Hvilke servoolje til 9-3?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Tiller
0.7 bar
0.7 bar
Navn: Tiller
Bil: Saab 9-3 SE
Sted: Tønsberg

Re: Hvilke servoolje til 9-3?

Legg inn av Tiller » 07 feb 2012, 15:59

Hjelle, N6 skrev:
Tiller skrev:
Hjelle, N6 skrev:Det er to forskjellige målenivå, både for varmt og kaldt system. Du er sikker på du ser på dei rette streka?
Er det ikke bare en strek for min og en for max?
Litt toskete forklart ifrå mi side, men du har to strek omtrent midt på pinnen. Når det er 20 grader skal nivået ligge mellom dei to streka. Er det kaldare kan nivået ligge under MIN, og når motor er driftsvarm vil det nødvendigvis ligge litt over MAX.
Ah! Da skjønner jeg. Men om det er såpass kaldt ute som det er nå, så burde ikke nivået være over max på kald bil?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Hvilke servoolje til 9-3?

Legg inn av Hjelle, N6 » 07 feb 2012, 16:17

Tiller skrev:
Hjelle, N6 skrev: Litt toskete forklart ifrå mi side, men du har to strek omtrent midt på pinnen. Når det er 20 grader skal nivået ligge mellom dei to streka. Er det kaldare kan nivået ligge under MIN, og når motor er driftsvarm vil det nødvendigvis ligge litt over MAX.
Ah! Da skjønner jeg. Men om det er såpass kaldt ute som det er nå, så burde ikke nivået være over max på kald bil?
Nei, ikkje om du peilar på kald bil. Det beste er jo å få det slik at du ikkje er over MAX når servoolja er driftsvarm. Det er jo berre å ta en køyretur og sjekke nivået når du parkerar, so ser du jo kor mykje over MAX du ligg på driftsvarmt system.

Svar