kveld. Noen tips til hvordan jeg kan gjøre det? regner med at jeg bør sette trykk fra lmm, men ser ikke umiddelbart helt sånn rent praktisk hvordan jeg skal gjøre det.
Magnetventil som styrer avlastningsventil er det den som sitter inne ved torpedoveggen? hvordan kontrolerer jeg den?
Vet at forje eier har bytta turbo på den, men aner ikke om det er orginal eller kinakopi, er vel ikke lett å se det heller?? begyner å bli litt redd det sitter en råtten kopi i den nå...
Skal prøve å sette trykk på wgklokka som beskrevet i kveld
for å teste lmm må jeg vel til noen med tech II ?
takk så lenge
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Lmm kan du få feil på hvis det er tett bensinfilter, eller bensinpumpa er dårlig.... Men etter å ha lest at forrige eier har byttet turbo, ville jeg konsentrert feilsøkinga til turboen først. Med mindre du har kvittering fra et anerkjent verksted på jobben. Sjekk også at bensinfilteret faktisk ble byttet på servicen du nevnte. Kan nevne at jeg hadde stygg lugging og dårlig akselerasjon på min 9-3, der var det gummislangen til bensintrykkregulatoren som var synderen. Lykke til med feilsøking!
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01

- Ingvar N629
- MAX BOOST
Gunnar N326 skrev:Lmm kan du få feil på hvis det er tett bensinfilter, eller bensinpumpa er dårlig....

Hvis man leser ut multiplikativ fueladapsjon med Tech2 så kan man få indikasjon på dårlig LMM, vel og merke hvis det ikke er luftlekkasjer, det vil nemlig også slå ut. Adapsjonen skal være maks +/- 5 %, feilkode settes først ved 25%.
Ujevn akselerasjon kan forsåvidt også komme av slitent gasspjeld.
Trykksetting gjøres som du sier fra LMM. Plukk ut LMM og blokker gummibelgen med noe med samme diameter som LMM. Du kan trykksette via en vakuumslange. For å unngå at trykket forsvinner gjennom veivhusventilasjonen må du blokkere veivhusventilasjonsuttaktet som går til aluminiumsrøret som går ned til turboen. Følg røret som går fra banjoskruen på toppen av røret, og videre langs siden på ventilkåpa. Der sitter det et gummirør med T-kors og en enveisventil. Jeg bruker å ta av T-korset og snu ventilen og sette denne inn på gummislangen som går fra røret. Følg med på turbotrykksmåleren du har montert så du ikke mater inn for høyt trykk, og så ser du på måleren hvor raskt trykket forsvinner. Lekkasjer vil du høre ganske godt.
Magnetventilen til avlastningsventilen sitter på torpedoveggen ja, full kontroll av denne krever Tech2 men du kan sjekke at den er tett ved å nappe av vakuumslangen til avlastningsventilen og suge i den, det gir iallfall en viss kontroll.
Men det du bør begynne med er nok selve turboen, og bytt gjerne bensinfilter. Dette byttes ikke på alle servicer. Intervallet mener jeg å huske er 100 000 km, eller kanskje det var noe mindre, husker ikke helt akkurat nå.
-
Ser ikke ut til at det blir no særlig feilsøking i kveld
verkstede jeg har tillgang til er opptatt i kveld og har fint lite utstyr i garasjen så noe trykksetting av systemet og wg må nok vente til i morgen.
Men magnetventilen som styrer avlastingsventilen, skal den være tett når jeg napper av slangen ved avlastningsventil å suger? det er nemlig ikke min...

Men magnetventilen som styrer avlastingsventilen, skal den være tett når jeg napper av slangen ved avlastningsventil å suger? det er nemlig ikke min...
- Ingvar N629
- MAX BOOST
Ja men bare ene veien
Den veksler mellom de to andre tilkoblede slangene, en sitter før og en sitter etter spjeld. Når ventilen er strømløs så skal det være tett mot slangen som står før spjeld, mens den som står etter spjeld skal være åpen. Jeg burde jo ha forklart det bedre i forrige post
Ved å veksle mellom slangene kan den styre avlastningsventilen mer enn bare å åpne den når spjeldet er stengt, styringa er definert i softwaren til Trionic og avlastningsventilen holdes åpen opp til en viss luftmasse, og stenger under samme grense pluss en hystereseverdi, slik at den ikke vil bli stående og åpne og lukke hele tiden dersom man ligger på akkurat den lasten.

-
Mulig jeg har litt tungt for det i dag... hehe men om jeg napper av slangen på avlastningsventilen (bilnøkkelen ligger i lomma så er vel strømløst) så skal jeg ikke kunne suge, da skal det være tett den veien?
Jeg kan nemlig både suge og blåse luft igjennom den slangen, så om jeg forstår det rett er da den magnetventilen defekt?
Jeg kan nemlig både suge og blåse luft igjennom den slangen, så om jeg forstår det rett er da den magnetventilen defekt?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
Nei du må i tillegg blokkere slangen som er koblet etter spjeld.
-
Takk, ser jo nå at det står i forrige posten din, var bare jeg som ikke forsto det helt med en gang 

-
Er ganske sikker på at jeg har funnet feilen nå, fikk endelig tid i kveld til å trykkteste systemet. hørte med en gang at det var lekasje og det er nesten litt flaut at jeg ikke har sett det etter timer med hode oppi motorrommet, var en stålomspunnet slange fra webastoen som hadde gnagd hull i slangen til intercooleren. Så da får saaben stå i garasjen en litenstund til å vente på nye slanger.
Tusen takk til alle som har kommet med forslag, og spesielt til Ingvar for at du tok deg tid til å forklare hvordan jeg skulle gå fram.
Tusen takk til alle som har kommet med forslag, og spesielt til Ingvar for at du tok deg tid til å forklare hvordan jeg skulle gå fram.