På tide med registerbytte?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Lasselee
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 45
Registrert: 03 des 2011, 21:30
Medlemsnummer: N2314
Bil: 03 9-5 2.0t

På tide med registerbytte?

Legg inn av Lasselee » 18 jan 2012, 19:43

Hei,

Har en '03 9-5 2.0t mistenker at registeret må byttes snart, er det å sjekke kjedestrammer eneste måte?
Når motoren er i gang høres det halvveis ut som et lite jagerfly, en slags hvining, hørte på bilen til en annen her på forumet og den hørtes ikke slik ut. Noen som har tips til hva dette kan være?

Kan laste opp en videosnutt med lyd om ønskelig, dere hører vel probleme(t/ne) med en gang :D

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: På tide med registerbytte?

Legg inn av Hjelle, N6 » 18 jan 2012, 19:57

Om registeret er på tur er det meir som ei rassling, men ja, om du misstenker registeret må du ut med kjedestrammaren for å sjekke.

Sikker på at det ikkje er eit av løpehjula til multireima då?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: På tide med registerbytte?

Legg inn av Ingvar N629 » 18 jan 2012, 20:27

Evt tett oljesil...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Lasselee
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 45
Registrert: 03 des 2011, 21:30
Medlemsnummer: N2314
Bil: 03 9-5 2.0t

Re: På tide med registerbytte?

Legg inn av Lasselee » 18 jan 2012, 22:57

Hmm, her er en liten videosnutt. Var mørkt ute, men er ikke stort å se på uansett.
Får håpe den er brukenes til noe..

Hør på kværna
<object width="200" height="131"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/uYuGwTYjwS0?ve ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/uYuGwTYjwS0?ve ... b_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="200" height="131" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed></object>[/youtube]

Får krysse fingrene i mens jeg..

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: På tide med registerbytte?

Legg inn av Ingvar N629 » 18 jan 2012, 23:11

Ikke tett oljesil nei, det er noe mekanisk, men det trenger ikke å være registeret, det er iallfall ikke normal registerslitasje som lager den lyden! Hvilket turtall er lyden tatt opp på? Tomgang?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Lasselee
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 45
Registrert: 03 des 2011, 21:30
Medlemsnummer: N2314
Bil: 03 9-5 2.0t

Re: På tide med registerbytte?

Legg inn av Lasselee » 18 jan 2012, 23:16

Nei har stusset litt på det..
Filmet på tomgang, men lyden følger turtallet. Høres ut som en liten kompressor under panseret.
Høres ut som lyden kommer fra venstre side på/ved motoren sett forfra, uten at jeg kan spesifisere så veldig mye mer akkurat nå..

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: På tide med registerbytte?

Legg inn av Ingvar N629 » 18 jan 2012, 23:36

Ta av multireima og prøvestart uten reim. Forsvinner lyden da så er det jo det billigste, da er det et løpehjul eller lager på en av komponentene som drives av reima. Forsvinner ikke lyden, så ta av reimhjulet som står på enden av veiva (det som driver reima), har vært borti at naglene på innsiden av dette hjulet har løsnet, og spiser seg inn i oljepumpehuset. Hvis det ikke er den heller så kan det være et balanseakseldrev som er så slitent at kjedet hopper på drevet.

Uansett så må du ikke bruke bilen før dette er fikset!!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Lasselee
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 45
Registrert: 03 des 2011, 21:30
Medlemsnummer: N2314
Bil: 03 9-5 2.0t

Re: På tide med registerbytte?

Legg inn av Lasselee » 19 jan 2012, 01:17

Takk for informasjonen!
Høres ut som den har gjort seg fortjent til en tur inn på verksted.

Du anbefaler altså å absolutt ikke å bruke bilen før dette er sjekket?
Har kjørt en stund med det nå allerede, men om du sier det så stoler jeg på deg!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: På tide med registerbytte?

Legg inn av Ingvar N629 » 19 jan 2012, 08:18

LASSELEE skrev: Du anbefaler altså å absolutt ikke å bruke bilen før dette er sjekket?
Har kjørt en stund med det nå allerede, men om du sier det så stoler jeg på deg!
Kommer jo an på hva som er feilen, det er jo ikke lett å stille en diagnose på bakgrunn av et lydopptak. Men det kan fort bli en meget kostbar affære dersom du bruker bilen. I verste fall så raser hele motoren din, er du heldig så blir du bare uten reim. Utfallet avhenger av hva som er feil, selvsagt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Lasselee
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 45
Registrert: 03 des 2011, 21:30
Medlemsnummer: N2314
Bil: 03 9-5 2.0t

Re: På tide med registerbytte?

Legg inn av Lasselee » 19 jan 2012, 17:40

Stakk en tur innom Vestfold Auto og kjørte derfra med en hvine-fri bil 1 time senere!

Bakre og midtre løpehjul.

Takk for hjelpen! :D

munin
Innlegg: 10
Registrert: 16 jan 2012, 05:08

Re: På tide med registerbytte?

Legg inn av munin » 19 jan 2012, 17:42

bare en vill tanke uten at jeg har noe erfaring med dette.. men kan et slikt airkonditionsanlegg lage en slik lyd? det er vel omentrent en liten kompressor?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: På tide med registerbytte?

Legg inn av Ingvar N629 » 19 jan 2012, 17:47

AC-kompressoren drives av reima ja, ta av reima og prøvestart, så får du svar. Du kan jo også se om det er forskjell på AC av og på.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: På tide med registerbytte?

Legg inn av redturbo » 20 jan 2012, 03:31

Hvor langt hadde bilen gått siden de evt ble byttet forrige gang?

Hører vel hjemme i en annen tråd, men jeg har spurt en gang tidligere: Finnes det noen høykvalitetsekvivalenter (eller i det minste litt bedre erstatningsdeler) for disse løpehjulene?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: På tide med registerbytte?

Legg inn av Ingvar N629 » 20 jan 2012, 08:04

redturbo skrev:Hvor langt hadde bilen gått siden de evt ble byttet forrige gang?

Hører vel hjemme i en annen tråd, men jeg har spurt en gang tidligere: Finnes det noen høykvalitetsekvivalenter (eller i det minste litt bedre erstatningsdeler) for disse løpehjulene?
Finnes eller fantes en kar som lager til 9000 eller ng900, dreid i metall og med pressede lager slik at det er mulig å bytte disse uten å bytte hele hjulet. Hvis du er redd for at de skal ryke, ville jeg heller ha kontrollert de f eks ved hvert oljeskift og satt et kortere bytteintervall på dem. Finnes ikke bytteintervall i serviceheftet, der står det at reima skiftes ved 100k og hjulene kontrolleres da og byttes ved behov.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Lasselee
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 45
Registrert: 03 des 2011, 21:30
Medlemsnummer: N2314
Bil: 03 9-5 2.0t

Re: På tide med registerbytte?

Legg inn av Lasselee » 20 jan 2012, 10:04

Har vel mest sannsynlig aldri vært byttet før. Bilen har akkurat rundet 180 000 nå.

Da vet dere andre hvordan det kan høres ut ihvertfall :)
Takk igjen for hjelpen, Hjelle og Ingvar!

Svar