Har en '03 9-5 2.0t mistenker at registeret må byttes snart, er det å sjekke kjedestrammer eneste måte?
Når motoren er i gang høres det halvveis ut som et lite jagerfly, en slags hvining, hørte på bilen til en annen her på forumet og den hørtes ikke slik ut. Noen som har tips til hva dette kan være?
Kan laste opp en videosnutt med lyd om ønskelig, dere hører vel probleme(t/ne) med en gang
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Ikke tett oljesil nei, det er noe mekanisk, men det trenger ikke å være registeret, det er iallfall ikke normal registerslitasje som lager den lyden! Hvilket turtall er lyden tatt opp på? Tomgang?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Nei har stusset litt på det..
Filmet på tomgang, men lyden følger turtallet. Høres ut som en liten kompressor under panseret.
Høres ut som lyden kommer fra venstre side på/ved motoren sett forfra, uten at jeg kan spesifisere så veldig mye mer akkurat nå..
Ta av multireima og prøvestart uten reim. Forsvinner lyden da så er det jo det billigste, da er det et løpehjul eller lager på en av komponentene som drives av reima. Forsvinner ikke lyden, så ta av reimhjulet som står på enden av veiva (det som driver reima), har vært borti at naglene på innsiden av dette hjulet har løsnet, og spiser seg inn i oljepumpehuset. Hvis det ikke er den heller så kan det være et balanseakseldrev som er så slitent at kjedet hopper på drevet.
Uansett så må du ikke bruke bilen før dette er fikset!!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Takk for informasjonen!
Høres ut som den har gjort seg fortjent til en tur inn på verksted.
Du anbefaler altså å absolutt ikke å bruke bilen før dette er sjekket?
Har kjørt en stund med det nå allerede, men om du sier det så stoler jeg på deg!
LASSELEE skrev:
Du anbefaler altså å absolutt ikke å bruke bilen før dette er sjekket?
Har kjørt en stund med det nå allerede, men om du sier det så stoler jeg på deg!
Kommer jo an på hva som er feilen, det er jo ikke lett å stille en diagnose på bakgrunn av et lydopptak. Men det kan fort bli en meget kostbar affære dersom du bruker bilen. I verste fall så raser hele motoren din, er du heldig så blir du bare uten reim. Utfallet avhenger av hva som er feil, selvsagt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
bare en vill tanke uten at jeg har noe erfaring med dette.. men kan et slikt airkonditionsanlegg lage en slik lyd? det er vel omentrent en liten kompressor?
AC-kompressoren drives av reima ja, ta av reima og prøvestart, så får du svar. Du kan jo også se om det er forskjell på AC av og på.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Hvor langt hadde bilen gått siden de evt ble byttet forrige gang?
Hører vel hjemme i en annen tråd, men jeg har spurt en gang tidligere: Finnes det noen høykvalitetsekvivalenter (eller i det minste litt bedre erstatningsdeler) for disse løpehjulene?
redturbo skrev:Hvor langt hadde bilen gått siden de evt ble byttet forrige gang?
Hører vel hjemme i en annen tråd, men jeg har spurt en gang tidligere: Finnes det noen høykvalitetsekvivalenter (eller i det minste litt bedre erstatningsdeler) for disse løpehjulene?
Finnes eller fantes en kar som lager til 9000 eller ng900, dreid i metall og med pressede lager slik at det er mulig å bytte disse uten å bytte hele hjulet. Hvis du er redd for at de skal ryke, ville jeg heller ha kontrollert de f eks ved hvert oljeskift og satt et kortere bytteintervall på dem. Finnes ikke bytteintervall i serviceheftet, der står det at reima skiftes ved 100k og hjulene kontrolleres da og byttes ved behov.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan